اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی از دیدگاه دانشیار دانشگاه تربیت مدرس

تهران (پانا) - مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی دوسالانه کتاب اولیا و مربیان بعدازظهر امروز با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۹۲۴۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی از دیدگاه دانشیار دانشگاه تربیت مدرس

محسن ایمانی با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره کتاب اولیا و مربیان، درباره جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی و تالیف کتاب‌های درسی اولیا و مربیان گفت: نگارش کتاب اگر بخواهد مبتنی بر تامل باشد کار راحتی نیست. ارتقای سطح دانش انسان‌ها و نجات انسان‌های غریق هدف نویسندگان کتاب‌ها است.

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس به جایگاه کتاب اشاره کرد و گفت: ن و‌قلم و ما یسترون، یک کتاب خوب آنقدر ارزشمند است که خداوند به قلم آن مولف و آن کتاب سوگند می‌خورد. مرکب قلم نویسندگان عالم از خون شهدا بالاتر است چون شهیدان از طریق همین کتاب‌ها اعتلا پیدا می‌کنند.

او افزود: کتاب قدیمی‌ترین رسانه است. ما امروز با رسانه‌های متعددی روبه‌رو هستیم اما کتاب قدمت تاریخی دارد و در همه دوران‌ها نیازمند کتاب بوده‌ایم و هیچ وقت هم از آن بی‌نیاز نمی‌شویم. همچنین خداوند برای راهنمایی انسان‌ها کتاب را نازل کرده است. باغ دانشمندان کتاب‌های آن‌ها است، باید علم را با کتابت پیوند زند تا ماندگار شود.

او به معلمان پیشنهاد کرد تا خاطرات مدارس خود را کتابت کنند تا ماندگار شود. ایمانی افزود: کتاب عامل پیشرفت و تحول‌هاست. کتاب می‌تواند انسان را دگرگون می‌کند و راهی برای بالندگی اندیشه است. اگر کتابی خوب نوشته شده باشد می‌تواند به اعتلای اندیشه کمک کند. بنابراین اگر کتاب خوبی در انجمن اولیا و مربیان نوشته شود می‌تواند به اعتلای اندیشه خانواده‌ها در زمینه تربیت فرزندان کمک کند.

ایمانی کتاب را افتخار ملت‌ها دانست و افزود: کتاب‌های اندیشمندان ما در جهان می‌درخشد و خیلی‌ها را در دنیا به تامل واداشته است.

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس با انتقاد از اینکه چرا در متروهای ما موبایل دو بازی‌های مختلف جای کتاب را گرفته است، گفت: پیرمردها هم در مترو به جای کتاب، با موبایل بازی می‌کنند. آدم‌هایی که از تفکر واگرا برخوردارند می‌توانند برای حل یک مسئله به دنبال راه‌حل‌های مختلف بگردند و این کتاب است که می‌تواند به انسان تفکر واگرا هدیه کند. کتاب همچنین می‌تواند نقش مشاور را برای آدم‌ها ایفا کند.

او نقش‌های دیگر کتاب را درمانگری، افزایش نشاط ادم‌ها دانست و افزود: نشاط‌های هنری، جسمانی و فیزیکال و ... همیشه به دنبال کتاب‌خوانی شکل می‌گیرند.

ایمانی به اهمیت کتاب اشاره کرد و گفت: اگر کتاب آسمانی نبود و انسان‌ها نمی‌خواندند، هدایت پیدا نمی‌کردند. کتاب عامل انتقال فرهنگ به نسل‌های بعد هم هست که این برای آموزش و پرورش خیلی مهم است. کتاب تجربه‌های گذشته را جلوی چشم ما قرار می‌دهد.

این استاد دانشگاه در پایان درباره ویژگی‌های کتاب‌های انجمن اولیا و مربیان هم گفت: کتاب‌های انجمن باید بر فرهنگ ایرانی اسلامی تکیه داشته باشد، عامل انسجام و تحکیم خانواده باشد و متناسب با ویژگی‌های روانشناختی خانواده و اصول تربیت باشد و به صورت عمومی باشد تا همه با تخصص‌های مختلف از آن استفاده کنند و همچنین مطالب جذابیت و حلاوت و کاربردی باشد. بهتر است کتاب‌ها حالت روایتی هم داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار