سیدجواد حسینی: سیاست آموزش و پرورش هدایت المپیادهای علمی به سمت همه علوم بشری است

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش سیاست‌ این وزارت‌خانه را هدایت المپیادهای علمی به سمت همه علوم بشری از جمله علوم انسانی دانست و تاکید کرد که گسترش کیفی و کمی المپیادها را با سرعت بیشتر و ضریب نفوذ بالاتری ادامه می‌دهد.

کد مطلب: ۹۲۸۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد
سیدجواد حسینی: سیاست آموزش و پرورش هدایت المپیادهای علمی به سمت همه علوم بشری است

سید جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در در مراسم افتتاحیه اردوی تابستانی المپیاد جغرافیا که در سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برگزار شد، گفت: «امروز خوشبختانه با تلاش دانش‌آموزان مستعد و معلمان دلسوز و شریف آنان جایگاه ایران به لحاظ علمی در المپیادهای جهانی در بین رتبه‌های برتر تثبیت شده است و استقبال دانش‌آموزان از المپیاد‌های علمی هر روز بیشتر می‌شود.»

او ادامه داد: «در کنار افتخارات فراوان و کسب ۷۳۷ مدال و دیپلم افتخار جهانی، کشور ما میزبانی‌های باشکوهی نیز از برخی از المپیاد‌های جهانی داشته است. میزبانی المپیاد فیزیک در سال 1386، میزبانی المپیاد نجوم در سال 1388، میزبانی المپیاد کامپیوتر در سال 1396 و میزبانی المپیاد زیست‌شناسی در سال 1397 بخشی از افتخارات جمهوری اسلامی در المپیاد‌های جهانی بوده است.»

حسینی گفت: «باشگاه دانش‌پژوهان جوان و سازمان استعدادهای درخشان مصصم است گسترش کیفی و کمی المپیادها را با سرعت بیشتر و ضریب نفوذ بالاتری ادامه دهد.»

او یکی از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش را هدایت المپیادهای علمی به سمت همه علوم بشری از جمله علوم انسانی دانست و گفت: «خوشحالیم که امروز برای اولین بار المپیاد جغرافیا به عنوان یکی از شاخه‌های مهم علوم انسانی در حال برگزاری است.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «با امضای تفاهم‌نامه‌ بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت دفاع و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، 5400 دانش‌آموز در سن ۱۶ تا ۱۹ سالگی در این المپیاد شرکت کردند.»

او علت استقبال جهانی از المپیاد جغرافیا را نقش پررنگ این علم در جهان امروز دانست و ادامه داد: «این اولین المپیاد جغرافیا در ایران است اما در سطح جهان اولین المپیاد در سال ۱۹۹۶ در کشور هلند با حضور پنج کشور برگزار شد. از آن تاریخ تا سال ۲۰۱۲ المپیاد جهانی جغرافیا دوسالانه برگزار شد و و از سال 2012 تا به امروز هر سال این المپیاد در سطح جهانی برگزار می‌شود که آخرین آن در سال ۲۰۱۸ در کشور کانادا و با حضور 48 کشور برگزار شد.»

حسینی سه هدف عمده از برگزاری المپیاد جغرافیا در کشور را ایجاد انگیزه برای مطالعات در حوزه علوم جغرافیا بین دانش‌آموزان، مشارکت دانش‌آموزان در حوزه‌های مهم علوم جغرافیایی و تقویت روابط اجتماعی و علمی دانش آموزان دانست و گفت: «مفهوم و دانش جغرافیا از ۲۳۰۰ سال پیش وارد ادبیات علمی جهانی شده است. جغرافیا در آن زمان به عنوان مطالعه زمین و انسان تعریف شد اما بعد‌ها نه تنها به نیازهای بشری پاسخ گفت بلکه در عرصه‌های گوناگون نیز راه‌گشای تمام نیازهای بشری بود به گونه‌ای که جغرافیا را علم زندگی بشر لقب دادند.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «در بین تحقیقات دانشگاهی و علوم بین‌رشته‌ای بدون تردید جغرافیا در مکان اول قرار دارد زیرا هم انسان هم مکان انسان و رابطه این دو را بررسی می‌کند و باقی دانش‌های بشری به نوعی به رشته جغرافیا متکی هستند.»

او ادامه داد: «به دلیل اهمیت ویژه جغرافیا در در قلمرو زندگی بشر به ویژه در طرح‌های آمایش سرزمینی، حکومت‌داری، مرزبانی، شناخت انسان و طبیعت و زیبایی‌ها، محدودیت‌ها و چالش‌های آن و آینده‌‌پژوهی در توسعه، جغرافیای امروز را دانش جامعه‌گرا می‌نامند.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «المپیاد جغرافیا به مدت چهار سال به صورت آزمایشی در کشور برگزار شد و ناظران این المپیاد به مسابقات جهانی ارسال شدند تا زمینه حضور دانش‌آموزان در این مسابقات را فراهم کنند.»

او خطاب به دانش‌آموزان المپیاد جغرافیا گفت: «ما بورسیه شما در دانشگاه‌ها و رشته‌های مربوط را تضمین می‌کنیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم که برگزیدگان شما در المپیادهای جهانی به عنوان نخبه از امتیازات سازمان نخبگان بهره‌مند شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار