در پاسخ به پانا مطرح شد

جابجایی آرادکوه حتمی است

خیلی از آبشخورهای مناطق حفاظت‌شده خشک شده‌اند/ سایت ویژه پسماند خطرناک راه‌اندازی می‌شود

تهران (پانا) - مدیرکل محیط زیست استان تهران گفته است که شهرداری هنوز جایگزینی برای مرکز دفع پسماند آرادکوه معرفی نکرد.

کد مطلب: ۹۶۸۸۴۷
لینک کوتاه کپی شد
جابجایی آرادکوه حتمی است

سعید محمودی صبح امروز در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: محیط زیست، شفاف‌ترین سیستم کشور است و هر اتفاقی که می‌افتد به صورت شفاف به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان تهران افزود: محیط زیست در همه جای دنیا اگه موفق بوده است مردمی بوده است و اگر خودش را از مردم جدا کند و دولتی باشد موفق نمی‌شود.

وی افزود: مباحثی که در استان تهران در حوزه محیط زیست دنبال می‌شود در راستای حفظ محیط زیست انجام می‌شود.

محمودی در پاسخ به سوال پانا درباره سرانجام جابجایی مجتمع دفن زباله آرادکوه و مشکلات ناشی از بوی نامتصاعد در اطراف فرودگاه امام خمینی گفت: آرادکوه یکی از بزرگترین‌ سایت‌های دفن زباله است و سرانه تولید زباله از میانگین جهانی هم بالاتر است.مجتمع آرادکوه واحد پسماند یک کلانشهر است و جابجایی این مجتمع اصل اساسی و حتمی است و حتی اگر بوی بد هم متصاعد نمی‌شد، باید افقی برای جابجایی آن در نظر گرفته می‌شد اما اینکه سال‌ها بصورت روزانه، پسماند در آنجا دفن شود بدون اینکه افقی وجود داشته باشد کار اشتباهی است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه باید جانمایی جدید برای انتقال آرادکوه صورت بگیرد، گفت: مسئولان مدیریت شهری باید بپذیرند که در آرادکوه باید تغییراتی صورت بگیرد و ما هم به طور جدی پیگیر هستیم که نقطه جدید را معرفی کنند.

وی گفت: کار معرفی مکان جدید آرادکوه با محیط زیست نیست و کار محیط زیست ارزیابی است اما در کنار ارزیابی دنبال تغییر و جابجایی آرادکوه نیز هستیم. هنوز شهرداری تهران جایی را برای آرادکوه اعلام نکرده است اما حتما باید جابجا شود و اراده محیط زیست بر این است که آرادکوه در جایی دیگر مستقر شود.

آخرین وضع پروژه تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌ها

وی درباره وضع پروژه تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌ها و سهم خودروها در آلودگی هوای تهران گفت:‌ سیاهه انتشار آلاینده ها برای ۸ کلانشهر از جمله تهران در دست تهیه است و دانشگاه‌های برتر کشور مجری این کار هستند. شهرداری تهران نیز وظیفه دارد که همه اطلاعاتی که دارد در اختیار تیم مجری قرار دهد.

خیلی از آبشخورهای مناطق حفاظت شده خشک شده اند

محمودی درباره روند صدور پروانه شکار در استان تهران گفت:‌ کشور نزدیک به ۲۰ سال گذشته گرفتار یک مشکل عمده به نام نوسان اقلیمی بوده است و هنوز نمی‌شود گفت تغییر بزرگ اقلیمی رخ داده اما نوسان بزرگ اقلیمی در ۲۰ سال گذشته داشتیم که امیدواریم از آن خارج بشویم و به شرایط نرمال نزدیک شویم. خیلی از آبشخورهای مناطق حفاظت شده ما که دست کم طی ۵۰ تا ۱۰۰ سال اخیر برای حیات وحش ما آب فراهم می‌کردند خشک شده و وجود ندارند.

وی ادامه داد: همچنین تغییراتی در پوشش گیاهی کشور ایجاد شده است و توان محیطی در زیستگاه‌های ما افت کرده است. علاوه بر این استفاده زیاد در بخش دامپروری نیز باعث شده مراتع ما که تأمین کننده غذای حیات وحش و پرندگان بوده اکنون دیگر شرایط ۲۵ سال پیش را ندارند. زیستگاه عامل تعیین کننده جمعیت است و هنوز مطالعه جامعی در این زمینه انجام نداریم هنوز نمی‌دانیم در جغرافیایی مثل استان تهران چقدر این تغییرات اکوسیستم را شکننده کرده است.

پروانه‌ شکار نه برای حیات وحش و نه پرندگان صادر نخواهیم کرد

وی گفت: با توجه به اینکه مطالعات جامع و اطلاعات کافی نداریم فکر می‌کنم تصمیم منطبق بر عقل این است که هیچ پروانه‌ای صادر نکنیم و امسال من پروانه‌ای صادر نکرده‌ام و تا زمانی که مطالعات جامع انجام نشود و اطلاعات قابل اتکا به دستم نرسد پروانه‌ شکار نه برای حیات وحش و نه پرندگان صادر نخواهیم کرد.

محمودی درباره شیوع آنفلوآنزا در حیات وحش استان تهران نیز گفت: گزارشی از ابتلای پرندگان این استان به آنفلوانزا نداشته‌ایم.

هیچ‌گونه کوتاهی در زمینه زمین‌خواری پذیرفته نیست

مدیرکل محیط زیست استان تهران درباره زمین‌خواری در اراضی تحت پوشش محیط زیست گفت: فقط سازمان محیط زیست در حوزه حفاظت شده وظیفه دارد و هیچ کوتاهی در این زمینه پذیرفته نیست و قول می‌دهم تا وقتی من خدمتگزار حوزه محیط زیست در استان تهران هستم نگذارم هیچ اتفاقی در بخش زمین خواری بیفتد و تلاش می‌کنم از مسایل اینچنینی جلوگیری کنیم.

سایت ویژه پسماند خطرناک راه‌اندازی می‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره تهیه محلی برای پسماند خطرناک بیمارستانی در تهران طبق اعلام استاندار تهران گفت: بله درست است و کارهای آن در دست انجام است. شرایط تهران با تمامی استان‌ها فرق می‌کند. چگونه است که قزوین پسماند ویژه دارد، استان مرکزی دو سایت پسماند ویژه دارد، اصفهان سایت بزرگی دارد و برای فارس هم کارهای سایت پسماند ویژه در حال انجام است. چگونه است که تهران با این همه مشکلاتی که دارد و با حجمی از صنایعی که دارد، سایت ویژه پسماند خطرناک ندارد؟

مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی تهران نداشتن سایت پسماندهای ویژه است، گفت: آنچه وظیفه محیط زیست است، موضوع ارزیابی است و انجام خواهیم داد. مکانی که برای این سایت در نظر گرفته شده است، بین هوشنگ آباد و عزیزآباد است. واگذاری زمین انجام شده است و ما هم سعی می‌کنیم مسایل محیط زیستی را برای آنجا در نظر بگیریم. متولی این مرکز جدید با بخش خصوصی است و تحت نظر سازمان پسماند شهرداری است.

پسماند کلینیک‌های کوچک معضل محیط زیست تهران

وی خاطرنشان کرد: بیمارستان‌های دولتی و بزرگ مشکلی برای پسماندهای خود ندارند اما کلینیک‌های کوچک در تهران عمده مشکل محیط زیست هستند. کلینیک‌هایی که جراحی می‌شوند، بافت‌های آلوده در پسماند آنها وجود دارد و اشیا تیز و برنده دارند و مانند پسماند عادی در کنار درب کلینیک قرار می‌دهند و از آنجا که با شهرداری قرارداد ندارند، شهرداری هم مانند پسماند عادی در مجتمع دفن زباله آرادکوه رها می‌کند.

محمودی خاطرنشان کرد: قانون پسماند می‌گوید هر کسی که زباله تولید می‌کند، متولی آن است. ما هم نظارت می‌کنیم. این کلینیک‌ها باید با شهرداری قرارداد ببندند. دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز باید در این مسیر همکاری کند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران درباره بوی نامطبوع فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: عمده مشکلی که در آنجا وجود دارد، آرادکوه و سیستم فاضلاب اسلامشهر است در کنار آن گاوداری‌ها و واحدهای صنعتی که مشغول هستند و پسماندسوزی‌های غیرمجاز وجود دارد. اقداماتی در حال انجام است ولی کافی نیست.

وی درباره الزام اجرای مصوبات کارگروه آلودگی هوای استان تهران از سوی مجریان مربوطه (ممنوعیت تردد کامیون‌های دودزا) گفت: مسئول اجرای مصوبه جلوگیری از تردد کامیون‌های دودزا، پلیس است و از پلیس باید بپرسید که چرا این مصوبه را اجرا نمی‌کند. پیگیری می‌کنیم موضوع را و در جلسات بعد آسیب‌هایی که وجود دارد را بررسی می‌کنیم.

محمودی همچنین درباره مشکلات فاز یک باغ پرندگان نیز که شهرداری اعلام کرده است دیگر پرندگان این مجموعه را نمی‌خواهد، توضیح داد: به شهردار منطقه نامه زدیم که حق چنین کاری ندارید و این موضوع اکنون متوقف است. در این دو ماهی که من در محیط زیست هستم آمار کشفیات در یک ماه با 6 ماه برابری می‌کند. در آبان ماه 30 قبضه اسلحه از متخلفان در استان تهران کشف شده است.

مهرداد کتال محسنی، معاون فنی محیط زیست استان تهران نیز درباره حفاظت از اراضی تحت پوشش محیط زیست گفت: با صراحت می‌گویم امکان ندارد محیط زیست در داخل مناطق تحت مدیریت محوز سندی را در اراضی ملی برای فردی اشخاصی چه حقیقی و چه حقوقی صادر کرده باشد یا مجوز ساخت و سازی خارج از رویه قانونی. طی سه سالی که در محیط زیست استان تهران هستم و بعید می‌دانم کسی هم در حوزه مناطق حفاظت شده مجوزی صادر شده باشد.

وی افزود: متولی حفظ اراضی ملی در وهله اول منابع طبیعی است. ما ناظر عالیه هستیم و مفهوم آن این نیست که بی‌تفاوت باشیم. ما بی‌تفاوت نیستیم. در مناطق تحت مدیریت هیچ مجوز و صدور سندی صورت نگرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار