مدیرعامل کانون پرورش فکری:

صنعت انیمیشن در ایران به بلوغ رسیده است

تهران (پانا) - ‌مدیرعامل کانون پرورش فکری با اشاره به نقش مهم قصه در ماندگاری انیمیشن‌های جهان گفت صنعت انیمیشن ایران امروز به بلوغ خود رسیده است.

کد مطلب: ۱۴۶۲۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
صنعت انیمیشن در ایران به بلوغ رسیده است

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امشب در حاشیه برگزاری جشنواره پویانمایی با اشاره به این مطلب که جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران مهمترین رویداد جامعه انیمیشن است، گفت: دولت توجه ویژه‌ای به کودک و نوجوان دارد که این امر در قالب جشنواره پویانمایی ظهور و بروز پیدا کرد.

وی خاطر‌نشان کرد: جشنواره پویانمایی تهران ‌در حالی برگزار می‌شود که کشور ما سال‌ها با تحریم‌های مختلف از سوی نظام سلطه دست و پنجه نرم می‌کند اما پیشرفت در انیمیشن‌سازی، نمونه‌ای از پیشرفت‌های ایران است که با توجه به همه تحریم‌ها، توسط  جوانان و مردم این کشور رقم خورده است و جلوه‌هایی از آن‌ها را به نظاره نشستید.

علامتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که کانون پرورش فکری سعی دارد با اتکا به قصه در انتقال مفهوم و مضمون در انیمیشن‌ها تاثیرگذار باشد گفت: قصه در انتقال پیام انیمیشن تاثیر دارد و انیمیشن قالب قدرتمندی برای انتقال پیام است و ضریب نفوذ و تاثیرگذاری آن چند برابر می‌شود. همان‌طور که می‌دانید «قصه» در کانون کارنامه‌ای درخشان دارد اما وقتی قصه با تصویر آمیخته می‌شود، قدرتش قابل مقایسه با هیچ رسانه دیگری نیست.

مدیرعامل کانون پرورش فکری در ادامه با اشاره به نقش انیمیشن بر جاودانگی قصه گفت: قالب انیمیشن بستری بسیار خوب است که در یک نظم هنری قرار می‌گیرد که وقتی بتوانیم عنصر خیال را در نظمی هنری گرد آوریم و در قالب انیمیشن باشد، تاثیرگذارتر خواهد بود. اینها وقتی بر بستر انیمیشن سوار می‌شود پیام را موثرتر و مانا‌تر می‌کند.

علامتی تصریح کرد:‌ ایران در انیمیشن به بلوغ خوبی رسیده است، امروز هنرمند ما با ریتم و تخیل، یک اثر را جذاب‌تر و پرکاربردتر می‌کند اما خلا یک عنصر جدی حس می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: ما از ظرفیت انیمیشن استفاده می‌کنیم و رشد جدی و دانش فنی تولیدکنندگان است اما در عرصه پیام باید فکری جدی کنیم که محتوا یعنی قصه فراتر از این برود؛ چراکه در شکل آنچه می‌خواهیم بگوییم خلا داریم که ضعفش به فقر سناریوی منسجم برمی‌گردد و وقتی فقر محتوا داریم تکنیک نیز هدر می‌رود. حال در تکنیک پیش افتادیم اما در محتوا جاماندگی جدی داریم.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان در ادامه با اشاره به کمبود فیلم‌های انیمیشن دینی اظهار کرد: ما در بخش‌هایی مانند انیمیشن دینی سرمایه‌گذاری نکردیم امروز  نباید تکنیک زده باشیم بلکه باید تعادل را رعایت کنیم که اهداف‌مان مشخص می‌کند و این خلا قابل چشم‌پوشی نیست.

علامتی در ادامه با اشاره به این مطلب که جشنواره پویانمایی فرصتی برای پر کردن خلأها و گردآوری هدفمند آثار است، گفت: گسترش توانایی‌ها و طرح تکنیک‌ها و نگرش‌های تازه برای شناساندن جایگاه واقعی پویانمایی در جامعه است. در سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران شاهد حضور آثار بسیاری از کشورهای دیگر بودیم.

وی به جزئیات این رویداد هنری اشاره کرد و گفت: در بخش‌های مختلف جشنواره شاهد تولید ۸۰۰ دقیقه محتوای علمی و رونمایی از ۵ کتاب پژوهشی و برگزاری کارگاه‌های متعدد از جمله عملکرد این جشنواره بود.

وی به برگزاری بخش غزه در این رویداد هنری اشاره کرد و گفت: امسال غم جنایات غزه بر چشمان‌مان سنگینی می‌کرد و به همین دلیل در یک نشست درباره غزه؛ با حضور مدیران سینمایی به بررسی نقش سینماگران در انعکاس این جنایات پرداختیم. همچنین مقرر شد سال آینده حمایت‌های جدی در این حوزه داشته باشیم. امروز سیزدهمین دوسالانه پویانمایی به ایستگاه پایانی رسید و باعث افتخار است که بگوییم حضور ۷۴ کشور را در این دوسالانه شاهد بودیم‌.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار