جزئیات برگزاری ششمین دوره استپ با حضور ۱۰۰ فعال عرصه علم و فناوری

در این برنامه از ظرفیت نخبگان مسلمان در نشر علم و فناوری استفاده می‌شود

تهران (پانا) - ششمین دوره استپ همزمان با برگزاری جایزه مصطفی در ۱۸ تا ۲۰ آبان به میزبانی کشور ایران برگزار می‌شود تا در این دوره هم از ظرفیت نخبگان مسلمان در نشر علم و فناوری استفاده شود.

کد مطلب: ۹۵۱۴۶۲
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات برگزاری ششمین دوره استپ با حضور ۱۰۰ فعال عرصه علم و فناوری

مصطفی زمانیان، دبیر کمیته راهبردی ششمین نشست استپ (برنامه تبادل علم و فناوری) در اولین نشست کمیته راهبردی این دوره از استپ گفت: ششمین دوره استپ در آبان در ایران برگزار می‌شود لذا راهبری این رویداد نیاز به یک عزم ملی و شناخت حوزه‌های اولویت‌دار دارد در این راستا این شورا با نظر دبیرخانه جایزه مصطفی پیش‌بینی و تشکیل شده است.

وی ادامه داد: محمد عبداللهی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی کمیته سلامت ، محمدحسن سعیدی رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری انرژی دانشگاه شریف و دبیر علمی کمیته همبست آب و انرژی، مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا و دبیر علمی کمیته بانوان و علم و فناوری، مهدی صادقی رئیس دانشکده اقتصاد و معارف اسلامی دانشگاه امام صادق و دبیر علمی کمیته تامین مالی علم و فناوری، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما و دبیر علمی کمیته ارتباطات علم در این رویداد همکاری دارند و سعید سهراپ‌پور مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ششمین نشست استپ و محمدمهدی جعفری دبیر اجرایی این دوره هستند.

زمانیان تاکید کرد: استفاده از ظرفیت نخبگان مسلمان در نشر علم و فناوری و رویکرد دبیرخانه جایزه علم و فناوری مصطفی برای ما مهم است که نخبگان را شناسایی خواهیم کرد. ما در ایران به دنبال ایجاد ظرفیت پایدار برای همکاری با دانشمندان هستیم‌.

سعید سهراب‌پور نیز در این جلسه گفت: اهدای جایزه مصطفی امسال بار سوم است که در ایران برگزار و همزمان با آن، رویداد استپ انجام می‌شود. در کشورهای دیگر نیز این استپ برگزار شده و ششمین دوره آن همراه با اهدای جایزه در ایران است.

وی ادامه داد: برای برگزاری این رویداد از چند دانشگاه کمک گرفتیم و در این دو ماه باید تلاش کنیم با همکاری کمیته‌ها پنل‌ها را مشخص کنیم.

سهراب‌پور به برگزاری دوره‌های جایزه مصطفی اشاره کرد و افزود: سطح برگزاری جایزه باید بالا باشد باید در کنار این رویداد موضوع استپ را با قوت ادامه دهیم تا استپ ششم موفق تر از ۵ رویداد گذشته برگزار شود.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ششمین نشست اسنپ گفت: تلاش ما این است که دانشمندان کشورهای اسلامی باید اطلاعات بیشتری از فعالیت‌های خود داشته باشند.

محمدمهدی جعفری نیز در این جلسه گزارشی از روند برگزاری این رویداد ارائه کرد و گفت: استپ یک برنامه‌ای است که بسترسازی و شکل گیری تعاملات علم و فناوری جهان اسلام را مورد هدف قرار داده است.

جعفری ادامه داد: برای تحقق این هدف ۳ بخش را در استپ دنبال می‌کنیم که این اهداف ایجاد و هدایت بسترهای به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جهان اسلام در عرصه علم و فناوری، اجتماع‌سازی بین نخبگان جهان اسلام در راستای اهداف، بسترسازی شکل گیری ارتباطات موثر بین نخبگان و دانشمندان است.

دبیر اجرایی و مسئول دبیرخانه ششمین دوره استپ گفت: مخاطبان استپ، دانشمندان جهان اسلام و دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و رسانه‌های علم و فناوری و نهادهای پشتیبان هستند.

وی به دستاوردهای ۵ دوره استپ اشاره کرد و گفت: دو دوره استپ در ایران با حضور بیش از ۱۵۰ دانشمند برجسته از ۲۷ کشور برگزار شده است همچنین تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه‌ها و برنامه‌های همکاری مشترک متعددی شکل گرفته که ازجمله دستاوردهای خوب ما بوده است.

جعفری گفت: تصویب شکل‌گیری ۹ کارگروه تخصصی با مشارکت فعالان علم و فناوری و تشکیل شبکه آزمایشگاهی جهان اسلام از جمله دستاوردهای دیگر ۵ دوره گذشته است.

وی افزود: ششمین دوره باید حول مسایل جهان اسلام شکل گیرد این حوزه‌ها سلامت، همبست آب و انرژی، همکاری‌های علمی، تامین مالی علم و فناوری، بانوان علم و فناوری و ارتباطات علم است.

دبیر اجرایی و مسئول دبیرخانه ششمین دوره استپ ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم در این دوره از استپ ۱۰۰ فعال علم و فناوری شرکت کنند که تاکنون ۸۵ دانشمند از ۳۱ کشور دنیا تایید حضور دادند. از مالزی ۱۰ نفر، ترکیه ۸ نفر، پاکستان ۶ نفر، بنگلادش ۵ نفر، عمان ۵ نفر، انگلستان ۵ نفر، هند ۴ نفر، عراق ۴ نفر و امریکا ۴ نفر در این دوره شرکت دارند.

جعفری در ادامه ۲۰ آبان را زمان برگزاری جایزه مصطفی در تالار وحدت اعلام کرد که استپ از ۱۸ آبان تا ۲۱ آبان برگزار می‌شود.

در این جلسه هریک از مسئولان کمیته‌ها به بیان برنامه‌های پیش‌روی خود در این دوره از استپ پرداختند.

سیدعلی عمرانی، رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی نیز در پایان این جلسه گفت: افرادی که در بنیاد کار می‌کنند نگاه بلندی به اهداف خود دارند تا بتوان گام‌های خوبی برداشت.

وی افزود: زمانی که اولین دوره استپ همزمان با جایزه آغاز شد سعی کردیم از ظرفیت افراد حاضر استفاده شود و در دوره بعدی به غنای این موضوع ببخشیم.

رئیس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی گفت: دوره بعدی در مالزی برگزار شد که با همکاری دانشگاه این کشور فعالیت‌های خوبی بین دانشگاه و دانشمندان برجسته اتفاق افتاد و دوره بعدی را در ایران برگزار کردیم که ۱۲ دانشگاه درگیر کار شدند. با برگزاری استپ‌ها در عمان و پاکستان نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار