در گفت و گو با پانا

معلم نمونه آذربایجان شرقی : هیچ حسی لذت بخش‌تر از این که در کنار دانش آموزان پاک و معصوم باشی وجود ندارد

کندوان (پانا) - در آموزش و پرورش نقش نیروی انسانی مهم است و معلم از مهمترین عوامل موثر در رشد و توسعه کیفی و محتوایی تعلیم و تربیت به شمار می آید، زیرا تربیت انسان نتیجه یک جریان متقابل دو جانبه و بالاخره حاصل عمل مربی و عکس العمل شاگرد است.

کد مطلب: ۹۱۴۹۳۳
لینک کوتاه کپی شد
معلم نمونه آذربایجان شرقی : هیچ حسی لذت بخش‌تر از این که در کنار دانش آموزان پاک و معصوم باشی وجود ندارد

با توجه به اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش در بین نهادهای مختلف جامعه می‌توان اذعان کرد، مهمترین نهاد اثرگذار در تربیت و تامین نیروی انسانی است و معلم به عنوان مدرس و مربی می‌تواند نقش حساس و کلیدی در این رابطه داشته باشد تا نیروی انسانی کارآمد و خلاق برای جامعه تربیت کند.

در ادامه مصاحبه خبرنگار پانا با مهری قره‌خانی معلم نمونه استان آذربایجان شرقی از منطقه کندوان را می‌خوانید:

لطفا خودتان رو معرفی کنید؟

مهری قره‌خانی آموزگار پایه ششم شاغل در آموزشگاه شهیده عباسی آونلیق بخش کندوان، چهل و پنج ساله، دارای مدرک لیسانس آموزش ابتدایی با بیست وپنج سال سابقه تدریس، متاهل و دارای دو فرزند هستم.

مختصری به تاریخچه کاری خود اشاره کنید؟

از سال 1374 در بخش کندوان شروع به خدمت کردم از همان شروع خدمت چون علاقمند به تدریس در پایه اول بودم در این پایه شروع به تدریس کردم در طی دوران خدمتم بیشتر در پایه های اول و پنجم تدریس کردم. پنج سال در پست مدیر آموزگاری و سیزده سال در کلاس‌های چند پایه و پنج سال نیز در پایه ی ششم درس دادم. بیست سال در روستاهای درجه سه و درجه دو خدمت کرده و سه سالی است که در روستای درجه یک تدریس می‌کنم.

از مهمترین عناوینی که در دوران خدمت کسب کرده اید شاخص ترین ها را نام ببرید؟

در طی دوران خدمت جهت ساخت وسایل دست‌ساز برای تدریس رتبه اول منطقه، در اقدام پژوهی رتبه دوم منطقه و در الگوهای برتر تدریس رتبه اول منطقه را کسب کردم.

از بهترین خاطره دوران معلمی خود بگویید؟

بهترین خاطره دوران خدمتم زمانی بود که دانش آموزان کلاس اول مخصوصا دانش آموزان با نیاز ویژه در مناطق محروم در درس‌ پیشرفت می‌کردند و در پایان سال برایم نامه می‌نوشتند، این لحظات جز بهترین لحظات دوران خدمتم است.

ابتکاری که در معلمی به کار گرفتید و توانستید معلم نمونه شوید را بازگو کنید؟

بنده سعی کردم کلاس درس محیطی شاد باشد و دانش آموزان درس را همراه با فعالیت گروهی، مشارکت و بازی یاد بگیرند و هنگام فعالیت و بازی گروهی نیز خود با آنها هم‌بازی می‌شوم که این کار هم باعث لذت خودم می‌شود و هم موجب می‌شود دانش آموزان با رغبت و علاقه بیشتری در فعالیت‌های کلاس حضور یابند.

شما برای انتخاب شغل معلمی چه انگیزه‌ای داشتید؟

از همان دوران کودکی به معلمی علاقمند بودم و هنگام بازی با هم سن و سال‌های خود بیشتر سعی می‌کردم نقش معلم را بازی کنم و از آموزش دادن لذت میبردم و بدون اغراق الان که بیست و پنج سال از خدمتم سپری شده هنگام ورود به کلاس احساس می‌کنم اولین سالی است که استخدام شدم و هیچ حسی لذت بخش تر از این که در کنار دانش آموزان پاک و معصوم باشی وجود ندارد.

ارتباط شما با فرزندان خودتان چگونه هست و روش شما چه تفاوتی با زندگی شخصی و شغلی دارد؟

بنده نهایت تلاشم را می کنم تا معلم خوبی برای دانش آموزان و مادر خوبی برای فرزندانم باشم و از آن جایی که همسر بنده نیز فرهنگی است، سعی می‌کنیم با فرزندانمان هم مانند دانش آموزانمان دوست و محرم راز آن‌ها باشیم، بعضی مواقع با فرزندانمان در مورد دانش آموزان و خاطرات کلاس درس و مدرسه صحبت می‌کنیم آنها نیز مشتاقانه گوش می‌دهند، هر دو فرزند ما به شغل معلمی علاقمندند چون خوشبختانه من و همسرم از کارمان لذت میبریم و این احساس رضایت را آنها با تمام وجود احساس می‌کنند.

بیشترین خواسته ای که یک معلم از مسئولان دارد؟

بیشترین خواسته‌ای که یک معلم از مسئولان دارد این است که شان و منزلت معلم در جامعه حفظ شود تا بتواند الگوی عملی برای دانش آموزان و مورد پذیرش آحاد افراد جامعه شود.

میزان و موضوعات مورد مطالعه شما چیست؟

در روز حدود سی دقیقه مطالعه می‌کنم که بیشتر در زمینه‌های علمی، روانشناسی و مذهبی است.

از برنامه‌های آتی خود برای آینده بفرمائید؟

اگر فرصتی باشد استفاده از روش‌های نوین و خلاق در تدریس و آموزش مهارت‌هایی که بیشتر در زندگی دانش آموزان کاربرد دارد، همچنین تربیت دانش آموزانی با اصول اخلاق اسلامی و ایرانی از هدف‌های بعدی بنده است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار