فلزات سنگین موجود در زباله دریا، منجر به خودکشی ماهیان خزر می شود

تهران (پانا) - به‌گفته عضو هیئت علمی گروه علوم زمین دانشگاه آزاد اسلامی چالوس، فلزات سنگینی که از راه زباله وارد دریا شده است به نوعی باعث خودکشی ماهیان زیادی می‌شود زیرا آلودگی‌های میکروبی باعث کاهش اکسیژن آب دریا شده و این امر خودکشی و از بین رفتن دسته جمعی ماهیان را به همراه دارد.

کد مطلب: ۹۶۰۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد
فلزات سنگین موجود در زباله دریا، منجر به خودکشی ماهیان خزر می شود

به‌گزارش ایسنا، محمدرضا انصاری درخصوص وضعیت دریای کاسپین با توجه به ورود شیرآبه‌ها به آن، اظهار کرد: سواحل دریای کاسپین هر ساله توسط محیط زیست و شهرداری‌ها مورد پایش قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه دفن زباله در ساحل عامل چندین آلودگی فلز سنگین از جمله کروم می‌شود، تصریح کرد: علاوه‌بر ورود شیرآبه زباله‌ها، مجموعه‌ای از آلودگی‌ها از جمله فاضلاب شهری، پسآب‌های صنعتی و کشاورزی وارد دریا می‌شوند.

عضو هیئت علمی گروه علوم زمین دانشگاه آزاد اسلامی چالوس با بیان اینکه متاسفانه به‌طور دائم تمام گونه‌های جانوری دریا با ورود این آلودگی‌ها، توسط ما در حال از بین رفتن است، گفت: آیا سازمان محیط زیست ساختمان‌ها و کارخانه‌ها را موظف به تصفیه پسآب می‌کند، به نظر می‌رسد اینگونه نیست.

انصاری خاطرنشان کرد: کل سیستم فاضلاب شهرهای شمالی با یک بارندگی به‌هم می‌ریزد بنابراین ایجاد فاضلاب مرکزی بی‌معنا است.

او با ابراز نگرانی از اینکه چرا نباید محل دپوی زباله‌ها دارای تصفیه شیرآبه باشد، افزود: بخش عظیم آنچه که باعث آلودگی دریا می‌شود به‌خاطر زباله‌هاست چراکه تفکیک زباله در مازندران به‌درستی انجام نمی‌‍‌شود.

عضو هیئت علمی گروه علوم زمین دانشگاه آزاد اسلامی چالوس در ادامه به ارائه راهکارهایی برای مقابله با این آلودگی‌ها پرداخت و بیان کرد: بهترین راه، جداکردن زباله تر و خشک در منازل و تفکیک زباله به معنای واقعی است و این قسمت وظیفه شهرداری‌ها بوده که با آموزش لازم این فرهنگ را رواج دهند.

انصاری ادامه داد: مردم ما انسان‌های باشعوری هستند اما متاسفانه در این زمینه آموزش ندیده‌اند، اگر اطلاع‌رسانی و آگاهی داده شود، بخش اعظم مشکلات برطرف می‌شود.

او تاکید کرد: باید همه کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی به سیستم تصفیه پسآب مجهز شوند.‌

عضو هیئت علمی گروه علوم زمین دانشگاه آزاد اسلامی چالوس یادآور شد: نوع دیگر آلودگی حاصل از سمی است که کشاورزان به محصولات خود زده‌اند این سموم باعث آلودگی زمین می‌شود بنابراین باید میزان این نوع آلودگی‌ها نیز کاهش یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار