از سوی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی عنوان شد:

اجرای سیاست توسعه متوازن رشته های تحصیلی به منظور ارتقا کیفیت آموزشی در استان مرکزی

معاون آموزشی متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: به منظور افزایش موفقیت دانش آموزان و نیز منظور ارتقا کیفیت آموزشی در این استان، توسعه متوازن رشته های تحصیلی در استان مرکزی در حال اجرا است.

کد مطلب: ۹۱۴۴۷۳
لینک کوتاه کپی شد
اجرای سیاست توسعه متوازن رشته های تحصیلی به منظور ارتقا کیفیت آموزشی در استان مرکزی

«مجتبی حیدری» با بیان این مطلب افزود: با اجرای برنامه توسعه متوازن رشته های تحصیلی در سال تحصیلی جاری، حدود 58 درصد از دانش آموزان پسر و دختر این استان جهت ادامه تحصیل شاخه نظری و 42 درصد نیز رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش را انتخاب نموده اند.

وی اظهار داشت: با توجه به اقبال زیاد دانش آموزان و خانواده ها، به رشته تجربی، با اجرای سیاست توسعه متوازن رشته های تحصیلی، ورود دانش آموزان دوره متوسطه نظری از 56 درصد به 42 درصد در رشته تجربی در سه سال اخیر رسیده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: اجرای این سیاست در راستای تحقق اهداف برنامه سند تحول بنیادین و با برگزاری کلاس های اقتاعی برای والدین و دانش آموزان و تنوع بخشی به رشته های شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش صورت گرفت.

وی تأکید کرد: در راستای اجرای راهکار شماره 3-21 سند تحول بنیادین، طراحی و استقرار نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی به منظور هدایت دانش آموزان به سوی رشته ها، حرف و مهارت های مورد نیاز حال و آینده کشور متناسب با استعدادها، علاقه مندی و توانایی های آنان، از جمله وظایف مهم نهاد آموزش و پرورش می باشد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی افزود: با توجه به لزوم توسعه متوازن رشته های تحصیلی می بایست، هدایت تحصیلی دانش آموزان به گونه ای انجام پذیرد که سهم دانش آموزان پایه دهم در سال تحصیلی آتی، در رشته های علوم تجربی و علوم انسانی کاهش یابد.

حیدری گفت: گرایش دانش آموزان به رشته تجربی موضوع مبتلا به کشور است بخش اعظم آن به خاطر نوع نگاه مردم به این رشته و بازار کار آن به ویژه در رشته های پرستاری و پیراپزشکی است که سیاست اجرایی ما، پیاده نمودن برنامه توسعه متوازن رشته های تحصیلی بوده است.

توسعه متوازن رشته ها در ارتقا جایگاه استان در کنکور سراسری نقش بسزایی دارد

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی، با اشاره به نقش موثر توسعه متوازن رشته های تحصیلی در موفقیت استان در کنکور سراسری اظهار داشت: یکی از شاخص‌های کمی که براساس آن در کنار شاخص‌های دیگر، آموزش و پرورش هر استان را می‌سنجند، جایگاه آن استان در کنکور است.

وی افزود: در کنکور سال 97 تعداد 21 هزار و 402 نفر در استان به منظور شرکت در کنکور ثبت نام کردند که تعداد قبولی‌های استان در کنکور سال 97، هفت هزار و 477 نفر بوده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: درصد قبولی استان در کنکور سال 97 معادل 34.9 بوده، درحالی که درصد قبولی میانگین کشوری 32.4 بوده است.

حیدری بیان کرد: استان مرکزی در گروه ریاضی سال گذشته رتبه 15 را داشت که در کنکور سال 97 این رتبه به 10 رسیده است، در گروه تجربی هم از رتبه 14 کشور به رتبه 12 ارتقاء یافته‌ایم، در گروه انسانی رتبه 10 را که داشته‌ایم حفظ کرده و در گروه زبان هم با حفظ رتبه در جایگاه هفتم کشور قرار داریم، اما در گروه هنر از رتبه 24 به رتبه 21 ارتقاء پیدا کرده‌ایم، درمجموع رتبه استان در تمام گروه‌ها در کنکور امسال 11 بوده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به این که امروزه یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در کنکور رقابت برای دانشگاه‌های برتر است گفت: 42 نفر از شرکت‌کنندگان کنکور 97 استان در رشته پزشکی در دانشگاه دولتی روزانه قبول، 18 نفر در دانشگاه تهران و 9 نفر در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شدند .

وی یادآور شد : کنکور و موفقیت استان در آن یک موضوع فرابخشی است و نیازمند کمک و مساعدت تمامی دستگاه ها می باشد، استان های موفق در این بخش با مشارکت خیرین مدرسه ساز ضمن شناسایی دانش آموزان مستعد اما محروم­، آنها را تا پایان تحصیلات دانشگاهی به واسطه مساعدت های خیرین حمایت می شوند.

شرط موفقیت در رقابت های ملی و کشوری، کمک همه دستگاه ها استان است

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی در ادامه به احداث خانه ریاضیات در استان مرکزی اشاره کرد و گفت: با احداث و بهره برداری از این مرکز امیدواریم زمینه پرورش استعدادهای ریاضی فراهم شود.

حیدری با اشاره به حضور موثر دبیران ریاضی استان مرکزی در گروه مولفین کتب درسی، افزود: دبیرخانه کارگروه ریاضی مدارس استعدادهای درخشان به همت همکاران به استان مرکزی واگذار شده است و این امر فرصت مناسبی جهت تقویت جایگاه استان در زمینه پرورش استعدادهای ریاضی در کشور می باشد.

وی سپس به نقش موثر پژوهش سراهای دانش آوزی در ارتقا فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین جامعه دانش آموزی پرداخت و گفت: در حال حاضر 13 منطقه استان، داری پژوهش سرای دانش آموزی می باشند .

حیدری اظهار داشت: علاوه بر اینکه از بستر پژوهش سراها جشنواره ها را دنبال می کنیم توانمندسازی دانش آموزان در پژوهش و تحقیق از مزیت های پژوهش سراهای دانش آموزی است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به میزان مشارکت دانش آموزان دوره متوسطه در جشنواره نوجوان خوارزمی گفت: جشنواره نوجوان خوارزمی در محورهای پژوهش، دست سازه ها، زبان و ادبیات فارسی، زبان ارجه، فعالیت های آزمایشگاهی و بازراچه های کسب و کار دانش آموزی ویژه دانش آموزان دوره متوسطه اول برگزار می شود.

وی افزود: این جشنواره در 5 مرحله آموزشگاهی، منطقه ای، استانی و کشوری برگزار می شود که امسال شاهد حضور تمامی دانش آموزان دوره متوسطه اول یعنی بالغ بر 55 هزار دانش آموزان در مرحله آموزشگاهی این جشنواره بودیم.

حیدری همچنین بیان داشت: سال گذشته از مجموعه 1700 طرح دانش آموزی در جشنواره جوان خوارزمی 185 طرح برتر به مرحله استانی راه یافت که از مجموعه 40 طرح ارسال شده به دبیرخانه کشوری جشنواره، 3طرح از دانش آموزان استان مرکزی حائز رتبه برتر شدند.

وی با تأکید بر نقش موثر دستگاه های دولتی و غیردولتی در موفقیت دانش آموزان استان در کنکور، جشنواره ها و مسابقات مختلف افزود: شرط موفقیت در رقابت های ملی و کشوری، کمک همه دستگاه ها استان است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی تصریح کرد: به همین منظور، طی تفاهم نامه با پارک علم و فناوری، دانش آموزانی که استعدادهای ایده پروری به این مرکز معرفی می شوند تا در قالب برگزاری کارگاه های کارآفرینی زمینه ظهور و بروز استعدادهای آنها فراهم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار