سیدافقهی در گفت‌وگو با پانا:

توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق در راستای کنترل اقدامات گروهک‌های تروریستی منعقد شد

تهران (پانا) - یک کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه توافق امنیتی ایران و عراق حائز اهمیت است، گفت اقدامات تروریستی برای امنیت ایران و آرامش منطقه خطرناک است بر همین اساس توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق در راستای کنترل اقدامات گروهک‌های تروریستی منعقد شد.

کد مطلب: ۱۴۶۵۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد
توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق در راستای کنترل اقدامات گروهک‌های تروریستی منعقد شد

سیدهادی سیدافقهی در گفت‌وگو با پانا در خصوص روابط ایران و عراق، اظهار کرد: «روابط کشور عراق با جمهوری اسلامی ایران روابط خاصی است و ارتباط با سایر کشورهای همجوار قابل مقایسه نیست. این روابط تاریخی و ریشه‌دار و متشکل از ارتباطات آیینی، اعتقادی، فرهنگی، اقتصادی و راهبردی است، بنابراین اگر در هر بُعدی اتفاقی در عراق بیافتد، مستقیم یا غیرمستقیم بر امنیت ملی و منافع و تمامیت ارضی ما اثرگذار خواهد بود. به عنوان مثال زمانی که داعش در عراق گسترش یافت، با وجود اینکه عراق با آمریکا، فرانسه و عراق هم پیمان بود، تنها کشوری که به عراق کمک رسانی کرد، جمهوری اسلامی ایران بود.»

وی با بیان اینکه نمی‌توان هیچ جایگزینی برای عراق پیدا کرد، افزود: «در سال 2003 که آمریکا به عراق حمله کرد، تمامی زیرساخت‌های عراق نابود شد. تاکنون هم اجازه بازسازی داده نشده، به خصوص در حوزه برق، گاز و انرژی. اما این ایران است که به عراق گاز و برق می‌رساند.»

وی بیان کرد: «در حوزه امنیتی، همکاری ایران و عراق بسیار حائز اهمیت است. گاهی شاهد هستیم در اقلیم کردستان عراق گروه‌های جدایی طلب تروریست مانند گروهک کومله و دموکرات ایران فعالیت‌های تروریستی در مرز انجام می‌دهند. قطعاً این اقدامات تروریستی برای امنیت ما و آرامش منطقه خطرناک است. بر این اساس ما با عراق توافق نامه امنیتی امضا کردیم مبنی بر اینکه اگر شما نمی‌توانید اقدامات گروهک‌های تروریستی را کنترل کنید، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در این زمینه به دولت مرکزی کمک کند.»

سیدافقهی افزود: «شهید سردار سلیمانی برای مساله عراق اهمیتی ویژه قائل بود. به تعبیر مقام معظم رهبری امنیت عراق از امنیت ایران است و امنیت ایران از امنیت عراق است.»

وی ضمن اشاره به همکاری‌های زیرساختی ایران و عراق گفت: «عراق از نظر نظامی و اقتصادی هنوز تحت اشغال آمریکا است. بسیاری از پایگاه‌های مهم عراق در اختیار نیروهای آمریکایی است. این کشور یک کشور تک محصولی است و اقتصاد آن تنها از طریق نفت گردش دارد که پول نفت هم ابتدا به جیب آمریکا و سپس وارد اقتصاد این کشور می‌شود.»

این کارشناس سیاست خارجی اضافه کرد: «بنابراین از نظر اقتصادی کشور عراق دچار مشکل است. آنها تمایل دارند که ایران به اقتصادشان کمک کند اما سفیر آمریکا در بغداد همچون یک رئیس جمهور رفتار می‌کند و مانع رشد اقتصادی این کشور می‌شود.» 

سیدافقهی گفت: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی کمک به عراق در هر زمینه‌ای دارد اما به دلیل محدودیت‌ها امکان افزایش کمک‌رسانی وجود ندارد.»

وی به مساله آب اشاره کرد و گفت: «ترکیه چندین سد روی رودخانه‌های دجله و فرات ساخته است. با وجود اینکه حدود 85 درصد از آب عراق از ترکیه وارد می‌شود. مردم عراق نمی‌توانند برای حقابه خود با ترکیه وارد جنگ شوند چراکه ترکیه عضو ناتو است و با اقلیم کردستان عراق توافق دارند که دولت مرکزی عراق را ضعیف نگه دارند.»‌

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار