معضل آلودگی هوا و تعطیلی مدارس از نگاه جمعی از فرهنگیان

تهران (پانا) - هرچه جلوتر می رویم علم پیشرفت های چشمگیری می کند اما گاهی پا به پای آن  معضلاتی هم در جامعه بوجود می آید که عوارض برخی از آنها مدت ها باقی خواهد ماند و گاهی هم قابل جبران نیست. یکی از معضلاتی که امروزه تمام دنیا را دچار مشکل کرده، آلودگی هواست که در فصول سرد سال از شدت بیشتری برخوردار  می شود.

کد مطلب: ۹۹۱۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد
معضل آلودگی هوا و  تعطیلی مدارس از نگاه جمعی از فرهنگیان

در هنگام آلودگی مسئولان راه های زیادی برای جلوگیری از افزایش آثار منفی آن پیشنهاد می کنند که اکثر آنها مثل قرص مُسَکِّن فقط برای بازه زمانی محدودی به ما کمک می کند مثل: تعطیل کردن مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی یا اعمال طرح های ترافیکی جدید در کلانشهر ها.
در همین راستا مصاحبه ای با تعدادی از مسئولان دبیرستان نمونه دولتی دکتر حسابی انجام داده ام که جواب های آنها قابل تأمل است.
محمد علی عبداللهی، مدیر دبیرستان نمونه دولتی دکتر حسابی درباره سابقه چنین تعطیلی برای مدارس در همه مقاطع گفت: زندگی در کلانشهرها و شهر های صنعتی و پر جمعیت در تمام کشورها مشکلات خاص خودش را دارد و کشور ما از این قاعده استثنا نیست. در تمام کشورها در درجه اول با توجه به اینکه گروه دانش آموزان آسیب پذیری بیشتری دارند مدارس را تعطیل می کنند. او این را را هم افزود که: ایران در گذشته نیز این معضل را داشته امّا امسال این موضوع جدی تر و طولانی تر از سال های قبل است.
همانطور که می دانید دانش آموزان پایه دوازدهم در آخر سال تحصیلی خود امتحان های نهایی و کنکور دارند که از اهمیت خاصی برخوردار است. محمد علی عبداللهی در این باره گفت: قطعا آنها در بودجه بندی دچار مشکل می شوند که این امر آنها را از نظر زمان بندی دچار مشکل خواهد کرد. امّا این را هم نباید نادیده گرفت که دانش آموزانی که برنامه درسی و مطالعاتی منظمی دارند ضرر کمتری می بینند.
وی افزود:‌ ما نیز به عنوان مدیر و راهنمای آنها برایشان تدابیر خاصی اندیشیده ایم که عبارتند از: آنها هر روز امتحان های آنلاین داشته و بصورت اینترنتی با دبیران خود در ارتباط هستند_ درست کردن نمودار رشد و یا افت آنها در امتحان های روزانه_ اعلام اسامی دانش آموزان برتر و اعلام نتایج به دانش‌آموزان و والدین آنها. البته دبیران نیز در این راه به ما کمک می کنند مثل تعیین بودجه بندی دروس، رفع اشکال و پاسخگویی به سوالات اولیا درباره فرزندان خود.
ابراهیم ذکریا بعنوان دبیر ریاضی دانش آموزان پایه دهم گفت: قطعا از بودجه بندی درسی سالانه عقب مانده ایم که باید در طول سال جبران شود و جبران آن در طول سال تحصیلی امکان پذیر نیست مگر اینکه بخواهیم گذرا از مطالب بگذریم که این امر بدون شک دانش آموزان را در سال بعد دچار مشکل می کند، تنها راه این است که در روز های پنجشنبه کلاس های جبرانی دایر شود.
در کنار همه این حرف ها عباس رضایی، معاون انضباطی دبیرستان نمونه دولتی دکتر حسابی گفت: با توجه به اثرات عمومی آلودگی هوا بر دانش آموزان به‌منظور حفظ سلامتی آنها چاره ای جز تعطیل کردن مدارس وجود ندارد، البته در صورت داشتن برنامه روزانه و وجود سبک زندگی صحیح که از تجربیات بزرگترها بدست می آید شاهد تغییر بسزایی در انضباط و رفتار آنها نخواهیم بود.

* مرتضی شفقی، خبرنگار دانش آموز پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار