اردبیل ، قطب تولید مبل کشور

اردبیل (پانا) - اردبیل یکی از پنج مرکز مهم تولید مبل و کالای خواب در کشور است. واحدهای تولید مبل و صنایع چوبی این استان 10درصد از مصنوعات چوبی مورد نیاز کشور را تامین می کنند.

کد مطلب: ۹۱۶۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
اردبیل ، قطب تولید مبل کشور

وارد سالن که می شوی ، صدای تاق تاق چکش های صنعتی با بوی چسب و پارچه نو در هم آمیخته است. فضای سالن آکنده از روح کار و تکاپو است. اینجا خط تولید شرکت «نسیم خواب» از مدرن ترین واحدهای ساخت مبل و کالای خواب کشور با 25 سال سابقه است. جایی که چوب ها کنده کنده وارد خط تولید شده ، به صورت مبل و تخت آماده خارج می شوند. تولیدات این شرکت با برند معروف مبل و تخت «تات » به چند کشور صادر می شود .

حسن صفر پور مدیر عامل واحد تولیدی نسیم خواب می گوید: سالانه بالای دو هزار دست انواع مبل های کلاسیک ، راحتی و منبتی در این واحد صنعتی تولید می شود .
وی با بیان اینکه در حال حاضر در 28 شهر کشور نمایندگی داریم و بیش از 20 درصد از تولیدات ما به کشورهایی مانند عراق ، جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می شود ، از تلاش برای راه اندازی خط تولید جدید با مدرن ترین دستگاه های روز در این واحد صنعتی خبر می دهد و می افزاید: این خط تولید با هدف تولید انواع مبل صادراتی به کشورهای اروپایی در حال احداث است و با راه اندازی آن تعداد کارگران این شرکت از 100 به 200 نفر افزایش می یاید .

احمد یکی از کارگران میانسال این شرکت که به گفته خودش 12 سال است در واحد دوزندگی پارچه مبل کار می کند می گوید : افتخارم می کنم که در شرکتی مشغول کار هستم که محصولاتی با برند بین المللی تولید می کند. من دوره های مرتبط با دوخت پارچه مبل را گذرانده ام و به صورت حرفه ای کار می کنم و از درآمد خود راضی ام .
او می افراید: اگر مردم کالای باکیفیت ایرانی بخرند چرخ ما هم همیشه می چرخد و کار می کنیم .
سالن فروش بزرگ دفتر مرکزی نسیم خواب ، درست در جوار خط تولید این واحد تولیدی قرار دارد. اغلب مشتریانی که در سالن فروش قدم می زنند ، قبلا هم از این مجموعه خرید کرده اند. آنها می گویند جنس های نسیم خواب از بیشتر کالاهای مشابه خارجی بهتر است و از نظر کیفیت با برندهای ترکیه ای رقابت می کند .
خانم قربان نژاد گفت: چندسال پیش مبل تولید اردبیل را از همین فروشگاه خریدم و همچنان از کیفیت مبل و انتخاب خود راضی هستم و اکنون نیز برای خرید صندلی غذاخوری دوباره به همین جا مراجعه کرده ام .
مدیر عامل نسیم خواب می گوید اکثر مواد اولیه کارخانه از داخل کشور تامین و تنها بخشی از پارچه های مورد نیاز از ترکیه خریداری می شود .
او با بیان اینکه این شرکت موفق به اخذ نشان استاندارد ملی ایران شده است و تولیداتش کلیه استاندارد های بین المللی و از جمله استاندارد اتحادیه اروپا را دارد تصریح می کند: تولیدی مبل نسیم خواب برای سالهای متمادی موفق به اخذ تندیس طلایی رعایت حقوق مصرف کننده شده است .

اسماعیل باقری از صاحب یک کارگاه کوچک تولید و تعمیر مبل در اردبیل می گوید : در این کارگاه من و شریکم دو نفری مشغول کاریم و مبل های با کیفتی تولید و به مشتری تحویل مشتری می دهیم .
او ادامه می دهد : برغم کوچک بودن مساحت کارگاه ، در همین فضای محدود تولیدات خود را به مشتریانی در برخی استان های همجوار ارسال می کنیم و این ادعا را داریم که در صورت توسعه کارگاه ، توانایی تولیدات بیشتر حتی برای صادرات به کشورهایی مانند عراق و جمهوری آذربایجان را داریم .
باقری عدم حمایت دولت از کارگاه های کوچک مبل سازی را خاطرنشان می کند و می گوید: 12 سال است که پروانه کسب داریم ولی در این مدت هرگاه برای گرفتن وام مراجعه کردیم به در بسته برخوردیم در حالی که برخی افراد با پروانه کسب صنایع چوبی، وام های کلان گرفته و در کار دیگری سرمایه گذاری کرده اند .
او به مشکل تامین مواد اولیه نیز اشاره می کند و می گوید: بیشتر مواد اولیه از جمله میخ و ابر و فنر و اسفنج کاملا در داخل کشور تولید می شود و 50 درصد از پارچه های مصرفی ما هم ایرانی است اما قیمت مواد اولیه در نوسان است و دیگر نمی توانیم مثل گذشته با چک به صورت عمده مواد اولیه تهیه کنیم .

امانی رئیس اتحادیه مبل فروشان اردبیل با یادآوری اینکه در صورت مطلوب بودن وضعیت بازار ، صنعت مبل سازی جزو صنایع کوچک پرسود است می افزاید: استان اردبیل دارای بیش از یکصد واحد مبل سازی یا کارگاه تعمیر مبل است که اکثر تولیدات آنها با کیفیت بالا و مشتری پسند عرضه می شود و بالغ بر یک هزار نفر از اهالی استان در این صنعت شاغل هستند .
او تصریح می کند: علاوه بر تولید کنندگان، فروشندگان و کارگران، افرادی که در شغلهایی مثل شیشه بری، نجاری، تولید پارچه و حمل و نقل فعالیت می کنند به نحو مستقیم و غیر مستقیم از فعالیت صنعت مبل سازی نان می خورند .
امانی با بیان اینکه بیش از دو سوم از کل تولیدات کارگاه های مبل سازی در استان اردبیل به استانهای مختلف و حتی به کشورهایی مانند ترکیه صادر می شود خاطرنشان می کند: اغلب واحدهای مبل سازی در اردبیل از پارچه ها و اسفنج های با کیفیت بالا استفاده می کنند و در نتیجه دوام مبلهای تولیدی بالا بوده و مورد پسند مشتری قرار می گیرند، اما در برخی نمایشگاههای برپا شده اجناس بی کیفیت پایین با قیمت ارزان به مشتری فروخته می شود که این کار در حقیقت کلاه گذاشتن بر سر مشتریان است .
رئیس اتحادیه مبل فروشان اردبیل عرضه برخی محصولات بی کیفیت در نمایشگاههای فصلی را از عوامل کاهش اعتماد مردم به صنعت مبل سازی داخلی عنوان و تاکید می کند: باید تدابیری اتخاذ شود تا شرکت هایی که تولیداتشان استاندارد و کیفیت لازم را ندارد، از شرکت در چنین نمایشگاه هایی منع شوند .
او ادامه داد: به همین منظور انجمن صنفی مبل و دکوراسیون استان اردبیل پیشنهاد احداث بازار متمرکزی برای عرضه محصولات متنوع و باکیفیت را به مسئولان ارائه داد و این طرح با عنوان «بازار مبل اردبیل» در فروردین ماه 94 در زمینی به مساحت 13 هزار و 154 مترمربع کلنگ زنی شد اما تاکنون به بهره برداری نرسیده است .

توسعه صنایع اشتغالزایی مانند واحدهای تولید مبل با رویکرد صادرات محور باعث اشتغال بیشتر و ارز آوری خواهد شد . به همین منظور از دولت انتظار می رود ضمن کنترل قیمت مواد اولیه ، با پرداخت تسهیلات ویژه از جوانان ماهر برای ورود به این عرصه حمایت کند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار