هزاربار مانور، یک بار حادثه

تهران (پانا) - هرساله روز 8 آذر در مدارس مانور زلزله برگزارمی شود که در سال 98 برای اینکه 8 آذر جمعه بوده است.این تمرین به چهارشنبه 6 آذر انتقال یافت به همین منظور سری به مدرسه سهام خیام زدیم وگزارشی از برگزاری مانور زلزله تهیه کردیم که در ادامه می خوانید.

کد مطلب: ۹۷۱۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
هزاربار مانور، یک بار حادثه

امروز(چهارشنبه) در این مدرسه یک مانور زلزله بسیار جدی برگزار شد که به قول قدیمی ها هزار بار تمرین برای یک حادثه است.

آژیر اعلان زلزله به صدا در آمد وکلاس ها بسیاز زود تخلیه شدند وتیم امداد نجات مدرسه به سرعت دانش آموزان را به حیات انتقال داد. پس از انتقال دانش آموزان به حیات تیم جستجو ونجات وارد عمل شدند تا مصدومین را به حیات وداخل چادرهای سیاری که برای نگهداری مصدومین تعبیه شده بود انتقال دادند و پس از آن تیم های پزشکی حاضردرصحنه کارخود را برای معالجه مصدومین شروع کردند. یکی از مصدومین که وضع بسیار وخیمی داشت به کمک تیم جستجو و با رعایت کلیه موارد ایمنی به حیات انتقال داده شد تا به وسیله آمبولانس به بیمارستان انتقال داده شود. دربخش آخر این مراسم انتقال دومصدوم در یک آمبولانس را داشتیم که بسیار خوب وعالی برگزارشد.

در بخش پایانی این مراسم یارمحمدی، معاون پرورشی منطقه 3 تهران ضمن تشکر از تمامی دانش آموزان ودست اندرکاران این برنامه گفت: از دوستان وهمکاران در اداره آموزش وپروش وازخبرنگاران واصحاب رسانه برای پوشش خبری این برنامه تشکر می کنم. وی ادامه داد: زلزله به عنوان یک پدیده طبیعی است واز آنجایی که بشریت هنوز به علم مقابله بازلزله ورفع خطرات آن نرسیده از آن به عنوان یک بلای طبیعی یاد می شود. باتوجه به اینکه خسارت ها وتلفات های ناشی از زلزله در سطح جهان بسیار وسیع است همه کشور ها سعی در برنامه ریزی برای کاهش سطح خطرات واثرات مخرب این پدیده را دارند و درکشور ما نیز چندین سال است که به این امرتوجه مضاعفی می شود وبرنامه ریزی هایی صورت میگیرد ویکی ازکارهایی که در دستورکارمدیران قراردارد برگزاری مانور زلزله است. در این روز مدارس این مانور را برگزار می کنند. درهرمنطقه یک مدرسه به عنوان نمونه و پایلوت انتخاب می شود که مسولین حضور می یابند و از نزدیک با عملکرد آن مدرسه ومیزان آمادگی که وجود دارد، آشنا می شوند واین موضوع هم درسطح اداره کل وشهر تهران منعکس شود.

وی گفت: درمرحله بعدی این نواقص با کمک دوستان هلال احمر رفع خواهد شد ویک نکته بسیاراساسی این است که چرا این مانور ها در مدارس اجرا می شود؟ به این دلیل که مدارس از دوجهت مهم اند. اول اینکه حجم بسیار وسیعی از نیروی انسانی که آینده کشور را می سازد وجمعیت پایه ای کشور محسوب می شود، در مدارس هستند وهمین موضوع برای کشور مهم است که از جان این عزیزان محافظت کند. دوم اینکه برگزاری مانور درمدارس تعداد زیادی از افراد نوجوانان ودانش آموزان هستند که باعث نوعی فرهنگ سازی می شود. برای سایر اقشارجامعه وشما دانش آموزان این موضوع را به خانواده های خود انتقال می دهید وحجم وسعیی از جامعه از برگزاری چنین برنامه هایی درمدارس مطلع می شوند و برای ما نیاز است تا همیشه آمادگی مقابله با زلزله را داشته باشیم.

وی گفت: هدف از برگزاری این مانور این است که شما توانایی مقابله با زلزله را داشته باشید و دوستان درجمعیت هلال احمر مراحل مختلف زلزله را به شما گفته اند که چگونه پناه گیری ایمن داشته باشیم. وی ادامه داد: الان بعضی ها موضوع زلزله را جدی نمی گیرند ولی اگر خدای ناکرده در شهری به وسعت تهران زلزله بیاید ممکن است که تا ساعت ها نیروی امدادی به کمک شما نیاید وباید با امکاناتی که در مدرسه هست کنار بیاییم ومن از شما خواهش می کنم که جدی بگیرید وامیدوارم که زلزله ای اتفاق نیافتد اما اگر اتفاق افتادبا کمترین آسیب باشد.

*امیررضا همایون،خبرنگار دانش آموز پانا در منطقه 3

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار