معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

بازار محصولات گواهی شده ساماندهی می شود

شیراز(پانا)_ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: طرح تولید انبوه، عرضه و توزیع محصولات کشاورزی گواهی شده و استاندارد از ابتدای سال ۱۳۹۹ اجرایی خواهد شد.

کد مطلب: ۹۶۶۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد
بازار محصولات گواهی شده ساماندهی می شود

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، حسین پژمان تصریح کرد: این طرح با اولویت هشت محصول گوجه فرنگی (گلخانه ای و تولید مزرعه)، خیار (گلخانه ای و تولید مزرعه)، سیب زمینی، پیاز، مرکبات و سیب با همکاری سه دستگاه اصلی شامل سازمان جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل استاندارد و بخش خصوصی انجام می شود.

به گفته پژمان محصولات گواهی شده و استاندارد با لیبل و برچسب خاص، توسط شرکت های متقاضی عرضه این محصولات، در غرفه های سازمان میادین و تره بار شهرداری در نقاط مختلف شهر شیراز عرضه می شوند.
پژمان تاکید کرد: از تمام ابزارهای قانونی، حمایتی و تشویقی به منظور تولید انبوه و عرضه پایدار محصولات گواهی شده و استاندارد استفاده خواهد شد.

این مقام مسئول ابراز کرد: همه محصولات تولیدی در چهارچوب فرآیند فنی طراحی شده برای اجرای طرح و پس از اخذ گواهی های مربوط نظیر گواهی I.C.Mو استاندارد تشویقی قابلیت عرضه به عنوان محصول گواهی شده و استاندارد را دارند.

او افزود: محصولات تولیدی به صورت تصادفی در مزرعه و یا در زمان عرضه شدن در میادین میوه و تره بار از نظر سلامت و انطباق با استاندارهای ملی مورد پایش قرار می گیرند.
او نظارت جامع و فراگیر بر فروشگاه های عرضه کننده کود و سموم را از دیگر اقدامات در راستای اجرایی شدن طرح مذکور دانست و افزود: سموم و کودهای تقلبی و غیرمجاز جمع آوری و امحاء شده فروشگاه های غیر مجاز و عرضه کننده سموم و کودهای شیمیایی با حمایت دستگاه های مسئول و مرجع تعطیل خواهند شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان داشت: کارشناسان سازمان نظام مهندسی، کلینیک های گیاه پزشکی، آزمایشگاه های آب و خاک و سایر کارشناسان بخش های خصوصی علاقه مند به فعالیت در این طرح، پس از اخذ گواهی مربوطه می توانند در قالب مدیران کنترل کیفی مشارکت داشته باشند.

پژمان از دیگر اقدامات را تعیین یک کارشناس مسئول تولید محصولات گواهی شده در هر شهرستان برشمرد و افزود: این افراد پس از آموزش های لازم به عنوان تسهیلگر، آموزش مدیران پهنه را بر عهده دارند.
او با بیان اینکه طرح مذکور با هدف ارتقاء کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده برای کشاورزان اجرا می شود، گفت: بهره برداران متقاضی آموزش در زمینه تولید محصول گواهی شده توسط مراکز خدمات جهاد کشاورزی ثبت نام شده و پس از شرکت در کلاس های آموزشی گواهی مهارت دریافت خواهند کرد.
طرح تولید انبوه، عرضه و توزیع محصولات کشاورزی گواهی شده و استاندارد با هدف ایجاد شبکه تولید، عرضه و توزیع مستقیم محصولات کشاورزی (از مزرعه تا سفره)، ایجاد اشتغال پایدار، ایجاد مراکز بسته بندی و برند سازی و ارزش افزوده و توسعه صادرات محصولات کشاورزی در استان فارس با فرماندهی دبیرخانه کارگروه تولید محصول گواهی شده در معاونت تولیدات گیاهی و با همکاری دفتر محیط زیست و سلامت سازمان اجرا خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار