با مشارکت بانک صادرات؛ هفتادونهمین کتابخانه عمومی در اردبیل افتتاح می‌شود

اردبیل (پانا) - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی اردبیل گفت: با مشارکت بانک صادرات در اردبیل هفتادونهمین کتابخانه عمومی استان اردبیل در روستای شام اسبی اردبیل 15 مرداد ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

کد مطلب: ۹۴۳۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد
با مشارکت بانک صادرات؛ هفتادونهمین کتابخانه عمومی در اردبیل افتتاح می‌شود

پروانه رضاقلیزاده با اشاره به اینکه عملیات احداث این کتابخانه از سال 93 در شام اسبی آغاز شده بود، خاطرنشان کرد: با تکمیل و تجهیز کتابخانه شهید بهزاد محمدی در مساحت 170 مترمربع ما در 15 مرداد ماه شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه فرهنگی خواهیم بود.

اوبا اشاره به اینکه عملیات احداث این کتابخانه از سال 93 در شام اسبی آغاز شده بود، خاطرنشان کرد: با تکمیل و تجهیز کتابخانه شهید بهزاد محمدی در مساحت 170 مترمربع ما در 15 مرداد ماه شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه فرهنگی خواهیم بود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان با تقدیر از مشارکت بانک صادرات در احداث این کتابخانه بیان کرد: در راستای توسعه فضاهای فرهنگی در روستاها ما نیازمند مشارکت خیرین و دستگاه‌های اجرایی هستیم تا این مراکز با هدف ایجاد کانون‌های آگاهی‌بخشی در روستاها و به عنوان اصلی‌ترین مراکز فرهنگی در روستاها فعال شده و زمینه ارتقای توانمندی فکری و ذهنی کودکان و نوجوانان منطقه را فراهم کنند.

رضاقلیزاده کمک به توسعه فرهنگی و اجتماعی مناطق را در گرو راه‌اندازی کتابخانه‌ها و مراکز گسترده فرهنگی اعلام کرد و گفت: جامعه هدف ما در روستاها کودکان و نوجوانان هستند و ما با برنامه‌ریزی‌هایی که در راستای گسترش فضاهای کتابخانه‌ای در این مناطق داریم فضا را برای رشد و توسعه و آگاهی‌های خود خانواده‌ها فراهم می‌کنیم.

او تصریح کرد: از آنجایی که در روستاها امکان ایجاد سایر مراکز فرهنگی وجود ندارد ما در این مناطق بر ایجاد کتابخانه‌ها با کمک خیرین مصر هستیم تا بتوانیم با تکیه بر نقش آموزشی کتابخانه‌ها مقری برای اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی فراهم کنیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان کتابخانه‌ها را به عنوان اهرم اصلی در تعالی فرهنگی روستاها اعلام کرد و افزود: اگر ما بتوانیم پیش زمینه رشد استعدادهای فردی کودکان و نوجوانان را در روستاها فراهم کنیم قطعا می‌توانیم کاهش بسیاری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی را شاهد باشیم.

رضاقلیزاده اظهار امیدواری کرد؛ با نظر مساعد فرهنگ دوستان و فعالان فرهنگی در استان کتابخانه‌های متعدد مشارکتی در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی و با هدف ایجاد، تکمیل و تجهیز کتابخانه در سطح استان اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: اگر نگاه ما نگاه فرهنگی و توسعه فرهنگ در استان باشد نیاز به بحث خیرین و مشارکت کنندگان و دوستداران کتاب بیش از گذشته در این حوزه محسوس است و خیرین عرصه فرهنگ و کتاب باید در این راستا گام‌های اساسی را بردارند چرا که با حمایت این قشر فهیم و همراهی دولت می‌توانیم افزایش سرانه کتابخانه‌ها را اجرایی و عملیاتی کنیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان کتاب را از دیرباز به عنوان یار مهربان مردم محسوب اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به نگاه ویژه و فرهنگی که نسبت به این بحث در جامعه هست ما نیازمند یک فضای مناسب هستیم و از این رو در مراکز روستایی، شهرها و در واقع در مراکز کم برخوردار و حاشیه‌های شهرها نیازمند توسعه بحث کتاب و کتابخوانی هستیم.

رضاقلیزاده ادامه داد: کتابخانه شهید بهزاد محمدی با زیربنای 170 مترمربع دارای بخش‌های کودک، سالن مطالعه، نشریات، مخزن کتاب و تازه‌های نشر است که می‌تواند یک مکان مناسب را برای اهالی روستا برای توسعه و تعالی فرهنگ مطالعه به وجود بیاورد.

اوخاطرنشان کرد: این مرکز به عنوان مرکز آموزشی، فرهنگی و به عنوان یک فرهنگسرا در روستا مدنظر قرار دارد که می‌توانیم برنامه‌های مختلف را در این مکان اجرایی کنیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان تصریح کرد: ما در حال حاضر نیازمند توجه ویژه نسبت به بحث توسعه منابع کتاب به ویژه در بخش کودک و نوجوان در روستای شام اسبی هستیم که در این باب نیز نیازمند مشارکت خیرین در این حوزه هستیم.

رضاقلیزاده در بخش دیگری از سخنان خود به کتابخانه‌های نیمه تمام در سطح استان اشاره کرد و گفت: کتابخانه مرکزی بیله‌سوار با 95 درصد پیشرفت فیزیکی تا ماه‌های آینده با قول مساعدی که مسئولان دادند تکمیل آن و شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

او همچنین وضعیت کتابخانه روستای انجیرلو را نیز یادآور شد و تصریح کرد: این کتابخانه نیز با اعتباری که فرمانداری در نظر گرفته تا چند ماه آینده شاهد افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان بحث بسیار مهم در کتابخانه‌های نیمه تمام در اردبیل را ما کتابخانه شهرستان پارس‌آباد اعلام و اظهار کرد: متاسفانه 11 سال از کلنگ‌زنی این مرکز فرهنگی در پارس‌آباد می‌گذرد و با 30 درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند همت مسئولان است تا بتوانیم تکمیل و تجهیز آن را در برنامه‌های اصلی اداره کل قرار داده و نسبت به راه‌اندازی این کتابخانه نیز اقدام کنیم.

او به برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در کتابخانه‌های عمومی اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: ما شاهد برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در استان هستیم که تا پایان ماه نیز اختتامیه جشنواره رضوی را در کلیه شهرستان‌ها شاهد خواهیم بود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان با تاکید بر افزایش تعداد عضویت در کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: ما نیازمند اجرای برنامه‌های ویژه از قبیل برگزاری نشست کتابخوان برای اقشار مختلف با هدف اشتراک کتاب، مراسم جمع‌خوانی کتاب، نقد کتاب و مسابقات مختلف کتابخوانی در مناسبت‌ها و جشنواره‌های مختلف هستیم که به صورت میانگین در هر هفته بیش از 40 برنامه فرهنگی اعم از معرفی کتاب، قصه‌گوئی، بلندخوانی، جمع‌خوانی، نقد و بررسی و ... در اردبیل اجرا می‌شود.

او ایام تابستان را بهترین زمان برای استفاده از اوقات فراغت دانش‌آموزان و فرهنگسازی بیشتر در راستای کتاب و کتابخوانی اعلام و خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم با توسعه برنامه‌های فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی برای اقشار مختلف شاهد افزایش سرانه مطالعه در استان باشیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه ما شهرستان فاقد کتابخانه در استان نداریم، افزود: شهر گرمی کتابخانه عمومی مستقل ندارد و نهاد کتابخانه عمومی در این شهرستان در بدنه ارشاد فعال است که با زمینی که از طریق شورای شهر و شهرداری گرمی در این شهر برای ساخت کتابخانه اختصاص یافته با هماهنگی و مساعدت بنیاد علوی تا چند هفته آینده شاهد کلنگ‌زنی زمین ساخت کتابخانه شهر گرمی در شهرک ولیعصر این شهرستان خواهیم بود.

رضاقلیزاده آمفی‌تئاتر کتابخانه مرکزی را یکی از پروژه‌های مهم استان اعلام کرد و گفت: اتمام این بخش نیز در دست اقدام است که با مشارکت مسئولان استان امیدوارم بتوانیم این سالن را که سالیان سال است نیمه‌تمام مانده با پیگیری‌های اساسی تکمیل کنیم.

اوگسترش و افزایش بحث کتابخانه‌های عمومی و فعالیت‌های فرهنگی کتابداران را نیز بایدآور شد و اظهار کرد: با توجه به اینکه کتابخانه‌ها نقش اساسی را در توسعه فرهنگی استان دارند ما نیازمند تعامل و همکاری سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها و همت خیرین و بخش‌های غیردولتی هستیم تا بتوانیم با افزایش علاقمندی مردم و به ویژه قشر نوجوان به مطالعه زمینه هدایت مناسب فکری و ذهنی آنها را فراهم آوریم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان رسالت اصلی کتابخانه‌های عمومی را ساماندهی منابع مکتوب و ارائه خدمات کتابخانه‌ای در سالن‌های مطالعه و ارائه امانت کتاب، جذب اعضا اعلام کرد و گفت: فعالیت‌های کتابخانه‌ای ما به صورت مستمر ادامه دارد و در راستای حضور اقشار مختلف در کتابخانه‌ها به ویژه کودکان در کتابخانه‌های عمومی عضویت رایگان در کتابخانه‌ها به مناسبت هفته استان اردبیل انجام شد و در کنار آن ما سالانه چندین نوبت به مناسبت‌های مختلف عضویت‌های نیم‌بها و رایگان را انجام می‌دهیم.

رضاقلیزاده توجه ویژه به بخش کودک و نوجوانان را نیز یادآور شد و بیان کرد: در راستای توسعه بخش‌های کودک و نوجونان در اکثر کتابخانه‌های استان فعالیت‌هایی انجام شده اما با هدف افزایش نشاط اجتماعی و دسترسی آسان به کتاب‌ها توسط کودکان و نوجوانان که نیازمند تجهیز منابع در کلیه کتابخانه‌ها هسیم.

او ادامه داد: در این بخش نیز با پیگیری‌هایی که در تجهیز این منابع داریم دست یاری به سمت خیرین دراز می‌کنیم و در کنار آن معتقدیم حضور والدین در کنار فرزندانشان در بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌ها می‌تواند تاثیر زیادی را در توسعه بحث کتابخوانی داشته باشد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان استفاده از اساتید و نویسندگان را در خوانش کتاب به صورت جمع‌خوانی یادآور شد و خاطرنشان کرد: ما برنامه‌های ویژه‌ای را برای معرفی خود نویسندگان و شعرا همراه با نشست‌های مختلف در محل تولید این افراد اجرایی می‌کنیم تا بتوانیم با معرفی در محلات زادگاهشان نسبت به معرفی کتاب و تجلیل از نویسندگان اقدام کنیم.

رضاقلیزاده در پایان اهدای کتاب با هدف غنی‌سازی منابع کتابخانه‌ای را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: از مردم استان دعوت می‌کنیم تا کتاب‌های قابل استفاده را به کتابخانه‌ها اهدا کرده و زمینه مطالعه اقشار متعدد را فراهم کنند که در این راستا نیز ما شاهد اهدای کتابخانه شخصی مرحوم دکتر توکلی و مرحوم باباصفری به کتابخانه عمومی اردبیل بودیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار