مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی:

مقطع ابتدایی دوره بازی برای یادگیری و شکلگیری آینده دانش‌آموزان است

تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، بازی در مقطع ابتدایی را یک ضرورت و لازمه برای یادگیری عنوان کرد.

لینک کوتاه کپی شد
مقطع ابتدایی دوره بازی برای یادگیری و شکلگیری آینده دانش‌آموزان است

مسعود سعادتی در اولین جشنواره علمی - آموزشی یادگیری مساله‌محور (PBL) به میزبانی مجتمع آموزشی بزرگمهر ناحیه 3 تبریز گفت: دانش‌آموزان مقطع ابتدایی باید فعال باشند، تحرک داشته باشند و هیچ وقت خسته نباشند. چون این دوره سنی در دانش‌آموزان، یک دوره عادی غیرقابل تکرار است و به زودی پایان می‌یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: دانش‌آموزان در دوره ابتدایی، شرایط سنی مناسبی برای تحرک و فعال بودن در مدرسه را دارند ولی نمی‌توانند بدون تحرک در کلاس بنشینند.

سعادتی تاکید کرد: دوره ابتدایی، دوره بازی است اما نه برای بازی کردن بلکه برای یاد گرفتن و از لحاظ هدف آموزشی و تربیتی، معلمان باید کلاس درس را مدیریت و نقش خود را ایفا کنند.

وی با بیان اینکه دوره ابتدایی، دوره فعالیت و جنب‌وجوش دانش‌آموزان است و ارزشیابی، توصیفی جدید و همه‌جانبه‌تر از آن فعالیت‌ها است، ادامه داد: عکس‌العمل‌های فردی و اجتماعی یک دانش‌آموز باید فعال بوده و ذهن یک دانش‌آموز دوره ابتدایی باید مورد توجه مدیران باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مقطع ابتدایی، دوره شکلگیری آینده دانش‌آموزان است، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان  فعال در حل مساله، رابطه اجتماعی و پایه‌های فکری و مفاهیم قوی‌تری در این دوره دارند تا در آینده‌ای نزدیک، یک مخترع، نخبه، فناور و استاد دانشگاه ماهر تحویل جامعه دهیم.

ارتقای مهارت‌های گوناگون حل مساله، کاوشگری و آموزش استفاده از روش‌های خلاقانه

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: جشنواره علمی _ آموزشی یادگیری مهارت‌محور برای اولین بار با هدف توسعه عدالت آموزشی به منظور اجرای راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با موضوع تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و ارائه خدمات آموزشی و فرصت‌های تربیتی متناسب با مصالح جامعه، نیازها و علایق دانش‌آموزان در راستای شکوفایی استعدادهای آنان برگزار می‌شود.

علیرضا اکبری، اصلاح و به‌روزآوری روش‌های تعلیم و تربیت با تکیه بر روش‌های فعال، گروهی و خلاق با توجه به نقش الگویی معلمان و ایجاد بستر مناسب جهت کسب تجارب جدید و لذتبخش برای دانش‌آموزان، ارتقای مهارت‌های گوناگون حل مساله و کاوشگری و آموزش استفاده از روش‌های خلاقانه برای حل مسائل در زندگی را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.

وی در خصوص جزئیات اجرای مسابقات گفت: اولین جشنواره علمی - آموزشی یادگیری مساله‌محور در بین دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی استان آذربایجان شرقی به اجرا درآمده و ۱۳۲ نفر از دانش‌آموزان نواحی و مناطق استان پس از گذراندن آزمون‌های برگزار شده کلاسی، مدرسه‌ای، جوار و منطقه‌ای به مرحله استانی راه یافته‌اند.

اکبری ادامه داد: در مرحله استانی جشنواره، دانش‌آموزان در 3 مرحله با سوالات حل مساله، چالش اجتماعی و مهارتی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: در اجرای این جشنواره بر توسعه مهارت‌های اجتماعی، تقویت کار گروهی و مشارکتی در بین دانش‌آموزان و فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز توجه ویژه شده و علاوه بر این اجرای جشنواره به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث توانمندسازی حرفه‌ای آموزگاران پایه چهارم ابتدایی استان در زمینه طراحی سوال و راهبردهای حل مساله می‌شود.

دانش‌آموز خبرنگار: سنا بهروز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار