آیین روز شش گوشه کاشان در فهرست میراث معنوی ثبت شد

کاشان (پانا) - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کاشان گفت: شش گوشه، نمادی از ضریح و قبر شش گوشه امام حسین (ع) وعلی اکبر است که نگهداری و مراسم حمل آن به بازار به عهده هیآت شاهزاده علی اکبر امامزاده حبیب موسی است .

کد مطلب: ۹۵۲۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
آیین روز شش گوشه کاشان در فهرست میراث معنوی ثبت شد

مهران سرمدیان در گفت و گو با پانا کاشان اظهار کرد:آیین روز شش گوشه شهر کاشان به عنوان یکی از آئینهای میراث معنوی با گستره و موضوع میراث فرهنگی ناملموس استان اصفهان با شماره 1335در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است.

وی افزود: در برنامه های آیینی محرم کاشان، روز ششم محرم اختصاص به حمل شش گوشه دارد و در این روز هیچ هیئتی به بازار نمی رود و سایر دسته های عزادار در مراسم حمل شش گوشه همراه هیئت علی اکبری می شوند. به همین علت به روز ششم محرم روز شش گوشه هم می گفته اند .

وی تصریح کرد: ضریح نمادینی که توسط هیئت به عنوان شش گوشه حمل میشود توسط یکی از استادان نجار و منبت کار کاشان از ضریح امام حسین (ع) نمونه برداری و ساخته شده است که از یک ضریح ، دو گلدسته ،گنبد طلایی و چهار چرخ که وسیله حرکت آن می باشد تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: منطقه فرهنگی کاشان، علاوه بر یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است، از جاذبه ها و میراث معنوی نیز برخوردار است که می تواند به عنوان گردشگری مذهبی معرفی شود.

سرمدیان افزود: گردشگری مذهبی موجب بهبود زیرساخت­های اساسی در منطقه، ایجاد اشتغال، افزایش درآمدها و بهبود اقتصادی شهرهای پذیرای گردشگری می­شود همچنین در افزایش کیفیت زندگی، امکانات رفاهی و انسجام اجتماعی تأثیرگذار است و پدیده انتقال و اشتراک فرهنگی و حفظ ارزش­ها را به همراه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار