معاون مهندسی آب سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد خبر داد:

آبیاری درختان و فضای سبز شهری با آب چاه‌ها و پساب‌ها

مشهد (پانا) - معاون مهندسی آب سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد از آبیاری درختان و فضای سبز شهری توسط آب چاه‌ها و پساب‌ها خبر داد‌.

کد مطلب: ۱۴۶۱۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
آبیاری درختان و فضای سبز شهری با آب چاه‌ها و پساب‌ها

‌عبدلله سلطان احمدی ؛ معاون مهندسی آب سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهدطی گفتگویی اظهار داشت : با توجه به تغییرات اقلیمی و توسعه فضای سبز و از طرفی رویکردهای علمی و کارکردهایی که ناشی از تغییرات اقلیمی است، یک سری از گونه‌های گیاهی را تغییر داده‌ایم. به عنوان مثال، شاید در گذشته خاستگاه درخت سپیدار و چنار ،درختان پرآب‌ بر در مشهد بوده باشد، اما اکنون با توجه به کاهش بارندگی‌ها و تغییرات آب و هوایی، سعی کرده‌ایم گونه‌های بومی‌تر و گیاهانی با نیاز کمتر به آب و رشد مناسب تر و پایدارتر را در سطح شهر افزایش دهیم. 

وی اظهارکرد: یکی از نقدهایی که به سازمان پارک ها می‌شود، آبیاری فضای سبز در شرایط بحرانی کمبود آب در مشهد است. باید مردم بدانند که آب شرب پارک‌ها و فضای سبز تنها برای مصرف آشامیدن آن ها به کار می‌رود و از آب شرب در جهت آبیاری فضای سبز استفاده نمی‌شود بلکه آب مورد نیاز درختان از آب چاه‌ها و پساب‌ها تأمین می‌شود. 

پساب‌ها منبع آبی پایدار شهری 

سلطان احمدی افزود: بیشتر این پساب‌ها در تصفیه‌خانه‌های شهرداری که در سطح شهر وجود دارند، تصفیه می‌شوند و به "بازچرخانی آب" کمک می‌کنند. با توجه به اینکه آب‌های دشت مشهد روز به روز کمتر می‌شوند و منابع آبی افت و کیفیتش نیز تغییر می‌کند، پساب‌ها منبع آبی پایدارتری نسبت به سایر منابع آبی هستند. 

وی توضیح داد: بحث انتقال آب، یکی از عوامل افزایش راندمان منابع آبی است؛ 95 درصد فضای سبز شهری مشهد مجهز به سیستم‌های تحت فشار است. علاوه بر این، با ایجاد شبکه جداسازی آب شرب از آب خام، از هدررفت آب جلوگیری می‌شود. 

پیشرفت 65 درصدی شبکه گسترده جداسازی آب شرب از آب خام 

معاون مهندسی آب سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد بیان کرد: از سال 86 به ایجاد شبکه جداسازی آب شرب از خام پرداخته ایم و به جای حمل آب با تانکر، از طریق لوله‌ها، با ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ، آب را به محلی که قرار بود آنجا آبپاشی صورت گیرد، منتقل می‌کنیم چرا که حمل آب با تانکر هم پرت آب داشت؛ هم ایجاد ترافیک و آلودگی که نصب خطوط انتقال و توزیع شبکه آبی این مشکلات را حل کرد لذا با ایجاد مخازن پمپاژی در ایستگاه، آب را پمپاژ می‌کنیم به مکان‌هایی که باید مصرف شود؛ شبکه گسترده جداسازی آب شرب از آب خام، در حال حاضر در سطح شهر مشهد حدود 65 درصد پیشرفت دارد و ما در سطح کلان‌شهرهای کشور جز شهرهای پیش‌رو در این موضوع هستیم. 

سلطان احمدی عنوان کرد: یکی از عوامل افزایش راندمان همین چرخه انتقال است که کمک می‌کند ما از آب بهتر استفاده کنیم. افزایش راندمان با انتقال درست به همراه افزایش کارایی مصرف با تغییر الگوی کشت، می‌تواند بهره‌وری بیشتری از آب را برآورده سازد. افزایش بهره‌وری بیشتر از آب از دو روش؛ افزایش کارایی مصرف آب، یعنی گیاه با آب کمتر کارایی بیشتری داشته باشد و افزایش راندمان آب که وظیفه اش انتقال و حمل آب است. 

فعالیت 5 ایستگاه پمپاژ و 5 مخزن آبدر سطح شهر مشهد 

وی تصریح کرد: در حال حاضر 5 ایستگاه پمپاژ داریم که آب را پمپاژ می‌کنند و حدود 5 مخزن آب نیز در سطح شهر داریم که آب را منتقل می‌کند. در کمربند سبز جنوبی نیز 5 مخزن بزرگ داریم و حدود 4 هزار هکتار در این منطقه درختکاری شده است.

خبرنگار دانش آموز: محدثه رمضانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار