زباله ، مهمترین چالش زیست محیطی در شهرستان سلسله

خرم آباد - `پانا- روزانه حدود ۵۰ تن زباله در شهرستان سلسله تولید و در اطراف منطقه ای گردشگری بنام "خرگوشناب"دفن می شود که علاوه بر هزینه بالای حمل و نقل، چهره زشتی نیز به منطقه داده است.

کد مطلب: ۹۶۳۲۳۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش (پانا)ر، در شهرستان بیش از ۷۵ هزار نفری سلسله، روزانه بیش از ۵۰ تن پسماند از شهرها و روستاهای آن جمع آوری و در منطقه‌ای به نام خرگوشناب در حدود سه کیلومتری محدوده مصوب شهری در شمال شهر الشتر دفع می‌گردند که در گذشته یکی از بهترین تفریحگاه‌های شهرستان محسوب می شده است.

چشمه‌های تأمین آب شرب شهرستان نیز در این منطقه واقع شده‌اند و دفع غیراصولی پسماندها و زباله ها در این منطقه در درازمدت می‌تواند به مشکلات زیست محیطی جبران ناپذیری برای شهرستان تبدیل شود.

رئیس مرکز بهداشت سلسله در این باره اظهار داشت: در هر ۱۰۰ میلی لیتر شیرابه زباله حدود یک میلیون کولیفرم تولید می شود که آبهای زیرزمینی را آلوده می کند.

علی یار علیپور با اشاره به تولید گازهای سمی همچون متان، سولفید هیدروژن و دی اکسید کربن از زباله، عنوان کرد: این عامل علاوه بر آلوده کردن هوا منجر به غیرقابل کشت شدن خاک منطقه نیز خواهد شد که سلامت افراد را به مخاطره می اندازد.

وی با اشاره به انتقال بیماری ها از طریق پشه و سگ های ولگرد، خاطرنشان کرد: تمامی این عوامل در کنار هم، ضرورت انتقال سایت دفع پسماند شهرستان را به مکانی کم خطرتر ضروری می سازد.

رئیس امور آب سلسله با اشاره به اینکه آب شرب شهر الشتر توسط هفت حلقه چاه که در منطقه خرگوشناب حفر شده اند تامین می شود، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون مطالعات آب پایدار برای شهر الشتر انجام نشده است و در آینده از برنامه های امور آب شهرستان انجام این امر ضروری است.
حجت الله حسنوند عنوان کرد: با توجه به اینکه معمولاً یک سوم پسماندهای تولید شده به شیرابه تبدیل و جذب خاک می شود این امر در درازمدت می تواند منجر به بروز مشکلات جدی در بهداشت آب آشامیدنی شهر شود بنابراین ایجاد سایت بی خطر دیگری برای دفع پسماندهای شهرستان ضروری است.

عضو شورای شهر الشتر نیز گفت: وضعیت سایت دفع پسماند خرگوشناب سلسله مناسب نیست و لازم است که هرچه سریعتر ایجاد یک سایت جدید در دستور کار متولیان قرار گیرد.

نجمه منظمی، با انتقاد از دستگاه های متولی نسبت به عدم ساماندهی وضعیت سایت دفع پسماند سلسله در منطقه خرگوشناب، اظهار داشت: بارها نسبت به انتقال سایت دفع پسماند شهرستان به یک منطقه کم خطرتر تذکر داده و راهکارهایی را در جهت رفع این معضل ارائه داده شده اما متاسفانه تاکنون اقدام مناسبی برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر لزوم ساماندهی هرچه سریعتر این سایت بیان کرد: با توجه به اینکه منطقه خرگوشناب از لحاظ گیاهی و جانوری جزو مناطق غنی کوهستانی شهرستان محسوب می شود انتقال این سایت به مکانی با حداقل آسیب های محیط زیستی، برای جلوگیری از خسارت بیشتر به محیط زیست این منطقه لازم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار