سیدجواد حسینی: آموزش و پرورش اعتراض، نارضایتی و انتقاد معلمان را تقابل نمی داند

به ازای هر سه نفری که سر کلاس می‌روند یک نفر در سیستم اداری فعالیت دارد در حالی که در دنیا به ازای هر پنج نفر سر کلاس یک نفر در سیستم اداری است

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش معلمان را عنصری تربیتی و اخلاقی دانست و تاکید کرد که این وزارتخانه اعتراض، نارضایتی و انتقاد معلمان را فرض بر تقابل نمی داند.

کد مطلب: ۹۲۷۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
سیدجواد حسینی: آموزش و پرورش اعتراض، نارضایتی و انتقاد معلمان را  تقابل نمی داند

سیدجواد حسینی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «انتقاد و نظرات فرهنگیان نوعی تعامل با دستگاه تعلیم و تربیت است از این رو مسئولان وزارتخانه انتقاد و اعتراض آنها را با گوش جان می‌شنوند.»

او تاکید کرد اعتراض‌ها به کیفیت نظام تعلیم و تربیت کمک خواهد کرد، افزود: «اولین نشست در دوره سرپرستی من با تشکل‌های معلمان و فرهنگیان برگزار شد و تمام مطالبی را که معلمان در آن نشست بازگو کردند کاملاً درست و مرتبط با کیفیت نظام تعلیم و تربیت بود.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «برخی تشکل‌های فرهنگیان انتقادهایی به رویکرد و برنامه‌های این وزارتخانه دارند از این رو ما خواستار ارتباط بیشتر با کسانی هستیم که انتقاد بیشتری دارند و در صورت درست و منطقی بودن این انتقادها در راستای اصلاح آنها بر خواهیم آمد.»

حسینی گفت: «بر اساس سند تحول بنیادین معلم، کارمند نیست بلکه یک عنصر تربیتی، اخلاقی و علمی و کسی است که حد جامعه را مشخص می‌کند. از این رو به میزانی که ما حد معلم را بالا ببریم حد جامعه را بالا برده‌ایم.»

او درباره نحوه تعامل وزارت آموزش و پرورش با رسانه‌ها نیز گفت: «تعدادی شکایت از وزارت آموزش و پرورش علیه همکاران رسانه‌ای وجود داشت که با اعلام بنده شکایت‌ها از دستور کار خارج شده و تیمی موظف شد تا در صورت اختلاف نظر بین رسانه و آموزش و پرورش مشکل را حل کند تا نیاز به روند قضایی نداشته باشد.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «یکی از کارهایی که از زمان وزارت حسین مظفر مطرح بود بحث مدرسه‌محوری است که بعد از آن نیز تمام وزرا این موضوع را به درستی مدنظر قرار دادند.»

او ادامه داد: «معتقدیم مدرسه، محور و تبلور اصلی تعلیم و تربیت است و مسئولان نظام آموزشی نیز اسناد، جهت‌گیری و برنامه‌هایی را که باید اجرا شود، را بر اساس تحقق این هدف تدوین کرده‌اند.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «در این اسناد ارتقا مدیریت آموزشگاهی در مدارس مدنظر قرار گرفته و تمرکززدایی از دامان عریض و طویل نظام تعلیم و تربیت نیز هدف‌گذاری شده تا مدارس بتوانند با مشارکت تمامی اعضا و ارکان در تحقق سند تحول فعالیت کنند و اختیار لازم را در این راستا داشته باشند.»

حسینی گفت: «طرحی به عنوان تعالی مدیریت در دوره متوسطه و طرح تدبیر در دوره ابتدایی در حال اجرا است که هر دو طرح ناظر بر کیفیت مدارس با رویکرد مدرسه‌محور است.»

او ادامه داد: در آموزش و پرورش به ازای هر سه نفری که سر کلاس می‌روند یک نفر در سیستم اداری فعالیت دارد در حالی که در دنیا به ازای هر پنج نفری که سر کلاس می‌روند یک نفر در سیستم اداری است. باید حجم سیستم ادارای را کم کرد و به مدارس انتقال داد.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «مدیران مدرسه به‌حق نگران این هستند که در گذشته بخشنامه‌های متفاوتی به مدارس ابلاغ می‌شد که صرفاً کار مضاعف به مدیران تحمیل می‌کرد و بازدهی مناسبی هم نداشته است. بخشنامه‌ها صرفاً لایه‌های اضافی بر پیکر مدرسه سوار می کند که این موضوع نیازمند سامان‌دهی است.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «مسئولان این وزارتخانه با رویکرد تمرکززدایی تمامی تلاش خود را به کار می‌گیرند تا نظام بخشنامه‌گرایی از مدارس کم شود و به کیفیت و اختیارات بیفزاییم زیرا هر چه حجم بخشنامه‌ها زیاد شود کیفیت در مدارس پایین می‌آید.»

او یکی از راه‌های افزایش کیفیت را کاهش بخشنامه‌ها و کم شدن باید و نبایدها از ناحیه ستاد وزارت آموزش و پرورش به مدارس و دادن اختیار و قدرت به مدیران مدرسه عنوان کرد و افزود: «در قالب طرح ارتقا مدیریت آموزشگاهی و طرح تدبیر این مسئله مورد توجه و تاکید قرار دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار