در نشست با اعضای شورای معاونان و مدیران مناطق شهرستان‌های تهران؛

وزیر آموزش و پرورش: باید نگاه سنجیده‌تری به روش‌های جذب و رضایت‌مندی معلمان داشته باشیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد نگاه ما به معلم به عنوان مهمترین سرمایه آموزش و پرورش آسیب دیده است لذا باید نگاه سنجیده‌تری به روش‌های جذب، نیازسنجی، پایداری، رضایت‌مندی، بهسازی و به روز آوری مهارت، دانش و ارزشیابی معلمان داشته باشیم.

کد مطلب: ۹۹۱۷۸۷
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: باید نگاه سنجیده‌تری به روش‌های جذب و رضایت‌مندی معلمان داشته باشیم

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی‌میرزایی در نشست با اعضای شورای معاونین و مدیران مناطق شهرستان‌های تهران که در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به اینکه سه دهه است که میخواهیم نیروی انسانی در آموزش و پرورش را سازماندهی کنیم اما نمی‌توانیم، چراکه همه منتظرند تا مسئولان امور اداری آن را حل کنند، اظهار کرد: هرگاه متوجه شدیم که مسئول هستیم، باید برای رفع مشکلات کمک کنیم و اینکه این مشکل مربوط به حوزه ما نیست دلیل خوبی برای کنار کشیدن و کمک ندادن، نیست.

حاجی میرزایی با بیان اینکه در آموزش و پرورش ابهامات و مسائلی داریم که درباره آن‌ها فکر می‌کنیم تا راه‌حل پیدا کنیم و به کمک همه نیازمند هستیم، افزود: اگر در هر مورد بتوانیم خلاقیت داشته باشیم و یک نمونه سنجیده و هدفمند را درست کنیم، می‌توانیم آن را اشاعه دهیم.

او با بیان اینکه به کار انبوه اعتقادی ندارم، گفت: یک جا یک مدرسه درست شود بسیار بهتر است چرا که اگر توانستیم آن مدرسه را درست کنیم می‌توانیم امید داشته باشیم که آن را بیشتر کنیم لذا اگر ایده خام را تولید انبوه کنیم نمی‌توانیم توجه و نظارت کنیم و ایده‌ها از بین می‌رود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: پیگیر هستیم بین مدرسه، محله و خانواده آشتی برقرار کنیم و دیوارهای فیزیکی را برداریم تا این سه مجموعه زیست مشترک داشته باشند چرا که نمی‌توانیم عنصر غیرکارکردی در محله داشته باشیم.

او با اشاره اینکه اگر نظام آموزش و پرورش بخواهد عزت پیدا کند و برصدر بنشیند باید قادر به حل مسایل باشد، گفت: نظام آموزشی و پرورشی که نتواند مسایل را حل کند فایده‌ای ندارد. فایده‌مندی مدرسه برای محله چیست؟ باید مدرسه را به کانونی تبدیل کنیم که مرکز تعاملات خانواده باشد و والدین در آن درباره موضوعات مختلف گفت و گو کنند و مهارت‌های مختلف را فرا بگیرند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه مدرسه چگونه می‌تواند عنصر زنده در محله باشد؟ گفت: برنامه مهارت آموزی بسیار مهم است و باید دانش آموزان در مدرسه در مقاطع چهارگانه؛ ابتدایی اول و دوم و متوسطه اول و دوم یک مهارت واقعی که به آنها اعتماد به نفس و امکان ترکیب شدن با جامعه را بدهد، بیاموزند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه باید بر روی این موضوع اندیشیده شود که با مهارت اجتماعی فضا و فرصتی ایجاد کنیم تا با صنعت ارتباط داشته باشیم، گفت: ظرفیت تشکل‌ها اردویی و سازمان دانش‌آموزی، محل خوبی است که می‌توان با آن‌ها اقدامات خوبی انجام داد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با همکاران معاونت پرورشی گفت‌وگویی داشتیم، گفت: همکاران اقدامات خود را گفتند که به نظرم بیشتر حوزه تصدی‌گری است در حالیکه دانش‌آموزان در پنج روز هفته در اختیار ما هستند و از فرصت تربیت آن‌ها غافل هستیم و آن وقت به فکر این هستیم که پس از تعطیلی مدرسه برای آنان کار تربیتی انجام دهیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید تاکید کرد: رویکرد اصلی معاونت پرورشی سیاستگذاری در این عرصه است و البته مناسبات، مناسک و جشنواره‌ها بخشی از کار است اما بخش اصلی این است که از ظرفیت تربیتی به خوبی استفاده شود.

او افزود: برای اینکه سند تحول را اجرا کنیم باید از چگونگی اجرای آن آگاه شویم چرا که می‌خواهیم مطمئن شویم که به جلو می‌رویم و پیشرفت داریم. در این صورت باید بدانیم که چه کارهایی باید صورت بگیرد تا که مطمئن شویم سند تحول انجام و کارهای تربیتی صورت گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از هنرهایی که باید داشته باشیم این است که حرف‌های‌مان را به زبان مردم بیان کنیم و سند تحول را طوری بیان کنیم که همه آن را بفهمند، اظهار کرد: وقتی نتوانیم اهداف بلندمدت خود را طوری بیان کنیم که مردم از آن تعریف کنند و متقاضی فعالیت و پشتوانه ما باشند، نمی‌توانیم کاری را پیش ببریم لذا باید منفعت دو طرفه ایجاد شود و هیچ منفعت و حرکت یک طرفه‌ای شکل نمی‌گیرد.

او افزود: حتی اگر تمام چارچوب‌های سند را درست کنیم اما نتوانیم با جامعه ارتباط برقرار کنیم تا آن‌ها هم مانند ما متقاضی اجرای سند تحول بنیادین باشند، اتفاقی نخواهد افتاد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به توسعه مشارکت‌ها به ویژه مشارکت خیرین اظهارکرد: ظرفیت‌های زیادی داریم که آن‌ها را فعال نکرده‌ایم و پیگیر این موضوع هستیم که سامانه‌ای طراحی و راه‌اندازی شود تا مدارس را به خیرین و همه مردم معرفی کنیم تا این امکان را بدهیم که هر کسی حتی با سرمایه خرد بتواند در مدرسه‌سازی مشارکت کند.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه نمی‌توانیم در زمان کوتاه در آموزش و پرورش با منابع موجود تمام مسایل را حل کنیم مگر چهره و رویکرد کار را تغییر بدهیم، گفت: نظام سنجش موجود قادر نیست که همه اهداف مدنظر ما را بسنجد و در حال حاضر حدود کوچکی را می‌سنجد و وقتی نظام سنجش که نقطه پایان کار است و نسبت به بخشی از فعالیت‌ها خنثی است عملا فعالیت‌های دیگر جدی گرفته نمی‌شود و لذا در مورد نظام سنجش باید فعالیت‌هایی را برای اصلاح آن انجام داد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه برای توسعه مشارکت با همه بخش‌های اجتماعی و اقتصادی باید ارتباط واقعی‌تر ایجاد کنیم، گفت: آموزش و پرورش قدرتی دارد که به اتکای آن قدرت دیگران باید در مشارکت با ما نوبت بگیرند اما از ظرفیت‌ها شناختی نداریم و نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم و البته باید با رعایت شأن آموزش و پرورش از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به یکی از شاخص‌های مدیریت و ارزیابی آن، اظهار کرد: این شاخص توانایی مدیران برای قاعده‌گذاری و سیاست‌گذاری است و اینکه در طول مدیریت چند امر قاعده‌مند شده است و مدیران باید٩٠ درصد وقت خود را برای امور فاقد قاعده و ده درصد آن را برای امور قاعده‌مند بگذارند و ممکن است امور فاقد قاعده نود درصد باشد اما اگر قاعده پیدا کند، مسیرش مشخص خواهد شد. بنابراین لازم نیست متولی انجام کار باشیم اما باید بدانیم که چگونه می‌توانیم ظرفیت‌ها را سیاستگذاری کنیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه باید شرکت‌های دانش بنیان را به میدان کار بیاوریم تا از ظرفیت‌های آن‌ها به خوبی استفاده شود، گفت: تجربه گذشته ما در نیروی انسانی شکست خورده است و مجموعه اقداماتی که به کار گرفتیم قادر نبوده که مسایل را حل کند و متاسفانه موضوع نیروی انسانی امر سیاست‌گذاری شده‌ای نیست.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه اضافه کرد: نگاه ما به معلم به عنوان مهمترین سرمایه آموزش و پرورش آسیب دیده است و باید نگاه سنجیده‌تری به روش‌های جذب، نیازسنجی، پایداری، رضایت‌مندی، بهسازی و به روز آوری مهارت، دانش و ارزشیابی معلمان داشته باشیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه نمی‌خواهیم کیفیت آسیب ببیند، گفت: باید در ارائه ایده‌ها همه ابعاد دیده شود و به راه‌حل‌هایی اندیشیده شود که امکان پذیر است و ما را به جلو می‌برد لذا برای همه مسایلی که مواجه هستیم باید با همین منابع موجود و ظرفیت‌ها به دنبال راه حل باشیم تا به شکل ارزشمندتری کارها پیش رود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ماه‌های اخیر چند کار را در دستور کار داشتیم، گفت: رتبه‌بندی فرهنگیان تصویب و ابلاغ شده است و تلاش می‌کنیم تا بهمن ماه اجرایی شود لذا بر اساس طبقه‌بندی مشاغل، معلمان شامل رتبه‌بندی خواهند شد و مشاغل اداری فرصت دارند که بین اینکه می‌خواهند نیروی آموزشی یا اداری باشند، انتخاب کنند و اگر مشاغل آموزشی را انتخاب کردند تا مهرماه فرصت داریم که برای جایگزینی آن‌ها فکر کنیم.

او افزود: باید سازمان اداری شامل کارمندانی باشد که تجربیات‌شأن انباشته و تخصصی شده است چرا که بخشی از مشکلات به دلیل عدم آشنایی مسئولین با قوانین و مقررات است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اینکه مشاغل آموزشی چه مشاغلی است قابل بررسی است و هیچ نگرانی وجود ندارد چون تا مهرماه فرصت داریم که متناسب با آن سیستم خود را طراحی و اجرایی کنیم .

او با اشاره به طرح تامین مسکن برای فرهنگیان فاقد مسکن، اظهار کرد: خوشبختانه در استان‌های مختلف حدود دو میلیون متر مربع زمین برای مسکن فرهنگیان در نظر گرفته شده است و پول مهمی از ساخت مسکن مربوط به زمین است و با این اوصاف بخشی از مسیر در زمینه تامین مالی پروژه با تامین زمین پیموده شده است.

حاجی میرزایی با اشاره به قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان اظهار کرد: برای بیمه تکمیلی فرهنگیان تلاش‌های زیادی شده است و با شرکت‌های بیمه مختلفی گفت وگو انجام دادیم و امسال با اینکه مبلغی به قیمت تکمیلی افزوده شد اما 500 مرکز خدمات اضافه شده است و زمان پرداخت پول همکاران را به یک هفته تا ده روز کاهش پیدا کرده است و با دولت گفت وگو کردیم تا ٢٠٠ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت بدهی‌های گذشته برای پرداخت به شرکت‌های بیمه تامین کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی و مسیر تبدیل وضعیت‌ها مشخص شده است و بخشنامه آن ابلاغ شده است، گفت: پروژه مدرسه محوری همچنان ادامه خواهد داشت، سامانه‌ها تجمیع خواهند شد. همچنین هوشمند‌سازی مدارس با وزارت ارتباطات در حال پیگیری است و سامانه‌ای طراحی شده است که مدیران مدارس می‌توانند اطلاعات مدرسه را در آن وارد کنند و هر مدرسه‌ای که این اقدام را انجام دهد امتیازی دارد.

حاجی میرزایی افزود: وزارت ارتباطات دسترسی اینترنتی سالم و ایمن را به مدارس خواهد داد. همچنین فضای ابری برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است که مجموعه سامانه‌های خود را بر روی آن خواهیم برد و سامانه‌های آموزش و پرورش منظم خواهند شد.

او گفت: در مورد طرح شهاب با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفت وگو داشته‌ایم و در یک ماه آینده اتفاقات خوبی برای المپیادها صورت خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار