غلامحسین محمدی*

الزامات بین‌المللی تغییر مسیر اداره شهر

امروزه هرچه بیشتر بر همگان ثابت شده است که اداره شهر تهران بر محور مسیرهایی که تا پیش از این، شهر در آن مسیرها حرکت می‌کرده دیگر ممکن نیست. ما صادقانه به شهروندان تهرانی گفته‌ایم که نمی‌خواهیم همچون گذشته، زمین و آسمان و باغ‌ها و رود-دره‌های شهر را، یعنی سرمایه‌های عمومی بین نسلی شهرمان را بفروشیم تا امور جاری شهر را بگذرانیم.

کد مطلب: ۹۵۲۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد

می‌خواهیم شجاعت خطر کردن و پای در مسیر جدید گذاشتن را داشته باشیم. از طرفی می‌دانیم اگر بخواهیم شهر را به‌گونه‌ای متفاوت اداره کنیم نیازمند آنیم که روابط بین‌المللی‌مان را به‌گونه‌ای متفاوت از گذشته سامان دهیم. دیپلماسی شهری می‌بایست در سطح بین‌الملل فعال شود. این شهرها هستند که باید از خلال مردم و آداب و سبک زندگیشان، تاریخ و میراث فرهنگیشان و ادب و هنرشان به تصویر کشور ما در حوزه بین‌الملل شکل بدهند. شهرها می‌توانند پیش قراول دیپلماسی فرهنگی ما در سطح بین‌الملل باشند و شهرداری به مثابه یک نهاد عمومی غیر دولتی در این زمینه می‌تواند کارهای مهمی را انجام دهد.

پیشگامی شهرها در عرصه‌های بین‌الملل برای کشور برکات بسیاری خواهد داشت. ما می‌توانیم مشکلات خودمان را در زمینه توسعه با استفاده از تجربیات دیگر شهرهای جهان، حل کنیم، می‌توانیم با برقراری روابط پایدار مسالمت‌آمیز و با ترویج ضرورت صلح در جهان، تصویر واقعی خود را به جهان عرضه کنیم و با ارائه ظرفیت‌های فرهنگی و هنری و تاریخی‌مان، دیگران را به حضور در ایران و بازدید از آن ترغیب کنیم. بی‌تردید تهران، محور اصلی چنین سیاست‌هایی است و حضور شهردار تهران در عرصه‌های بین‌الملل از این جهت اهمیت بسزایی دارد.

ما تلاش کردیم با فراهم کردن زمینه سفر شهردار به اروپا و دیدار با مسئولان مختلف و همچنین دیدار با مسئولان برخی نهادهای بین‌المللی مانند یونیدو، در همین زمینه گام برداریم. خوشبختانه مذاکرات بین طرفین بخوبی پیش رفت، عرصه‌های مشترک همکاری بخصوص در زمینه‌هایی مانند شهر هوشمند، پسماند، حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی شناسایی شد و برنامه‌ریزی‌هایی برای تقویت همکاری‌ها در این حوزه‌ها شکل گرفت و زمینه‌ها برای حضور طرف‌های اروپایی در تهران در چند ماه آینده فراهم شد. چشم‌انداز شهرداری تهران در این زمینه، از این پس نیز گسترش هر چه بیشتر حضور در عرصه بین‌الملل به‌عنوان یک نهاد عمومی و غیر دولتی است.

حساسیتی که امریکایی‌ها روی سفر شهردار تهران نشان دادند بخوبی نشان می‌دهد که تکیه بر ظرفیت نهادهای عمومی و غیر دولتی می‌تواند راه‌حلی اثرگذار برای جلوگیری از منزوی شدن کشور در عرصه‌بین‌الملل باشد؛همان‌طور که جذب سرمایه‌گذاری خارجی، گسترش مراودات تکنولوژیک و ترغیب گردشگران برای بازدید از تاریخ و فرهنگ و طبیعت ایران، گام‌های مهمی برای حرکت شهر و کشور در مسیر توسعه‌اند. تفاهمنامه‌ها و بیانیه‌های همکاری که در این سفر تهیه شدند، گام‌های مناسبی برای حرکت در این مسیر‌اند؛ مسیری که سفر شهردار تهران به اروپا را باید آغاز آن دانست. در تداوم همین مسیر دو اتفاق مهم پیش روست.

اول برگزاری چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی که همزمان با بزرگداشت روز جهانی شهرها در آبان ماه برگزار خواهد شد. و دیگری اجلاس شهرهای دوست و خواهرخوانده تهران در اردیبهشت ماه که تلاش می‌کنیم از همه سی کشوری که با آنها تفاهمنامه همکاری یا خواهرخواندگی داریم دعوت به عمل آوریم. هدف از این دو برنامه توسعه و اشتراک تجارب و استفاده از دیپلماسی عمومی برای حل مسائل کشور است. چرا که ما خود را موظف می‌دانیم که در کنار وزارت‌خارجه به دیپلماسی عمومی و دیپلماسی شهری بپردازیم و در این راستا برنامه‌هایی طراحی شده است. علاوه بر این سند دیپلماسی شهری بر مبنای احکام برنامه سوم توسعه شهرداری نیز توسط مرکز ارتباطات و بین‌الملل شهرداری در حال تدوین است که ان‌شاءالله ثمرات بلند مدتی در این زمینه خواهد داشت.

* رئیس مرکز ارتباطات و روابط عمومی شهرداری تهران

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار