راضیه حسینی

تلنگری هوشمندانه

کیفیت نان یکی از مشکلات روزمره ما مردم است؛ همان نانی که بعد از چند ساعت دیگر حتا اگر یک لقمه آماده از مربای آلبالو درست کنی و بگذاری روز زمین مورچه‌ها سراغش نمی‌آیند؛ بس که سفت و بیات است.

کد مطلب: ۹۲۶۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
تلنگری هوشمندانه

البته مورچه‌ها زرنگ‌تر از این حرف‌ها هستند. مربا را می‌خورند و نانش را می‌گذارند برای ما. بعضی از نانواها انگار خصومت شخصی با نان دارند طوری سروته نان بیچاره را می‌سوزانند که از یک سنگک نهایت یکی،دو لقمه سالم درمی‌آید.
ما که از کیفیت بعضی از نان‌ها ناامید شده بودیم و فکر می‌کردیم هیچ مسئولی به فکر نان مردم نیست. ولی یکی،دو روز پیش با دیدن فیلم و خواندن خبر اقدام جالب فرماندار نمین اردبیل گل از گل‌مان شکفت.
اصلاً فکرش را هم نمی‌کردیم یک مسئول در شهرستانی کوچک کاری کند که تا حالا هیچ مسئولی انجام نداده است. یعنی با این شیوه اصولی انجام نداده است. وگرنه رضاخان هم به قول خودش می‌خواست کیفیت نان را درست کند ولی عقلش به اندازه فرماندار نمین کار نمی‌کرد فقط تنها چیزی که در آن لحظه به فکرش رسید با توجه به وسایل موجود این بود که نانوا را بیندازد در تنور تا درس عبرتی شود برای نانواهای دیگر.
اما فرماندار نمین کار بسیار جالبی کرد. ایشان افرادی را مأمور خرید نان از نانوایی‌های سطح شهر کرد. بعد هم نانواها را به صرف صبحانه به دفتر کارش دعوت کرد و از آن‌ها با نان‌های خودشان پذیرایی کرد و خواست تا به کیفیت نان‌ها نمره بدهند.
این یعنی یک کار درست و اصولی.
کار نداریم چند نفر این وسط ضایع شدند و به نان‌ خودشان نمره تک‌‌رقمی یا شاید هم منفی دادند، ولی احتمالاً این خاطره تا ابد در ذهنشان باقی می‌ماند و شاید تلنگری شود برای بالا بردن کیفیت پخت نان.
داشتم فکر می‌کردم اگر این اتفاق در صنف‌های دیگر می‌افتاد چه می‌شد؟
مثلاً خودروسازان را با چشم بسته می‌نشاندند داخل ماشین تولید خودشان و راننده‌ای یکی دو ساعت آن‌ها را در شهر می‌گرداند.
یا مثلاً قنادها، رستوران‌داران، فست‌فودی‌ها و...
اگر این اتفاق می‌افتاد احتمالاً کلی مصدوم و مجروح باقی می‌ماند. مصدومانی که وقتی متوجه می‌شدند غذا یا شیرینی‌های خودر را خورده‌اند، گلاب‌به‌رویتان دچار تحول در معده و روده می‌شدند.
بعضی هم بر اثر استفاده از خودروهای ساخت خودشان و افتادن در یکی دو تا دست‌انداز و چاله معمول شهری دیسکشان بیرون می‌زد و دچار کمردرد شدید می‌شدند.
باید از جناب فرماندار نمین تشکر کنیم که این ایده عالی و ناب را عملی کردند و نشان دادند مسئول دغدغه‌مند و باهوش حتا در یک شهرستان کوچک چه کارهای بزرگی می‌تواند انجام دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار