زهیر اصفهانی، فعال رسانه‌‌ای در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد

ضرورت همکاری شبکه‌های برون‌مرزی با رسانه‌های همراستا

تهران (پانا) - زهیر اصفهانی، فعال رسانه‌ای معتقد است شبکه‌های برون مرزی ایران باید با رسانه هایی از روسیه، پاکستان و هند که علیه نظام سلطه با ایران همراستا هستند بیشتر همکاری کند.

کد مطلب: ۹۶۱۷۴۸
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت همکاری شبکه‌های برون‌مرزی با رسانه‌های همراستا

این فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره شبکه‌های برون مرزی ایران و تاثیرگذاری آن در سطح جهانی می‌گوید: «معتقدم باید از حداکثر توان رسانه‌ای کشور برای انتقال حقایق به ملت های دیگر استفاده کنیم. از این رو باید اول افکار سپس اراده های مردم دنیا را به سمت حقایق سوق دهیم.

پرس تی وی به لحاظ تاثیرگذاری در فضای فکری کشورهای انگلیسی زبان خوب عمل می کند. تسلط گویندگان به اجرا خوب است و استودیوی این شبکه با آنکه در تهران قرار دارد بسیار عالی و در حد شبکه های مطرح غرب است. البته می تواند در خصوص مهندسی صوت و نوع موسیقی خاص برای یک شبکه زنده خبری بیشتر نوآوری کرد.»

وی افزود: « اصولا نوآوری روزافزون در هر شبکه خبری بسیار لازم و برای ادامه جذب مخاطب حیاتی است، چه رسد به شبکه‌ای که برد جهانی برای خود در نظر گرفته است. برای مثال لوکیشن و نحوه اجرا در برنامه های سی ان ان و فاکس نیوز خیلی تغییر می‌کند، بنابراین باید هر چه می توان در مخاطب ایجاد ذوق کرد تا رسانه را دنبال کند.»

اصفهانی برای ارتقای کیفیت محتوای رسانه‌های برون مرزی پیشنهاد کرد: «توجه به خبرهای داغ که ارزش پخش زنده دارند باید در اولویت قرار گیرد. برای مثال خبرهایی که به چالش‌های خونین جامعه آمریکا مربوط است مانند تیراندازی در مدارس و ... را می‌توان به صورت خبر فوری آن هم با پخش زنده مورد توجه قرار داد و جزئیاتش را بررسی کرد. البته قبول دارم با توجه به مشکلات و امکانات رسانه‌های ایران کار سختی است، اما به این نوع تاکتیک ها نیاز داریم.»

خبرهای تصویری و بدون گویش هم از موارد دیگری است که ظرفیت تقویت دارد. همچنین روش های کسب خبر باید آنچنان باشد که پرس تی وی به یک مرجع جامع خبری به ویژه در خصوص مسائل ایران تبدیل شود. به این صورت که این شبکه خبرهای جدید را بسیار زودتر از سایر رسانه ها اطلاع رسانی کند. ساخت و انتشار فیلم های مستند کوتاه و کلیپ های متنوع نیز مهم است. »

این فعال رسانه‌ای درباره همراستایی با حال و هوای فرهنگ ایرانی در شبکه‌های برون مرزی گفت: «در درجه اول خبرنگاران و تهیه‌کنندگان غیرایرانی با زبان فارسی یا فرهنگ ایرانی بیشتر آشنا باشند. همچنین از پرچم ایران در برنامه‌های پرس تی وی زیادتر می توان استفاده کرد.

منظور این است که تم و فرهنگ غالب در سرزمین ما به مخاطب منتقل شود نه آنکه فقط خبری که در دیگر رسانه ها نیست به بیننده انگلیسی زبان ارائه شود. این نکته وقتی بیشتر نمود می یابد که دقت کنیم بسیاری از آرایه هایی که دیگر رسانه ها از آن بهره می برند ما نمی خواهیم یا نباید استفاده کنیم. برعکس اصالت انسانی که در فرهنگ ما وجود دارد باید حفظ شود و از آلایش هایی که مربوط به ظواهر ساختگی است پرهیز کنیم. به همین دلیل خواستار ارتباط بیشتر خبرنگاران غیرایرانی شبکه با ایران هستم، تا بتوانند تفاوت های مثبت ما را از سایر فرهنگ ها تشخیص دهند.

هر چند تبلیغات در مورد گردشگری و معرفی فرهنگی ایران در پرس تی وی خوب انجام می شود اما تبلیغات در این مورد بهتر است بیشتر شود.

در این حال خوب است مشاهیر و سلبریتی های مثبت ایرانی را در شبکه معرفی کرد. برای مثال نرگس آبیار را به عنوان یک هنرمند زن می‌توان به دنبا معرفی کرد. افراد بسیاری هستند که در مسائل انسانی به صورت غیرانتفاعی فعالیت دارند و این موارد در کنار مشکلات اجتماعی کشورهای سلطه‌گر غربی می‌تواند رسانه‌ای شود.

خاطرم هست یک بازرگانی لبنانی به من گفت: رسانه‌های برون‌مرزی ایران شبکه‌های پاکی هستند که می‌توان آن را با خانواده دید.»

وی ادامه داد: «به صورت میانگین بهتر است 40 درصد از برنامه های پرس تی وی به ایران و بقیه به سایر کشورها اختصاص یابد. همان گونه که تبلیغ مستقیم راهگشا نیست، زیر سوال بردن دشمن به صورت مستقیم هم تاثیرگذار نخواهد بود. برای مثال می‌توان گزارش از فعالیت‌های مختلف ایران و به ویژه نشاط اجتماعی در مراسم‌های مختلف ایران را در کنار بی‌عدالتی و فقر در اروپا و آمریکا منتشر کرد. در این خصوص رسانه‌ای کردن بحران‌های اجتماعی غرب مانند فروپاشی خانواده و ... به صورت نرم مطلوب است.»

اصفهانی افزود:‌ «یک اقدام دیگر، بررسی شرایط دفاع مقدس و موفقیت های ایران در مقایسه ای تطبیقی با سایر جنگ های جهان است. شبکه‌های برون‌مرزی ما باید در رسانه های دیگر کشورها اعم از تلویزیون‌های بین‌المللی تا رسانه‌های مکتوب، سایبری و خاصه فضای مجازی معرفی شود. حتی در داخل کشور هم باید تبلیغات شود تا مردم بدانند چنین شبکه‌ای با این سطح از توانایی فعالیت دارد. آزادی عمل این رسانه برای اطلاع‌رسانی در خصوص ایران می تواند به منبعی برای کسب خبرهایی باشد که در رسانه‌های داخلی انعکاس می‌یابد.»

اصفهانی در پاسخ به این سوال که آیا این روش در جهان معمول است؟ گفت: «بله، تبلیغ یک شبکه در رسانه‌های دیگر در جهان رایج است. برای مثال سی ان ان در زمان جنگ خلیج فارس در سال 1991 خود را در رسانه‌های دیگر تبلیغ می‌کرد تا همه بدانند که این شبکه توانسته دوربین خود را در میدان جنگ عراق قرار دهد و مخاطب را از زوایای جنگ آگاه کند. در قرن حاضر هم شبکه یورونیوز اروپا شبکه آلمانی دویچه وله را تبلیغ می کند و.. »

این کارشناس رسانه‌ای درباره همکاری با شبکه های جهانی علیرغم جریان سلطه گفت: «قطعا این واقعیتی تلخ است که بیشتر رسانه‌های بین المللی وابسته به صهیونیسم هستند اما از کشورهای عدم تعهد می‌توان دوستانی یافت. تقریبا یک‌سوم جمعیت دنیا در آسیا زندگی می‌کنند و در آینده هم از نظر اقتصادی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به همین خاطر خیلی مهم است که مخاطبان بیشتری در این قاره داشته باشیم. صدا و سیما در اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا عضویت دارد. چرا از این مجموعه برای معرفی خود استفاده نکند؟»

او اضافه کرد:‌ «اکنون که در وضع سختی هستیم باید با رسانه‌هایی مانند راشا تودی و سی سی تی وی که با ما علیه نظام سلطه همراستا هستند بیشتر همکاری کنیم. همچنین شبکه خبری پاکستان هم دارای مخاطب بسیاری در شبه‌قاره هند است که می تواند طرف تعامل باشد. برخی شبکه های هند نیز برای تبادل رسانه‌ای مورد توجه قرار گیرند.»

اصفهانی گفت:‌ «به بیان دیگر از تهاتر رسانه‌ای و تبلیغات کوتاه در سایر رسانه‌های پر مخاطب برای معرفی هر چه بیشتر پرس تی وی می‌توان استفاده کرد. فراموش نکنیم که اقتصاد یک رسانه به تعداد مخاطبان آن وابسته است. پس با افزایش مخاطبان تاثیرگذاری و درآمدزایی آن شبکه نیز بیشتر می‌شود. از این رو فکر می‌کنم باید درکنار حجم مطالب سیاسی پرس تی وی ، به ظرفیت های اقتصادی کشور نیز توجه کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار