میزان مصرف آب در محصولات غذایی چقدر است؟

تهران (پانا) - برای تولید یک کیلوگرم گوشت گوساله ۱۵ هزار و ۵۰۰ لیتر و برای تولید یک کیلوگرم شکلات ۲۴ هزار لیتر آب مصرف می‌شود؛ اینها آب مجازی هستند که اگر در مصرف آنها دقت نشود به هدر می‌روند.

کد مطلب: ۹۶۷۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
میزان مصرف آب در محصولات غذایی چقدر است؟

«محمد فاضلی» رئیس مرکز امور اجتماعی وزارت نیرو در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، میزان آب‌بری برخی محصولات غذایی را تشریح کرد.

بر این اساس،‌ برای تولید یک کیلوگرم پنیر پنج هزار لیتر و برای تولید هر کیلو زیتون چهار هزار و ۴۰۰ لیتر آب مصرف می شود. میزان مصرف آب برای تولید یک کیلوگرم مرغ ۳ هزار و ۹۰۰ لیتر و برای تولید هرکیلو برنج ۳ هزار و ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

تولید هر کیلو بادام زمینی نیاز به مصرف سه هزار و ۱۰۰ لیتر آب دارد و نیز هر کیلو خرما سه هزار لیتر آب مصرف می‌کند. انبه محصولی است که برای تولید هرکیلوگرم آن باید یک هزار و ۶۰۰ لیتر آب مصرف شود.

تولید هر کیلو شکر نیازمند مصرف یک هزار و ۵۰۰ لیتر آب است و نیز برای تولید یک کیلو گرم نان باید یک هزار و ۳۰۰ لیتر آب مصرف کرد و تولید هر کیلو هلو نیاز به مصرف آن به میزان یک هزار و ۲۰۰ لیتر دارد.

برای تولید یک کیلوگرم ذرت ۹۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود و تولید هر کیلو موز ۸۶۰ لیتر آب نیاز دارد که باید از منابع آبی تامین شود.

هرکیلو سیب ۷۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند و میزان مصرف آب برای تولید هر کیلو پرتغال ۴۶۰ لیتر است ضمن آنکه برای تولید هر ۲۵۰ سی.سی شیر ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

تولید هر کیلو خیار یا کدو نیازمند مصرف ۲۴۰ لیتر آب است و برای تولید هر کیلو کاهو یا کلم باید ۲۰۰ لیتر آب استفاده کرد و نیز گوجه فرنگی ۱۸۰ لیتر آب مصرف می‌کند تا تولید شود.

تولید هر ۱۲۵ سی.سی قهوه و ۲۵۰ سی.سی چای نیز به ترتیب ۱۴۰ و ۳۰ لیتر آب نیاز دارد.

این میزان مصرف آب برای تولید محصولات غذایی درحالی است که میزان کسری مخازن زیرزمینی کشور تا چندی پیش بنا به گفته «قاسم تقی‌زاده خامسی» معاون آب و آبفای وزارت نیرو به بیش از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب رسیده است.

چندی پیش معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم ۳۰ درصد بیشتر از نیاز خود، غذا مصرف می‌کنند.

مصرف بیش از حد نیاز نه تنها هدر رفت منابع است بلکه باعث اتلاف منابع آبی کشور هم می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار