در گفت و گوی تفصیلی با پانا

اقدامات دبیرخانه کشوری عدالت آموزشی و انسداد مبادی بیسوادی تشریح شد

معاون آموزش ابتدایی استان خبر داد: تقلیل آمار بازمانده از تحصیل در آذربایجان شرقی

تبریز ( پانا ) - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در تشریح اقدامات دبیرخانه کشوری عدالت آموزشی و انسداد مبادی بیسوادی مستقر در استان گفت: نیازمند هماهنگی بین بخشی، مدیریت یکپارچه اعضای کمیته استانی و همت دستگاه های مرتبط و یاری رسان آموزش و پرورش هستیم تا در آینده ای نزدیک جشن ریشه کنی بیسوادی را در کشور برگزار کنیم.

کد مطلب: ۹۴۲۸۲۶
لینک کوتاه کپی شد
اقدامات دبیرخانه کشوری عدالت آموزشی و انسداد مبادی بیسوادی تشریح شد

دین مبین اسلام کسب علم و دانش را یکی از مهم ترین حقوق انسان ها می داند. واژه عدالت آموزشی را چند سال است در ادبیات آموزش ‌و پرورش می‌بینید و در اسناد رسمی یونسکو از این واژه‌ها استفاده می‌شود. این در حالی است که در احادیث دینی ما بسیار قبل‌تر به این مسئله پرداخته شده است. علاوه بر این بر اساس فرامین مقام معظم رهبری (بند های 9 و 12 از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری) و برابر با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (راهکار 2-5) مبنی بر توسعه­ی عدالت آموزشی و انسداد مبادی بی سوادی، این موضوع به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های نظام آموزش و پرورش کشور مطرح شده است.

هر دانش‌آموز متناسب با ظرفیتی که دارد باید فرصت یادگیری داشته باشد و تا جایی ‌که فرصت و استعداد او اقتضاء می‌کند باید رشد کند. اگر چنین شرایطی را برای جامعه به ‌وجود بیاوریم در واقع توانسته ایم به اصل عدالت آموزشی دست یابیم و آن را تعمیم دهیم.

آموزش و پرورش نیز مهمترین رسالت خود را رسیدن به عدالت آموزشی در دو محور کمی و کیفی قرار داده است که این مهم با انسداد مبادی بیسوادی و پیشگیری از ترک تحصیل دانش آموزان محقق می شود؛ بر این اساس طرح انسداد مبادی بی‌سوادی که از سال 1392 تاکنون به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در حال اجرا است.

فریده حقایی در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار پانا هدف اصلی این طرح را جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل ، جلوگیری از ترک تحصیل و تکرار پایه و درنتیجه تحقق عدالت آموزشی عنوان می کند.

معاون آموزش ابتدایی استان تصریح می کند: اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز با درک ضرورت یاد شده و حرکت به سوی ایجاد شرایط مناسب و لازم، توجه و توان خود را در خصوص دست یابی به اهداف از پیش تعیین شده به کار بسته است .

استقرار دبیرخانه کشوری عدالت آموزشی و انسداد مبادی بیسوادی در آذربایجان شرقی

حقایی می افزاید: استقرار دبیرخانه کشوری عدالت آموزشی و انسداد مبادی بیسوادی در این استان موجب گردیده تا ما با حساسیت بیشتر در جهت تحقق اهداف طرح گام برداریم و با استفاده از نظرات سایر استان ها نسبت به معرفی راهکارهای موفق توسعه عدالت آموزشی و انسداد مبادی بیسوادی به دیگر استان ها توسط سایت دبیرخانه اقدام نماییم.

اقدامات معاونت در سالتحصیلی98-97 در خصوص بهبود وضعیت دبیرخانه کشوری

وی می گوید: معاونت آموزش ابتدایی استان به همراه اعضای دبیرخانه تمام تلاش را برای تحقق بخشیدن به اهداف از پیش تعیین شده دبیرخانه به کار گرفته و سعی کردیم در طی بازدید هایمان از نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان، انسداد مبادی بی سوادی و افزایش نرخ پوشش تحصیلی را به عنوان اولویت­ اصلی مدیران و برنامه ریزان آموزشی مطرح کنیم که به لطف خداوند موفقیت ها و نتایج خوبی حاصل شد.

حقایی به برگزاری سه مرحله جلسه انسداد مبادی بی سوادی با حضور شرکای آموزش و پرورش در کارگروه استانی توسعه عدالت آموزشی و انسداد مبادی بیسوادی اشاره کرد و افزود: به منظورگفتمان سازی انسداد مبادی بی سوادی به عنوان یکی از موضوعات اصلی آموزش و پرورش جهت جلب همکاری و کمک تمامی شرکاء در مسیر شناسایی، جذب، آموزش و نگهداشت کلیه کودکان لازم التعلیم شش تا 12 ساله و پیشگیری از ترک تحصیل به اجرا و ثمربخشی این طرح کمک کردیم.

مطالعات تطبیقی سیستم های آموزشی جهان به منظور عملیاتی نمودن طرح های دارای قابلیت اجرا

انجام مطالعات تطبیقی سیستم های آموزشی کشورهای جهان به منظور عملیاتی نمودن طرح های دارای قابلیت اجرایی برای جذب و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل یکی دیگر از اقدامات دبیرخانه کشوری بود که توسط معاون آموزش ابتدایی استان آذربایجان شرقی عنوان شد که به گفته ی حقایی نتایج مطالعات نیز به طور مستند جهت استفاده عمومی در سایت دبیرخانه کشوری قرار داده شده است.

شناسایی تجارب برتر استان ها و ثبت در سایت دبیرخانه به منظور استفاده از این تجربیات در جهت دست یابی به اهداف طرح مذکور از دیگر اقدامات ذکر شده دبیرخانه کشوری توسط معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی بود.

برنامه های جدید برای سال تحصیلی 98-99

حقایی می گوید: هدف گذاری ما به سمتی است که در مسیری حرکت کنیم تا در دوره ی ابتدایی هیچ واجب التعلیمی خارج از مدرسه نمانده و همه مشغول تحصیل و تهذیب شوند.

وی ادامه می دهد: برای تحقق کامل پوشش تحصیلی و انسداد مبادی بی سوادی نیازمند هماهنگی بین بخشی و مدیریت یکپارچه اعضای کمیته استانی هستیم که برای این منظور با همکاری اعضای کمیته، احصاء آمار دانش آموزان قبل از سال تحصیلی، شناسایی و جذب آنها به موقع انجام خواهد شد. زیرا یکی از مهم ترین مشکلاتی که در زمینه شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل وجود دارد؛ عدم ارائه اطلاعات به روز و جامع از وضعیت این دانش آموزان می باشد که با تهیه و تدارک پایگاه های جامع اطلاعاتی در پی حل این مشکل هستیم.

حقایی اظهار داشت: در پایگاه های جامع با جذب و آموزش نوآموزان پیش دبستانی و شناسایی به موقع نوآموزان دارای اختلالات یادگیری و انجام مداخلات بهنگام برای این کودکان، از تکرار پایه و بازماندن از تحصیل آنها در دوره ابتدایی پیشگیری خواهد شد که نیازمند همت دستگاه های مرتبط و یاری رسان آموزش و پرورش است تا در آینده ای نزدیک جشن ریشه کنی بیسوادی را در استان و کشور برگزار کنیم.

آگاه سازی عمومی تمامی اقشار

معاون مدیر کل استان آذربایجان شرقی در حوزه ابتدایی اذعان داشت: در نظر داریم در سال آینده با کمک گرفتن از رسانه های متعدد از جمله صدا وسیما ، روزنامه ها، نشریات و مجلات معتبر استانی و منطقه ای به منظور ایجاد آگاهی های عمومی در بین تمامی اقشار در جهت اهمیت موضوع عدالت آموزشی و انسداد مبادی بی­سوادی به منظور جلب همکاری آنها در جهت شناسایی کلیه کودکان لازم­التعلیم شش تا 12 ساله؛ تلاش کنیم.

تقلیل آمار بازمانده از تحصیل در استان آذربایجان شرقی نسبت به سال های قبل

فریده حقایی اظهار داشت: طبق ارزیابی های به عمل آمده آمار بازمانده از تحصیل در استان آذربایجان شرقی نسبت به سال های قبل تقلیل یافته است و هر سال نیز این آمار رو به کاهش است و در تلاش هستیم به یاری خداوند متعال این آمار را به صفر برسانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار