لوح ثبت ترکیب بند مولانا محتشم کاشانی رونمایی شد

کاشان ( پانا) - رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، از ثبت ترکیب بند مولانا محتشم کاشانی در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.

کد مطلب: ۹۵۱۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد
لوح ثبت ترکیب بند مولانا محتشم کاشانی رونمایی شد

مهران سرمدیان در آیین رونمایی از لوح ثبت ترکیب بند محتشم کاشانی اظهار کرد: شعر محتشم، از معدود آثاری است که در طول تاریخ باعث توسعه فرهنگ و هنر عاشورایی شد و استفاده از آن برای بزرگداشت حماسه کربلا در داخل و خارج کشور، واجد شرایط ثبت در فهرست معنوی بود.

وی افزود: در اجرای ماده ۱۲ کنوانسیون بین المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس بر اساس ماده سوم اساسنامه میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی، ترکیب بند محتشم کاشانی به عنوان گنجینه میراث شفاهی با گستره و موضوع فرهنگی ناملموس استان اصفهان به شمار ۱۷۵۱ تاریخ دهم دیماه ۱۳۹۷ در فهرست میراث ناملموس ثبت شد .

وی تصریح کرد:تا کنون 28 اثر از شهرستان کاشان در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است که هفت مورد شامل آیین ششم امام حسین در نیاسر و برزک، آیین تشرف به مسلک سقایی، نخل گردانی کاشان و روستای علوی، شش گوشه کاشان، پخت گوشت لوبیا کاشان، پخت سمنوی مشکات، مربوط به آیین های محرم در مناطق مختلف این شهرستان است.

سرمدیان گفت:باید میراث معنوی شهرستان را شناسایی کنیم به مردم معرفی کنیم و آنها را ثبت کنیم. میراث فرهنگی شناسنامه هر منطقه است و اهمیت موضوع را به دیگران منتقل می کند

به گزارش پانا،«کمال‌الدین محتشم کاشانی» از شاعران اوایل قرن نهم هجری و همزمان با حکومت شاه تهماسب صفوی در کاشان چشم به جهان گشود و در ربیع الاول سال ۹۹۶ درگذشت. آرامگاه این مرثیه‌سرا در خیابان محتشم کاشان قرار دارد. ترکیب بند محتشم با مطلع «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» از جمله اثرهای گران‌سنگ این شاعر پرآوازه کاشانی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار