در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

سید جواد هاشمی: بیاییم دستمزد یک سوپراستار را به نویسنده بدهیم و نتیجه کار را ببینیم

دو شبه فیلمنامه می‌نویسم به همین دلیل همیشه فیلمنامه‌هایم دچار ضعف هستند

تهران (پانا) - سید جواد هاشمی عقیده دارد اگر دستمزد بالای یک بازیگر سوپراستار را به یکی از نویسندگان خوب سینمای کودک داده شود شاهد تولید متنی چشمگیر برای فیلمسازی خواهیم بود.

کد مطلب: ۹۵۲۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد
سید جواد هاشمی: بیاییم دستمزد یک سوپراستار را به نویسنده بدهیم و نتیجه کار را ببینیم

سیدجواد هاشمی که که با سه‌گانه «آهوی پیشونی‌سفید» خود توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم‌های کودک و نوجوان طی چند سال اخیر را از آن خود کند، تابستان امسال با فیلم جدید «تورنادو» در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان حضور پیدا کرد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. این فیلمساز نام‌آشنای سینمای کودک و نوجوان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره اکران عمومی فیلم «تورنادو» گفت: به احتمال 99 درصد آبان‌ماه امسال فیلم به اکران عمومی گذاشته می‌شود تا هم با مدارس هماهنگ شویم و هم ایام عزاداری ماه محرم و صفر را پشت سر گذاشته باشیم.

این فیلمساز درباره ساخت قسمت دوم فیلم «تورنادو» گفت: «تورنادو» پروژه سنگینی بود و به دلیل جلوه‌های ویژه بصری، فیلمبرداری آن زمانبر بود. به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها بخش‌هایی از قسمت دوم فیلم را همزمان با قسمت اول فیلمبرداری کردیم. هر دو فیلم فضای شاد و موزیکال دارند و فیلم «تورنادو 2» هنوز صداگذاری و تصحیح رنگ نشده است و موسیقی آن هم مراحل نهایی ساخت را طی می‌کند؛ با وجود همه اینها، کسانی که هر دو فیلم را تماشا کردند می‌گویند قسمت دوم خیلی بهتر از قسمت اول شده است.

اجازه دهید بچه‌ها فیلم ببینند

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهمیت زنگ سینما در مدارس گفت: زنگ سینما باید تعریف شود و جدی گرفته شود. دیده می‌شود که گاه مدیران مدارس در این مورد سلیقه‌ای عمل می‌کنند و زنگ سینما را جدی نمی‌گیرند؛ اما تجربه 30 ساله من به عنوان معلم می‌گوید که اگر معلمان و مسئولان مدارس می‌خواهند بچه‌ها با شادمانی پشت نیمکت‌ها بنشینند و با علاقه و توجه درس‌ها را یاد بگیرند بهتر است اجازه دهند بچه‌ها در ساعاتی که به این کار اختصاص داده شده است، فیلم ببینند.

دوشبه فیلمنامه می‌نویسم

هاشمی که در نشست خبری فیلم «تورنادو» در ایام جشنواره فیلم کودک و نوجوان به کمبود فیلمنامه خوب به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات سینمای کودک و نوجوان اشاره کرده بود درباره علت این معضل در کشور گفت: فیلمنامه‌نویسان خوب در حوزه کودک و نوجوان تعدادشان کم و سرشان شلوغ است. با توجه به اینکه دستمزد قابل توجهی به نویسندگان پرداخت نمی‌شود بسیاری از آنها ناچارند طی مدت زمان کوتاهی فیلمنامه بنویسند تا به سراغ کار بعدی بروند. خود من دو شبه فیلمنامه می‌نویسم و به همین دلیل همیشه فیلمنامه‌هایم دچار ضعف هستند. این ضعف‌ها چه بسا در بدنه سینمای کودک اختلال ایجاد می‌کند.

فیلمنامه مشکل اصلی سینمای کودک ماست

این نویسنده و کارگردان درباره راه‌های برون‌رفت از این معضل گفت: متن (فیلمنامه) مشکل اصلی سینمای کودک ماست. باید در وزارت ارشاد محلی برای نویسندگان فیلمنامه تشکیل شود تا به مثابه اتاق فکر در آنجا جمع شوند و ایده‌پردازی کنند. باید به عنوان نمونه یک نویسنده خوب را یک سال در اختیار بگیریم و دستمزد یک سوپراستار را به او بدهیم. یک سوپراستار 10 روز برای فیلمی می‌رود و یک میلیارد تومان دستمزد می‌گیرد. یک بار این دستمزد را به نویسنده بدهیم و نتیجه کار را ببینیم. به نظر من این نویسنده اگر شش ماه روی نوشته خود کار کند اثر خوبی خواهد شد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار