در گفت و گو با پانا

یک مدرس دانشگاه:پرس تی وی در برابر برخورد رسانه‌های غربی علیه زنان، قد علم کند

تهران (پانا) - یک مدرس دانشگاه و فعال اجتماعی در حیطه زنان، ضمن بیان شاخصه‌های اساسی زنان مسلمان به ویژه در نقش اجتماعی ازشبکه برون مرزی پرس تی وی خواست با بیان این نوع شاخصه‌ها علیه آنچه که علیه زن در رسانه‌های غربی جاری است، قد علم کند.

کد مطلب: ۹۵۶۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
یک مدرس دانشگاه:پرس تی وی در برابر برخورد رسانه‌های غربی علیه زنان، قد علم کند

زینب باقیات اصفهانی، مدرس دانشگاه و فعال اجتماعی در حیطه زنان با اشاره بر اینکه در هویت بخشی به زنان از سوی نهادهای فرهنگی کم کاری صورت گرفته است، گفت: هویت زن مسلمان به خوبی طرح نشده، جاهایی افراطی و در مقاطعی تفریطی رفتار کرده‌ایم. در مقاطعی نقش مادری پررنگ شده و به نقش همسری توجه نشده است، گاهی از اسلام حرفی زده نشده و الگوی اروپایی در بحث حقوق زنان اصل قرار داده شده است. به طور کلی چندان زیبا از جایگاه زن مسلمان در جامعه جهانی صحبت نشده است.
وی درباره معرفی زن ایرانی و مسلمان به جامعه جهانی گفت: زن ایرانی و زن مسلمان واقعی نسخه جدیدی از زنیت است که هم دنیا و هم عقبی را دارد، از شادی و نشاط قلبی برخوردار است، هم فعالیت و پویایی اجتماعی دارد، هم رشد می‌کند و هم رشد می‌دهد، در جایگاه تربیت کنندگی قرار می‌گیرد؛ یک زن ایرانی مسلمان با مؤلفه‌های ویژه‌ای که دارد بسیار توانمند است و برای معرفی شدن به جوامع جهانی به عنوان یک الگو بسیار قابلیت دارد.
این مدرس دانشگاه ضمن توصیه به شبکه‌های برون مرزی برای معرفی الگوی زن مسلمان ایرانی به جامعه جهان، گفت: زنان شاخص توسط پرس تی وی و دیگر شبکه‌های برون مرزی ایران باید شناسایی و سپس معرفی شوند. این شبکه‌ها باید شاخصه‌های اسلامی و ایرانی بودن را در یک زن موفق به تصویر بکشند. آن‌ها باید حضور مؤثر این زنان در بدنه نظام و در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند در قاب تصویر بیان کنند.
از طرف دیگر، اینکه زنان مسلمان چگونه می‌توانند در پیدایش جامعه مهدوی و تمدن نوین اسلامی نقش آفرینی کنند، مورد توجه عوامل و سازندگان برنامه‌های پرس تی وی قرار بگیرد. مهدویت و تمدن اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد، نگاه زنی که خود را در این گستره می‌بیند، کوتاه نیست، شاخصه‌ها برای تمدن سازی با این دید اگر در نظر گرفته و معرفی شوند، پیدایش یک تحول عظیم و زیبایی را شکل خواهند داد.
فعال اجتماعی حوزه زنان با ذکر موفقیت رسانه‌های مطرح غربی در بزک کردن حضور زنان و توانمندیشان در جامعه، عنوان کرد: رسانه‌های غربی در اهدافی که نسبت به زنان داشته‌اند، موفق حاضر شده‌اند، قصد داشتند که زن را از خانواده بیرون بکشند که با ساخت برنامه‌های تخریبی علیه زنان به این موفقیت دست یافتند، نگاه فردی که رسانه‌های غربی علیه زنان داشته‌اند بر تفکر زنان جوامع دیگر به خاطر نفوذ این شبکه‌ها- مؤثر بوده است. در نگاه رسانه‌ای که القا شده، لذت و خواست یک زن بیشتر برجسته شده است تا اینکه از زن به عنوان یک همسر، مادر و دختر یاد شود. در حالی مقوله ایثار با وجود زن گره خورده است ولی این شبکه‌ها مدام علیه این موضع برنامه ساخته‌اند و زن را موجودی مستقل و فرای از خانواده نشان داده‌اند که سایر نقش‌هایی که برای بقای جامعه و سلامت آن با اهمیت بوده، در سایه قرار داده است. این شریطی که رسانه‌های غربی رقم زده‌اند سبب شده که اشتیاق جوانان غربی و کسانی که تحت تأثیر رسانه‌های آنها هستند، نسبت به ازدواج و قبول مسئولیت‌های خانواده کاهش پیدا کند.
در نقطه مقابل شبکه‌های برون مرزی ایران می‌توانند با بیان صادقانه و بدون افراط و تفریط، تصویر واقعی زن مسلمان را با ترسیم الگوهایی از زنان مسلمان ایرانی به جامعه جهانی عرضه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار