ترسیم نخستین اطلس نرم افزار خطرپذیری دانش آموزان خراسان رضوی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی

مشهد(پانا)-مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جمع شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد از ترسیم نخستین اطلس نرم افزار و نقشه خطرپذیری دانش آموزان استان در جهت کاهش آسیب های اجتماعی خبر داد.

کد مطلب: ۹۸۷۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
ترسیم نخستین اطلس نرم افزار خطرپذیری دانش آموزان  خراسان رضوی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی

قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در این مراسم گفت: آموزش و پرورش خراسان رضوی یکی از پهن پیکرترین ادارات آموزش و پرورش کشور است و دارای ۷۵ هزار فرهنگی شاغل و ۶۵ هزار پیشکسوت فرهنگی می باشد که امر تعلیم و تربیت یک میلیون و سیصد و ده هزار دانش آموزان را در ۹ هزار آموزشگاه و ۵۳ هزار کلاس درس استان برعهده دارند.

وی ادامه داد: ما در آموزش و پرورش استان بر داشته ها و ظرفیت های موجود خود متمرکز شده ایم و به همین دلیل نیز توفیقات خوبی نصیب آموزش و پرورش استان شده است و در کنار تمرکز بر داشته ها عواملی همچون مدیریت مشارکتی، کاهش فاصله صف و ستاد، بهره مندی از نظرات همکاران، اولیاء مربیان و حتی دانش آموزان در تدوین برنامه ها، ارزیابی و نظارت بر برنامه ها از جمله دلایل موفقیت های آموزش و پرورش خراسان رضوی بوده است‌.

خدابنده تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که در آموزش و پرورش خراسان رضوی به جد پیگیر آن هستیم بحث کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی است و این موضوع در سال های قبل مورد توجه مسئولین نظام و مدیران قرار گرفته و تلاش در جهت کنترل و کاهش انواع آسیب های اجتماعی مورد اهتمام است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: خراسان رضوی به دلیل برخورداری از جمعیت موزاییکی، اقلیت های مختلف قومی، مرزهای طولانی و همجواری با کشورهای مختلف بیش از سایر استان ها در معرض خطر آسیب های اجتماعی قرار دارد.

وی عنوان کرد: در همین راستا طرح ترسیم اطلس و نقشه خطرپذیری دانش آموزان استان را براساس اطلاعات و داده های آزمون های سلامت روان و فعالیت های مراکز مشاوره شهرستان ها، اطلس نرم افزار پایش سلامت روانی اجتماعی دانش آموزان استان تهیه شد و قریب به ۱۵۶ هزار دانش آموز متوسطه اول استان مورد بررسی قرار گرفت و مشکلات تربیتی، رفتاری، تحصیلی و شاخص های روانی دانش آموزان، آمار فراوانی ارجاعات به هسته ها و مراکز مشاوره، رفتارهای پرخطر دانش آموزان و ارجاعات سامانه نماد در استان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

خدابنده افزود: ترسیم اطلس خطرپذیری دانش آموزان استان با هدف ارتقاء سطح سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان تدوین شد و پیشگیری، مداخله و کاهش آسیب های اجتماعی و روانی، نیازسنجی برای برگزاری دوره های توانمندسازی تحصیلی، روانی و اجتماعی دانش آموزان، والدین و همکاران و کیفیت بخشی و برنامه ریزی به موقع برنامه های گوناگون حوزه پرورشی از دیگر اهداف این طرح بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در این طرح استان خراسان رضوی را به ۴۸ منطقه آموزش و پرورش تقسیم کردیم و عوامل فردی، مدرسه، خانواده، نیازهای اجتماعی و اوقات فراغت دانش آموزان مورد پایش قرار گرفته، همچنین مولفه های سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان شامل عزت نفس، خوش بینی امید، نشاط و شادکامی، افسردگی و اضطراب مورد بررسی قرار گرفت و تجزیه و تحلیل داده ها براساس آزمون های روان شناختی در سه سطح پژوهشی، غربالگری و بالینی مورد استفاده قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی تقویت برخی مهارت ها از جمله خودآگاهی، خودکنترلی، نشاط، غنی سازی برنامه های اوقات فراغت و سواد رسانه ای دانش آموزان باید مورد توجه قرار گیرد.

خدابنده راه اندازی شبکه مانیتورینگ اورژانس روانی اجتماعی دانش آموزان، ایجاد مکان های امن جهت حمایت و اسکان، تشکیل تیم های تخصصی روان شناس، مشاور و مددکار اجتماعی و اختصاص چهار ساعت برنامه آموزشی در این زمینه را از جمله اقدامات انجام شده در این راستا دانست.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان گفت: امید داریم اجرای طرح ترسیم اطلس خطرپذیری دانش آموزان خراسان رضوی که برای اولین بار در کشور انجام گرفت به عنوان یک تجربه موفق برای سایر استان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار