معلم نمونه استانی از شهرستان عجب شیر: همیشه فرصت نقد عملکرد خودم را به اولیا و دانش آموزان می دهم

عجب شیر ( پانا ) - معلم نمونه استان آذربایجان شرقی از شهرستان عجب شیر گفت: اعتماد، دوستی وهمکاری معلم ومدیر مدرسه اولین گام موفقیت در امرآموزش وتربیت است و رسیدن به اهداف عالی تعلیم وتربیت جز با همکاری وهمفکری مدیر، معلم، دانش آموزان و اولیا در مدرسه امکان‌پذیرنیست.

کد مطلب: ۹۱۸۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد
معلم نمونه استانی از شهرستان عجب شیر: همیشه فرصت نقد عملکرد خودم را به اولیا و دانش آموزان می دهم

خدیجه یوسفی معلم و مدیر از استان آذربایجان شرقی شهرستان عجب شیر است که 22 سال سابقه ی خدمت آموزشی دارد، تحصیلات ابتدایی را در مدرسه حیدری شهرستان قزوین و دوره ی راهنمایی را در مدرسه شهید مطهری در همان شهرگذرانده است. دوره دبیرستان را در مدرسه ایثارگران باقر العلوم (ع) شهرستان عجبشیر و کاردانی را درتربیت معلم فاطمه الزهراء تبریز و کارشناسی را در رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد بناب و کارشناسی ارشد را در رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه تبریز گذرانده در گفت و گویی تفصیلی از تلاش های خود برای تربیت دانش آموزان خلاق و شاداب می گوید.

لطفا مختصری به تاریخچه کاری خود اشاره کنید؟

اینجانب قبل از ورود به آموزش و پرورش آموزشیار نهضت سواد آموزی بودم. پس از استخدام در آموزش و پرورش در یکی از دور افتاده‌ترین روستاهای منطقه نظرکهریزی (روستای توپ آغاج) مشغول خدمت شدم. ولی پس از یکسال خدمت در آنجا به شهرستان بناب منتقل شده و بعد از 10سال خدمت در آن شهرستان در سال 92 به شهرستان زادگاه خود (عجب شیر) منتقل شدم.

به عنوان فردی که در حرفه خود موفق هستید از علاقه خود به معلمی و عناوینی که در این دوران کسب کرده اید بفرمایید؟

بنده از همان دوران تحصیل در مدرسه علاقه زیادی به امر مقدس معلمی داشتم. در بازی‌های کودکانه‌ام همواره نقش معلمی را بازی می کردم. به معلمان خود علاقه‌ی زیادی داشتم و این علاقه و ارتباط نزدیک با معلمان، روز به روز مرا به این مسیر سوق می‌داد و همواره معلم‌ها را انسان‌های شریفی می‌دانستم که درهدایت و پیشرفت دانش آموزان و آینده آنها نقش فزاینده دارند بر این اساس من می خواستم که راه معلمانم را ادامه داده، و دانش آموزان را در راه درست و خوب هدایت کرده وآنها را به عنوان انسانهای مفید تحویل جامعه دهم.

در زمان خدمت در نهضت سواد آموزی یکبار به عنوان آموزشیار نمونه معرفی شدم. در زمان تدریس در آموزش و پرورش که مقارن با تحصیل در دانشگاه بود در مقطع کارشناسی به عنوان دانشجوی ممتاز انتخاب شدم.

ازبهترین وتلخ ترین خاطرات دوران معلمی تان بفرمایید؟

شیرین ترین خاطره ی دوران خدمت من دیدار با مقام معظم رهبری بود که امسال در 11 اردیبهشت به دیدار آقا مشرف شدم و ایشان را از نزدیک زیارت نمودم.

و اما بدترین خاطره ی من مربوط به اولین سال استخدام، در آموزش و پرورش بود که با وجود دو فرزند خردسال باید در منطقه ی دور افتاده و بدون امکانات، و دور از خانواده خدمت می کردم. و به خاطر بعد مسافت و نبود امکانات مجبور بودم چندین روز و هفته خانواده ام را نبینم و این برایم از تلخ ترین خاطرات هست. منطقه طوری بود که برف زیادی می بارید و وقتی هوا کولاک و سرد بود راه روستا مسدود شده و تلفن و برق روستا نیز قطع می‌شد. به یاد دارم روزی که برف به شدت می بارید دانه های درشت برف به اندازه ای بود که برف پاک کن ماشین نمی توانست برفها را از روی شیشه ماشین پاک کند و راننده دیگر نمی توانست جاده را ببیند او هر از گاهی سرش را از شیشه بیرون می آورد تا بتواند جاده را ببیند ولی این هم کارساز نبود. مدتی درنگ کردیم باید چاره ای می اندیشیدیم .

بالاخره تصمیم گرفته شد نخ های پردهی جیپ باز شود و به برف پاک کن های ماشین بسته شود و برف پاک کن ها توسط دو نفر از معلمها به نوبت کشیده شود. بعد از مدتی این هم چاره ساز نشد که مجبور شدیم با پای پیاده به روستای دیگر که وسیله و جاده مناسبی داشت برویم تا بتوانیم به شهر خودمان بیاییم. ولی وسط دو روستا نهر آبی (رود قرنقو) که بسیار پر آب بود قرار داشت و ما باید در چله ی زمستان از آن می گذشتیم. موقع رد شدن از آن رود من در وسط روخانه افتاده و تمامی لباسهایم خیس شد. و یخ زدند. و اکنون پس از گذشت 15 سال از آن حادثه من این خاطره تلخ را از یاد نخواهم برد.

بیشترین خواسته ی یک معلم از مسئولین چیست؟

متاسفانه معلمان ما درگیر مسائل اقتصادی و معیشتی هستند و این مسئله ذهن آنها را به شدت درگیر کرده است و این امر دوشغله و حتی در مواردی سه شغله شدن همکاران فرهنگی را به دنبال دارد. که این امر باعث تنزل جایگاه وشان اجتماعی معلمان عزیز می شود.

معلمانی که باید بیشترین دغدغه آنها مطالعه و به روز رسانی اطلاعات و تحقیق و پژوهش در مورد مسائل آموزشی و تربیتی دانش آموزان عزیز و در نتیجه رشد و شکوفایی هر چه بهتر و بیشتر دانش آموزان در ساحت های علمی و پژوهشی و شکوفایی استعداهای آنها شود. از مسئولین عزیز خواهشمندیم در حفظ مقام و شان منزلت اجتماعی معلمان و رسیدگی به امر معیشتی آنها توجه ویژه به عمل آورند. چون در جامعه ای که معلم از شان و جایگاه مطلوب برخوردار باشد جامعه به سوی رشد و ترقی گام برداشته و تاثیر گذاری بیشتری به همراه خواهد داشت.

میزان مطالعه شما در روز چقدر است و بیشتر چه موضوعاتی را مطالعه می کنید؟

از آن روزی که تصمیم به امر تدریس گرفتم، با خود عهد بسته ام که بدون مطالعه وارد کلاس نشوم با توجه به این که سالهای تدریس همواره تحصیل میکردم بیشتر اوقات خود را صرف مطالعه، کتب درسی و دروس دانشگاهی و کتابهای تربیتی؛ مجلات آموزشی و تخصصی و روشهای تدریس می نمایم.

نحوه ی ایجاد تعادل با دانش آموزان با سطح هوشی متفاوت چگونه است؟

دانش آموزان حاضر در کلاس درس همواره با ویژگی و تفاوتهای فردی منحصر به فرد می باشند. توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان در طول خدمت اینجانب یکی از اولویت های تدریس بنده بوده است. و با این رویکرد دانش آموزان خود را در کلاس درس گروه بندی کرده و هر کدام را همواره با خودش مورد ارزیابی قرار می دهم نه با شخص دیگر.

تعامل مدیریت مدرسه با معلمین باید چگونه باشد؟

اعتماد و دوستی و همکاری معلم و مدیر مدرسه اولین گام موفقیت در امر آموزش و تربیت است و رسیدن به اهداف عالی تعلیم و تربیت جز با همکاری و همفکری مدیر و معلم در مدرسه امکانپذیر نیست. هر چه تعامل بین مدیر و معلم بیشتر باشد رسیدن به اهداف متعالی تعلیم و تربیت امکان پذیرتر است.

برای سایر همکاران چه توصیه ای دارید تا در کار تدریس وارتباط با دانش آموزان موفق باشند؟

در دنیای امروز که علم و فناوری به سرعت در حال پیشرفت است معلم همواره باید به دنبال یادگیری علم و دانش باشد تا از این قافله عقب نماند. مسائل علمی را یاد بگیرد، دانش آموزان امروز ی نیازمند معلمانی پر تحرک و اندیشمند که خود همواره به دنبال آموختن مسائل جدید و روشهای جدید آموزشی وتربیتی هستند، می باشند ما معلمان باید همواره به علم روز و فناوریهای نوین مسلط گردیم، و نکند که در این گذر از دانش آموزان خود عقب بمانیم، که این فاجعه ای بس بزرگ است. و همواره با مطالعه در سر کلاس درس حاضر شویم. و به عنوان عضوی از سازمان یادگیرندهی آموزش و پرورش پویا و یادگیرنده باشیم.

چرا شغل معلمی را انتخاب کردید؟

معلمی شغل انبیاست و من همواره افتخارمی کنم که معلم هستم. معلمهای عزیزم در دوران تحصیل و انسانهای فرهیخته که به عنوان معلم می شناختم در ایجاد انگیزه ی معلمی من نقش اصلی را داشتند و من می خواستم مانند آن بزرگواران به جامعه ام خدمت کنم. من از ابتدا معلمی را دوست داشتم و اگر زمان به عقب برگردد و دوباره من حق انتخاب داشته باشم مطمئنا همان شغل معلمی را با تمام سختی هایش انتخاب خواهم کرد.

میزان ارتباط شما با والدین دانش آموزان در چه سطحی است؟

دانش آموزان گرانبهاترین امانتهای الهی هستند که به دست ما معلمان سپرده شده اند تا به زیور دانش مزین گردند و این ممکن نخواهد بود مگر با همکاری و مشارکت اولیای محترم و هر چه این همکاری و همراهی بیشتر باشد حصول اطمینان برای دست یابی به اهداف آموزشی و پرورشی بیشتر خواهد بود.

من رمز موفقیت خود چه در امر تدریس و چه در امر مدیریت مدرسه را حاصل ارتباط مستمر وسازنده و نزدیک با اولیای دانش آموزانم می دانم و معتقدم هر چه تعامل بین خانه و مدرسه بیشتر باشد هم در امور آموزشی و هم تربیتی، موفقیت بهتر و بیشتری کسب می شود من همیشه فرصت نقد از عملکرد خودم را به اولیا و دانش آموزانم می دهم و اعتقاد دارم تا زمانیکه عملکرد ما مورد نقادی قرار نگیرد پیشرفتی نخواهیم کرد . از نقادی و انتقاد سازنده استقبال کرده وهمیشه از کسی که انتقاد می کند پیشنهاد سازنده انتظار دارم.

مدرسه ی روستایی که در آن تدریس و مدیریت می کنم تمام کلاسهایش مجهز به سیستم فناوری پروژکتور، لپ تاپ و محوطه مدرسه نیز مجهز به سیستم دوربین مدار بسته می باشد و می توانم ادعا کنم که تنها مدرسه ی هوشمند روستایی در شهرستان را داریم. در فضای مدرسه حدود پنجاه اصله انواع درختان میوه کاشته شده و توسط روستائیان سر موقع از نهر روستا آبیاری می شود، موقع آماده کردن آموزشگاه برای بازگشایی مدرسه، زنان روستا داوطلبانه در نظافت مدرسه کمک می کنند، مدرسه را با کمک اولیا و خیرین رنگ آمیزی کردیم همه وهمه نتیجه ارتباط خوب و مستمر اولیا و مربیان عزیزمی باشد. این اصلی است که شدیدا بدان معتقدم و رمز موفقیت خود را در آن می بینم.

صحبت نهایی؟

در خاتمه از همه‌ی عزیزانی که با راهنمایی‌ها و همفکری و همراهیشان ما را در رسیدن به اهداف یاری فرمودند صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.

گفت و گو از وحید رادمرد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار