نگاهی به آداب و رسوم هموطنان اهل سنت خراسان رضوی در عید سعید فطر

مشهد (پانا) - عید سعید فطر در بین مذاهب و ملل مختلف اسلامی با آداب و رسوم مختلفی همراه است که ریشه در شریعت دین مبین اسلام دارد.

کد مطلب: ۱۴۶۷۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به آداب و رسوم هموطنان اهل سنت خراسان رضوی در عید سعید فطر

مسلمانان اعم از شیعه و سنی تلاش می‌کنند عید سعید فطر را به نحو بسیار باشکوه برگزار کنند. آنان در نخستین روز از ماه شوال با تاسی از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ضمن شرکت در نماز عید، روح خود را با انوار معنویت الهی صیقل داده و بعد از یک ماه روزه‌داری و ارتباط و راز و نیاز با پروردگار متعال این عید را جشن می‌گیرند.

در این میان، هموطنان اهل سنت در استان خراسان رضوی نیز با آداب و رسوم خاص به استقبال عید سعید فطر می‌روند. اهل سنت به میمنت عید فطر با تعطیلی کسب‌وکار خود به مدت 3 روز جشن می‌گیرند.

اهل سنت مناطق مختلف خراسان از جمله تربت جام، شب قبل از عید فطر سعی می‌کنند با طبخ بهترین غذا به پیشواز این عید سعید بروند.

در روز عید فطر نیز تعداد زیادی از اهل سنت، جلوی منزل امام جمعه هر منطقه جمع شده و به همراه امام جمعه شهر خود و با گفتن ذکرهای معنوی مختلف رهسپار محل اقامه نماز عید فطر می‌شوند.

 از جمله آداب و رسوم منحصر به فرد عید فطر در شهرستان تربت جام این است که نمازگزاران بعد از پایان نماز عید فطر با گفتن رباعی‌های متعدد، محل برگزاری نماز را ترک می‌کنند. از مهمترین این رباعی‌ها می‌توان به «از مسجد نور آمدم، با دیده کور آمدم، یا احمد جامی مدد، یا غوث ربانی مدد» اشاره کرد.

مومنان خداجوی در سرخس در روز عید فطر از نقاط مختلف و ‪ ۲۵‬روستای این شهرستان برای برپایی هر چه باشکوه‌تر عید فطر به مصلای برگزاری این مراسم می‌آیند. آن‌ها در حالی که لباس نو بر تَن داشته و با انواع عطرها خود را خوشبو می‌کنند، تلاش می‌کنند خود را به صفوف به‌هم‌فشرده نماز عید فطر برسانند.

شهروندان اهل سنت بعد از اقامه نماز عید فطر و استماع خطبه‌های نماز پرصلابت عید با آیین خاصی ذکر تکبیر می گویند. بر این اساس ‪ ۱۰‬نفر از نمازگزاران به نمایندگی از بقیه شرکت‌کنندگان در این آیین اسلامی، جلوی محراب آمده و بعد از این که امام جمعه اهل سنت می‌گوید کبر و تکبیرا، این افراد ذکر مخصوص تکبیر را بر زبان می‌آورند و سایر نمازگزاران نیز آنان را همراهی می‌کنند.

 اهتمام برای خرید و توزیع شیرینی در معابر عمومی علاوه و استفاده در جمع خانواده و خویشاوندان از دیگر مواردی است که بین اهل سنت در روز عید فطر بسیار مورد توجه قرار دارد. در این راستا پرداخت صدقه به مستحقان بسیار مهم بوده حداقل از یک روز قبل از عید فطر مبالغی را جهت کمک به مستمندان کنار گذاشته و در روز عید به نیازمندان می‌پردازند. صله رحم و دید و بازدید و تجدید دیدار بستگان، دوستان و بزرگترها را نیز از دیگر مواردی است که اهل سنت در عید فطر به آن‌ها توجه ویژه دارند.

دوستی و محبت بین مسلمانان در اعیادی نظیر عید فطر، رنگ و بویی تازه به خود می‌گیرد و آنان با انجام صله ارحام، سنت حسنه اسلامی که بسیار مورد تاکید پیامبر اکرم(ص) است را به‌طور کامل انجام می‌دهند. در این روز مسلمانان‌جهان با شرکت در صفوف به‌هم‌فشرده نماز، همگی یکصدا ندای ملکوتی آسمانی ارتباط با خدا را سر می‌دهند.

دانش‌آموز خبرنگار: حنانه اصغری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار