دانایی‌فر در گفت‌وگو با پانا:

معدل همکاری‌های ایران و عراق بالای 85 درصد است

تهران (پانا) - سفیر اسبق ایران در عراق گفت معدل همکاری‌های ایران و عراق بالای 85 درصد است که این عدد شاخصه‌ای مناسب در روابط بین دو کشور است.

کد مطلب: ۱۴۶۴۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد
معدل همکاری‌های ایران و عراق بالای 85 درصد است

حسن دانایی‌فر در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به روابط ایران و عراق در سال گذشته ضمن تبریک سال نو، اظهار کرد: «روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق از روند ثابت و پایداری برخوردار است و تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای بسیاری بین دو کشور امضا شده است.»

وی افزود: «طبیعی است که هر قراردادی که در دنیا بین کشورها بسته می‌شود به معنای اجرای 100 درصدی نیست. ممکن است برخی از تفاهم‌نامه‌ها به صورت کامل اجرا شود و بعضی نیز اجرایی نشود. در اینجا معدل همکاری‌ها و اجرا شدن‌ها بالای 85 درصد است که این یک شاخصه مناسب و خوبی در روابط بین دو کشور است.»

سفیر اسبق ایران در عراق با بیان اینکه زمینه‌های همکاری‌های دو کشور می‌تواند توسعه یابد، گفت: «امروز در زمینه انرژی شاهد صادرات گاز ایران به عراق هستیم. همچنین صادرات برق در جریان است. در زمینه ترانزیت، دولت عراق هنوز قانون ترانزیت را اجرا نکرده است. عضویت عراق در سازمان های بین المللی پذیرفته شده است اما هنوز به صورت عملی اجرایی نشده است. اگر اجرایی شود، ما نیز از این مزیت عراق استفاده خواهیم کرد. وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران به دنبال هماهنگی اجرای برای این کار هستند.»

دانایی‌فر در خصوص حق آبه عراق نیز بیان کرد: «این موضوع یک قاعده حقوقی خاصی دارد؛ براساس توافق‌‌نامه 1975 معروف به پیمان الجزایر امور حقوق طرفین در حال پیگیری این موضوع هستند. بیش از 85 درصد آب‌های ورودی عراق از سمت شمال و غرب عراق وارد این کشور می‌شوند در اروند رود نیز در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به حق‌آبه عمل می‌کند.»

‌عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق 9 اردیبهشت ماه 1402 به تهران سفر کرد. این سفر در راستای ارتقای سطح مناسبات ایران و عراق بود. رئیس جمهور عراق طی این سفر با تاکید بر علاقه‌مندی کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت که دو کشور ظرفیت‌های متنوعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تبادلات تجاری دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار