حاجی میرزایی: آموزش و پرورش باید با جامعه ترکیب شود

تبریز(پانا) - آموزش و پرورش باید با جامعه ترکیب شود و از لاک خود بیرون بیاید تا بتواند به جامعه کمک کند. این جدیدترین اظهارات وزیر آموزش و پرورش در تبریز است.

کد مطلب: ۹۸۹۵۱۷
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: آموزش و پرورش باید با جامعه ترکیب شود

محسن حاجی میرزایی در نشست صمیمی با اعضای شورای معاونین اداره کل ، روساو مدیران نواحی و مناطق استان آذربایجان شرقی در محل باشگاه فرهنگیان گفت: چرا مسائل حل نمی شود؟ می توان مسائل را متوجه کس دیگری کرد‌.
او ادامه داد : باید رابطه ی خودرا با یکدیگر تعریف کنیم. شما نقشتان بیان مسئله،پیگیری ویاحل مسئله است؟ یکی از دلایل اینکه مسائل در جامعه ما حل نمیشود این است که ما به راحتی مسئله را متوجه دیگران میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: آیا همه ی مشکلات آموزش و پرورش از وزارت میگذرد؟نه. با اعتقاد عرض میکنم که مشکل آموزش و پرورش از درون حل می شود؟ کسانی که منتظرند دیگران مشکلاتشان را حل کنند به یاس میرسند.

او خاطر نشان کرد: باید اهمیت خودمان را اثبات کنیم. کسی فرش قرمز برای ما پهن نکرده است. ما هستیم که باید نشان دهیم بدون ما امور به خوبی نمی گذرد. مسئله ای که در حیطه علم شما قرار گرفته است متعلق به شمااست. بدانید، درک کنید و اقدام نمایید. مهم نیست اختیار دست چه کسی است. مهم این است که چه کسی مساله را می فهمد و درک می کند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه مسئولیت ما نیاز به آگاهی دارد نه اختیار گفت: در فرهنگ دینی ما آگاهان، مسئول اند. در نهج البلاغه از علما پیمان می گیرد. ما تصمیم گیر هستیم و شما تصمیم ساز هستید و شما ابعاد مسئله را دقیق تر می فهمید.
حاجی میرزایی افزود: اگر در مقام مطالبه آگاهی هایمان باهم زاویه داشته باشیم مسائل حل نمی شود ولی اگر باهم فکر کنیم و زاویه ها را کنار بگذاریم مسائل حل می شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وضعیت معلم از جهات مختلف آسیب دیده است و حل مساله باید بصورت پایدار باشد گفت: از مصادیق شگفتی این است که کار یکسان بکنیم و نتایج یکسان بگیریم.
وی افزود: باید عمیقا فکر کنیم که چگونه میتوانیم مسئله را به شکل پایدار از زمین برداریم.شما باید قدم بردارید و به ما کمک کنید.ما نیازمند فکر هستیم، فکری که به همه کمک کند.ما باید به دنبال راهی برای احیای منزلت معلمین باشیم و کمبودهای خودمان را جبران کنیم.
حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: روی پای خودمان بایستیم و اقتصاد آموزش و پرورش را باید تغییر دهیم تا به نتایج متفاوت برسیم.
وی در مورد تبدیل وضعیت حق التدریسیها گفت: حکم قانونی بود که مارا مستلزم می کرد، از آن تبعیت کنیم.نیروی انسانی در ۱۰ سال گذشته به روشهای مختلف و غیر متعارف وارد آموزش و پرورش شده اند و امکان ایجاد رقابت نداشتیم. مسیر ورود متنوع به آموزش و پرورش باید بسته شود تا جلوی مداخلات بعدی گرفته شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش با کیفیت دادن به مردم، دین ما به مردم است افزود: ما صلاحیت کوتاه آمدن در این موضوعات را نداریم.

وی افزود: بودجه آموزش و پرورش به لحاظ ساختار معیوب است و اشکالش آن است که عملکرد ما ۱۱۰ درصد بودجه مصوب است و مبنی سال بعد مصوب همان بودجه سال قبل می شود و عقب می مانیم و خواستار شدیم که بودجه را به عملکرد بدهند.مادر آموزش و پرورش ۲۳ درصد رشد داریم و همان ۲۳ درصد رشد را برنامه و بودجه قبول کرد.تا کنون ۲۵ درصد بودجه را دریافت کرده ایم و تعدادی از معوقات را پرداخت کردیم.
حاجی میرزایی در مورد رتبه بندی معلمان گفت: در پی آن هستیم که معلمان براساس صلاحیتها رتبه بندی شوند.در این راستا مطالبه ی وسیعی در معلمان ایجاد شده است. افزایش غیرمتعارف حقوق امکان پذیر نیست. یا باید اجرا نشود یا باهمین منوال اجرا شود.
وی افزود: کارمندان در حوزه اداری می توانند با حضور در کلاسهای درس از رتبه بندی استفاده کنند و تا شهریور ۹۹ وقت دارند وارد سیستم آموزش شوند.
وزیر آموزش و پرورش در مورد بیمه تکمیلی درمان گفت: مسیری که فعلا داریم آتیه سازان حافظ است. ۵۰۰ مرکز خدمات در کشور افزایش می یابد ،زمان برگشت طلب از ۱/۵ ماه به ۱۵ روز می رسد وخدمات بیشتر می شود. وضع بیمه تکمیلی وضع مناسبی نیست.به دلیل اینکه آموزش و پرورش قسمت رفاهی ندارد نمی تواند بخشی از آن را تامین کنیم.
وی افزود: آموزش و پرورش باید با جامعه ترکیب شود و از لاک خودش بیرون بیاید. ما به خیلی ها می توانیم کمک کنیم.
این مقام مسئول گفت:در خانه سازی قسمت عمده مهم مربوط به زمین است و زمین آن را مجانی کرده ایم و عملا نصف قیمت برای فرهنگیان اعمال می شود. ۲۷۵ هزار نفر ثبت نام کرده اند.در حالی که تصور براین بود که ۱۷۵ هزار نفر فرهنگی بدون مسکن داریم. ۸۶۰ هزار مترمربع زمین معرفی کرده ایم تا با تغییر کاربری به مسکن همکاران برسانیم.
وی خاطر نشان کرد: سند تحول بنیادین اصلی ترین کار ماست .اولین و مهم ترین مورد اجرای سند تحول است این است که در عمل و واقعیت چه اتفاقی در آموزش و پرورش اتفاق می افتد و چگونه سازماندهی کنیم و الگوی اجرای سند چیست؟ باید تربیت چندساحتی باشد.چه ابزارهایی برای این ساحتها تهیه کرده است؟ آیا نظام سنجش ما نمی تواتد بسنجد؟کنکور معیار سنجش در جامعه است و باید دغدغه های جدید ایجاد شود تا از انحصار کنکور خارج شویم

وزیر آموزش و پرورش افزود: استقرار نظام ۳ برابر پیچیده تر از خود نظام است.

وی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش را نتوانیم در متن زندگی مردم بیاوریم نمی توانیم در صدر بنشانیم. باید آموزش و پرورش را مسئله اصلی کشور و استانها کرد تا اصلاح شود.

حاجی میرزایی ضمن اشاره به قدرت انتخاب تاکید کرد: ما اکنون انتخاب کرده ایم که انتخاب نکنیم و با این کار خلاقیت و اندیشه بوجود نمی آید.

وی خاطرنشان کرد: یادگیری برای تحول در جامعه است. به دنبال مدرسه ای هستم که معلمان و مدیران و والدینش در تکاپو باشند تا آن را تبدیل به محیط زندگی کنند.

حاجی میرزایی ادامه داد: چشم اندازی برای آینده آن موقع مهم است که برای معلم و والدین و دانش آموزان به یک اندازه مهم باشد.

وی افزود: باامیدی که به آذربایجان در پیشگامی در همه ی مسائل است امید داریم در تمامی موارد پیشگام باشد‌.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار