در یک نشست مطرح شد؛

بهرام دهقانیار بر ورود بحث موسیقی به سیستم آموزشی کشور تاکید کرد

تهران (پانا) - بهرام دهقانیار معتقد است جای آموزش موسیقی علمی، ثابت و قابل استفاده برای کودکان در سنین پایین در مدرسه خالی است.

کد مطلب: ۱۳۱۵۳۹۹
لینک کوتاه کپی شد
بهرام دهقانیار بر ورود بحث موسیقی به سیستم آموزشی کشور تاکید کرد

بهرام دهقانیار آهنگساز در نشست «موسیقی، کودک و تربیت» از سلسله نشست‌های «زنگ هنر» حوزه هنری کودک و نوجوان در این نشست گفت: «تحقیقات علمی و تجربی، تاثیرات مثبت موسیقی در تربیت و آموزش را به اثبات رسانده است اما باید بدانیم ویژگی‌های اثر موسیقایی بر کودکان چیست. برای آموزش موسیقی در سنین کودکی، در درجه اول هر خانواده‌ای باید در حد بضاعت خود این امکان را داشته باشد که کودکان خود را از سن پایین با کمک مربیان کارآزموده و آگاه در رشته موسیقی با یک ابزار موسیقی آشنا کند. همچنین پیش از این، لازم می‌دانم ورود بحث موسیقی به سیستم آموزشی را یادآوری کنم چون ممکن است بسیاری از خانواده‌ها توانایی‌ گرفتن مربی برای کودکان خود را نداشته باشند. باید توجه داشت که از قدیم موسیقی را یکی از فرآیندهای ارتقای ذهنی افراد توصیف می‌کردند چون موسیقی بخشی از قسمت‌های مغز را فعال می‌کند که مسئول محاسبات است یعنی کودکانی که از سنین پایین با موسیقی آشنا می‌شوند نسبت به بچه‌هایی که در معرض موسیقی نیستند بخش ریاضیات مغزشان قوی‌تر می‌شود.»

وی تاکید کرد: «مسأله این نیست که کودک به موسیقی علاقه دارد یا نه بلکه مسأله این است که ببینیم موسیقی چه تاثیری روی مغز کودک دارد. پس جای آموزش موسیقی علمی، ثابت و قابل استفاده برای کودکان در سنین پایین در مدرسه خالی است.»

دهقانیار همچنین گفت: «خانواده‌هایی که این امکان را دارند که فرزندانشان را از سنین پایین وارد عرصه علمی و هنری کنند با این کار باعث می‌شوند گوش بچه‌ها تربیت شود و همزمان سازی یاد بگیرند به همین ترتیب آرام آرام سلیقه کودک تربیت می‌شود. از طرف دیگر، رفته رفته ما می‌توانیم در تولیدات خودمان، تشخیص بدهیم که آیا یک اثر موسیقی ارزش‌های معنوی را دارد یا تنها یک موسیقی مصرفی است اما تا زمانی که ما در بخش مقایسه موسیقی بی‌تفاوت باشیم، کار خاصی نکرده‌ایم. ذکر این نکته هم ضروری است که والدین باید خودشان هم به دنبال ارتقای مهارت‌های هنری خود باشند.»

وی با بیان اینکه برای فعالیت در زمینه موسیقی کودک الزام داریم موسیقی را خیلی خوب بشناسیم، توضیح داد: «بسیاری از متدها، از ساده‌ترین سازها شروع می‌کند. متدهای آموزشی بهترین روش آموزش جمله‌سازی در موسیقی به حساب می‌آیند و مجبوریم از ساده‌ترین المان‌ها استفاده کنیم. چیزی به اسم موسیقی بد نمی‌شناسم و به همین دلیل من اسم یک موسیقی را کم ارزش می‌گذارم تا بد، چون به هر حال خلاقیتی باعث تولید آن موسیقی شده است اما نکته این جاست که آیا شنونده این نوع از موسیقی‌ ها به شناختی از موسیقی رسیده‌اند یا نه؟ صرف اینکه ما دوست داشته باشیم اثری کودک تولید کنیم کافی نیست چون برای کار حساسی مثل موسیقی کودک لازم است موسیقی را خوب بشناسیم و با آثار آهنگسازان موفق در این حوزه آشنا باشیم ضمن اینکه باید بدانیم ساده‌ترین راه برای تولید یک اثر از نظر زیبایی‌شناسی چیست.»

این آهنگساز بیان کرد: «ساده‌ترین راه برای تولید یک اثر زیبا از نظر شنیداری این امکان را می‌دهد که سلیقه موسیقایی را متمایز کنید و این هدف، چیزی حدود ۸ تا ۱۲ سال وقت می‌برد که آموزش علمی موسیقی تمام شود. در اثر موسیقی به غیر از جمله موسیقی، شعر و موسیقی باید توامان باشد.»

وی اظهار کرد: «مهمترین نکته اما این است که بدانیم اثری که با همکاری خالق موسیقی و خالق شعر تولید شود تأثیر بیشتری خواهد داشت. ضمن اینکه سلیقه تنظیم کننده برای مخاطب کودک باید خاص باشد چون هر نوع تنظیمی را نمی‌توان به کودک ارائه کرد.»

دهقانیار گفت: برای تولید یک اثر برای کودک، نیاز است موسیقی را برگزینیم که کمترین صداها را در موسیقی داشته باشد تا کودک با کمترین تکرار قادر به حفظ کردن جمله موسیقی باشند و از این جمله برای آموزش استفاده کنبم. بهترین نتیجه در کار تولید کودک این است که کوتاهترین جملات موسیقی را در نظر بگیریم و همچنین در تعامل با ترانه‌سراها باشد.»

این اهنگساز در پایان گفت: «در بخش ملودی، بستری از سازها می‌خواهیم که نغمه را که ترانه‌سرا سروده در قالبی ارائه کنیم که کودکان در میان این‌همه اصوات و موسیقی‌های متنوع خوشش بیاید و به همین دلیل، سلیقه تنظیم‌کننده اثر موسیقی اینجا مهم است و باید برای مخاطب کودک خاص عمل کند، چون هر ترتیب سازی را نمی‌توان برای موسیقی کودک استفاده کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار