شکوهی در نشست خبری:

هدف ما توسعه متوازن در همه رشته ها و شاخه های تحصیلی است

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: هدف ما در هدایت تحصیلی جدید در نظرگرفتن آیتم های مختلف است و قصد داریم تا دانش آموزان در شته ها و شاخه های تحصیلی به صورت متوازن تقسیم شوند.

کد مطلب: ۴۸۲۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ مسعود شکوهی در نشست خبری هدایت تحصیلی دانش آموزان و هفته معرفی مشاغل که صبح امروز 23 فروردین ماه در سالن اجتماعات معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد اظهار داشت: برنامه های مهم ما در این ایام معرفی مشاغل در هفته مشاغل و بحث هدایت تحصیلی دانش آموزان است البته برنامه 8 اسفند یعنی روز امورتربیتی با موفقیت و کیفیت برگزار شد.

برگزاری 3 همایش


وی افزود: امسال همچنین سه همایش مهم داریم که مهمترین آنها همایش تخصصی تربیت است که در اردیبهشت ماه در استان قم برگزار می شود و حدود 3 هزار مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است. دومین همایش، همایش تجارب برتر تربیتی که خرداد ماه در شیراز برگزار می شود و سومین همایش ، الگوهای برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی که شهریور ماه در استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از موارد حساس زندگی بحث انتخاب شغل است که اگر دانش آموزان در این مورد به درستی هدایت شوند کمک می کنیم تا در آینده کشور را به خوبی بسازیم و هر دانش آموز در شغل مورد علاقه و تخصصی خود قرار گیرد.


وی افزود: ما باید در بحث مشاغل به خوبی آنها را معرفی می کنیم تا دانش آموزان با شناخت نسبی و در نظر گرفتن اقتضائات و جوانب شغل مورد نظر خود را انتخاب کنند.

روزشمار هفته مشاغل


شکوهی اضافه کرد: هفته معرفی مشاغل در نیمه اول اردیبهشت ماه برگزار می شود که روزشمارهای پیشنهادی هفته مشاغل از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه به این شرح است:


روز اول: مشاوره و موفقیت تحصیلی
روز دوم : مشاوره و آمایش شغلی
روز سوم: مشاوره و انتخاب آگاهانه تحصیلی شغلی
روز چهارم: مشاوره و سلامت روانی اجتماعی
روز پنجم: مشاوره و اجرای شعار سال (اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل)
روز ششم: مشاوره و کارآفرینی
و روز هفتم: مشاوره و خلاقیت و نوآوری نامگذاری شده است.


وی گفت: متعاقب برنامه های هفته مشاغل کارگروه ها و کمیته های تخصصی در مناطق مختلف تشکیل شده است که هدف اصلی ما فرصت مشاوره ، آشنایی دانش آموزان با شاخه ها و رشته های تحصیلی و مشاغل موجود در جامعه است تا دانش آموز با کمک به این مسائل بتواند تصمیم گیری نهایی را با توجه و استعداد، توان و رغبت خود انتخاب کند و انتخاب آنها آگاهانه و عقلانی باشد .


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما در نظر داریم فعالیت های آگاهی بخشی به دانش آموزان و والدین فارغ از فضای احساسی باشد و آنها آشنایی مناسبی با شغل و مسیر شغلی تحصیلی خود در آینده داشته باشند.

برگزاری نمایشگاه برای معرفی مشاغل


وی خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان ها و استان ها نمایشگاه هایی تدارک دیده شده است برای معرفی مشاغل ضمن اینکه فعالیت های دانش آموزان و استعدادهای آنها در این نمایشگاه ها به نمایش گذاشته می شود و دانش آموزان هدف این نمایشگاه ها بیشتر دانش آموزان مقطع اول متوسطه هستند تا با توجه به شاخص ها و امکانات منطقه بتوانند رشته تحصیلی شغلی خود را بشناسند.


شکوهی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش سال گذشته بخشنامه ای را به 7 وزارتخانه و دستگاه برای هفته مشاغل ارسال کرد که مهمترین آن وزارتخانه ها وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بود.


وی گفت: مسئولیت برگزاری هفته مشاغل به استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها واگذار شده است تا بتوانند زمینه بازدید از صنایع و کارگاه های موجود در استان ها و مناطق را برای بازدید دانش آموزان در این ایام فراهم کنند.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: وزیرصنعت معدن و تجارت نیز ابلاغیه ای به همین منظور به استان ها ارسال کرده است همچنین برای والدین نیز کلاسهای توجیهی و آموزشی از فرصت های شغلی موجود در هر منطقه و محله برای انتخاب رشته مناسب فرزندنشان در نظر گرفته شده است و علاوه بر این از صاحبان مشاغل و کارآفرینان موفق در سطح منطقه در صبحگاه های مدارس استفاده خواهد شد.


وی ادامه داد: حدود 719 نمایشگاه در سطح مناطق و شهرستان ها و 32 نمایشگاه در سطح مراکز استان ها برگزار می شود که در این زمینه معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز همکاریهای لازم را دارد.

ارسال بخشنامه هفته مشاغل به استان ها


شکوهی افزود: بخشنامه هفته معرفی مشاغل به تمام استان ها ارسال شده و کار با دقت توسط معاونین پرورشی استان ها دنبال می شود. همچنین با توجه به بحث هدایت تحصیلی که به پایه نهم منتقل شده است هفته معرفی مشاغل امسال پررنگ تر دیده شده است و با کمک معاونت پرورشی و فرهنگی اعتبارات ویژه ای برای آن در نظر گرفته شده است تا با کیفیت بهتر و مناسب تری نسبت به سالهای گذشته برگزار شود .

صرف 2.5 سال برای تصویب آیین نامه هدایت تحصیلی


وی گفت: برای تصویب آئین نامه هدایت تحصیلی حدود 2.5 سال زمان صرف شده است زیرا بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی هدایت تحصیلی از پایه دهم به پایه نهم منتقل شده و در پایان سال تحصیلی 94-95 باید هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم صورت گیرد.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: شاید این موضوع پیش بیاید این که بحث هدایت تحصیلی به روزهای پایانی سال تحصیلی جاری منتقل شده است مورد بحث باشد اما باید بگوییم که برای این کار هم هنوز دیر نشده و امیدواریم با تلاش مشاوران هدایت تحصیلی مناسبی صورت گیرد.


وی گفت: آئین نامه هدایت تحصیلی در دو صفحه مورد تصویب شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته که همین 2 صفحه حدود 2.5 سال زمان برده است و بنده که حداقل 10 تا 12 جلسه در شورای عالی آموزش و پرورش حضور داشتم که اعضای شورای عالی نسبت به کلمه کلمه آن حساسیت ویژه ای داشتند زیرا سرنوشت و آینده مملکت و آینده سازان آن توسط یک هدایت تحصیلی مناسب رقم می خورد.


شکوهی افزود: هدایت تحصیلی باید بر اساس مسیر تحصیلی، شغلی ، زندگی و توسعه و تربیت نیروی انسانی کشور باشد.


وی اضافه کرد: در گذشته ملاک و سرنوشت هدایت تحصیلی تنها دو آزمون بود اما در هدایت تحصیلی جدید به صورت فرایندی و از اول ابتدایی آغاز می شود و دانش آموزان باید برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب به حداقل آگاهی و آمادگی دست پیدا کنند تا نقیصه های موجود در هدایت تحصیلی گذشته تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

تدوین 9 کتاب در خصوص هدایت تحصیلی برای پایه های اول تا نهم


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: حدود 9 جلد کتاب برای 9 پایه تحصیلی به منظور انتخاب های شایسته در حال تدوین است تا دانش آموزان بتوانند با توجه به شایستگی و شناختی که از خود پیدا می کنند به صورت آرام آرام برای هدایت تحصیلی شغلی مناسب آماده شوند.

درس ها برای رشته های مختلف تحصیلی در هدایت تحصیلی ضریب دارند


وی گفت: در هدایت تحصیلی جدید 6 آیتم تاثیر گذار وجود دارد که عبارتند از عملکرد تحصیل دانش آموزان که در گذشته حدود 50 نمره از 100 نمره را داشت و ضریب درسها برای رشته های مختلف یکسان بود اما در هدایت تحصیلی جدید بحث عملکرد تحصیلی از 50 به 30 نمره تقلیل پیدا کرده و نمرات سه پایه تحصیلی دوره اول متوسطه یعنی پایه های هفتم، هشتم و نهم ملاک قرار می گیرد و از طرف دیگر نتایج آزمون های مشاوره که در گذشته 2 آزمون بود اما اکنون 5 آزمون شده است از 20 نمره به 30 نمره افزایش پیدا کرده که این 5 آزمون عبارتند از رغبت ، استعداد، شخصیت، ارزش تحصیلی و ارزش شغلی که همه این آزمون ها بومی سازی شده و با توجه به استانداردهای ایرانی است.


شکوهی ادامه داد: بحث رغبت دانش اموزان در هدایت تحصیلی پررنگ تر دیده شده و از 5 نمره به 10 نمره افزایش پیدا کرده است همچنین نظر معلمین دوره تحصیلی 10 نمره دارد که با توجه به عملکرد دو ساله دانش آموزان اعلام می شود. 10 نمره به نظر مشاور مدرسه اختصاص یافته که بر اساس میزان رغبت و توانایی و انگیزه دانش آموزان است و همچنین نظر والدین دانش آموزان است که 5 نمره اختصاص یافته و مجموعا 100 نمره هدایت را در بر می گیرد.


وی افزود: به طور قطع اجرای بحث هدایت تحصیلی در سال اول کار سخت و طاقت فرسایی است اما تلاش می کنیم که نواقص آن را به حداقل برسانیم و از اصحاب رسانه درخواست داریم که اطلاع رسانی صحیحی در این زمینه داشته باشند تا با همکاری مشاوران این کار را انجام دهیم.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سال 94 کنگره های استانی و مناطق برای هدایت تحصیلی و آئین نامه جدید برگزار شده است و همچنین برای والدین نیز انجمن اولیا و مربیان آموزش هایی را در دو هفته اول تیرماه در نظر گرفته اند.

توزیع متوازن در هدایت تحصیلی


وی گفت: در بحث هدایت تحصیلی جدید استعداد ، علاقه ، توانایی ، ویژگیهای شخصیتی، شغلی و حرفه ای دانش آموز و سیاست های ابلاغی کشور درنظرگرفته شده است تا بتوانیم توزیع متوازنی را با کمک استعداد و توانایی دانش آموزان داشته باشیم.


شکوهی اضافه کرد: در برنامه پنجم توسعه ملزم بودیم که تعداد دانش آموزان نظری را به 51.8 و دانش آموزان فنی حرفه ای و کار و دانش را به 48.2 برسانیم که در حال حاضر 57 درصد دانش آموزان در رشته های نظری و 43 درصد آن ها در رشته های فنی و حرفه ای و کار ودانش تحصیل می کنند که امیدواریم به آرامی به این موضوع دست یابیم.


وی افزود: نمونه برگهایی برای کمک به انتخاب رشته مناسب در سایت اداره کل بارگذاری خواهد شد تا به مشاوران کمک کند تا هدایت تحصیلی مناسبی داشته باشند زیرا زندگی و آینده دانش آموزان در میان است.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برای تصویب آئین نامه هدایت تحصیلی حدود 36 جلسه در شورای عالی برگزار شده است تا در نهایت در 25 اسفند سال 94 این آئین نامه به تصویب رسید. امیدواریم با بهترین عملکرد بتوانیم آینده آینده سازان این مرز و بوم را رقم بزنیم که با بهترین کیفیت و کمترین تنش انجام شود همچنین معاونت آموزش متوسطه نیز به صورت بی سابقه با معاونت پرورشی و فرهنگی به صورت هماهنگ حرکت می کند و در یک اتفاق کم نظیر به معاونت آموزش متوسطه، معاونت پرورشی و فرهنگی و سازمان مشارکت های مردمی در هدایت تحصیلی دخیل هستند که تهیه پوستر و کتابهای آموزشی به منظور توجیه مدیران، مشاوران، اولیا و دانش آموزان در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم رضایت نسبی در این زمینه داشته باشیم.

پاسخ به سوالات


وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تعداد مشاوران در مقطع اول متوسطه و مقطع دوم متوسطه اضافه کرد: در مقطع اول متوسطه همه مدارس ملزم به داشتن یک مشاور هستند و در صورت نبود باید به صورت حق التدریس مشاور در اختیار بگیرند. اما طبق آماری که داریم در مقطع دوره اول متوسطه هیچ مدرسه ای بدون مشاورنیست و به ازای هر 15 نفر یک ساعت مشاوره در نظرگرفته شده است که از سال اینده تحصیلی به ازای هر 12 نفر یک ساعت مشاوره خواهیم داشت.


شکوهی ادامه داد: در دوره دوم متوسطه اکثر مدارس مشاور دارند اما با توجه به اینکه 17 هزار نیروی مشاوره در مدرسه داریم در دوره اول متوسطه به صورت کامل تحت پوشش قرار گرفته اما در دوره دوم متوسطه کسری داریم که در اولویت های جذب نیروی اموزش و پرورش قرار گرفته اند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تغییر رشته وجود دارد یا خیر گفت: امکان تغییر رشته در سیستم جدید تحصیلی نیز وجود دارد و دانش آموز می تواند درمقاطع مختلف رشته تحصیلی خود را تغییر دهد.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در خصوص بحث هدایت تحصیلی در مدارس گفت: کار تیمی در انجام هدایت تحصیلی جدید مطلوب ماست که در هدایت تحصیلی جدید معلمان تخصصی، والدین ، معاونین فنی و مشاور درگیر هدایت تحصیلی هستند و در شاخ های کار و دانش و فنی و حرفه ای نیز بحث توسعه متوازن مدنظر ماست که 138 رشته در کار و دانش و 42 رشته در فنی و حرفه ای وجود دارد که البته تمام این رشته ها در مناطق ما موجود نیستند و با توجه به ظرفیت مناطق رشته های توزیع شده است.


وی اضافه کرد: بحث هدایت تحصیلی جدید به صورت فرایندی است و نمرات سه پایه اول متوسطه ملاک تعیین رشته می باشد و همچنین 9 جلد کتاب هدایت تحصیلی به صورت فوق برنامه برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است.


شکوهی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اطلس مشاغل و توزیع متوازن در رشته ها و وجود اجبار در تعیین رشته به چه صورت است گفت: اطلس مشاغل همه مناطق و بانک اطلاعاتی شغلی آن ها سال به سال به روز می شود و بر پایه همان نمایشگاه های هفته مشاغل برپا می شود تا آمار و اطلاعرسانی صحیح در زمینه مشاغل به دانش آموزان صورت گیرد.


وی ادامه داد: سقف توزیع متوزان نیز در کمیته هدایت تحصیلی بر اساس امکانات و نیازهای منطقه صورت می گیرد و تا حدامکان اجباری برای انتخاب رشته وجود ندارد. اما اگر رشته خاصی مدنظر باشد و در هنرستان های ما وجود نداشته باشد بر اساس نمره تعیین شده دانش آموز در یکی از رشته هایی که در منطقه وجود دارد هدایت می شود .


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه این دیدگاه وجود دارد که ممکن است دانش آموزانی با استعدادهای کم در برخی از رشته ها وارد شوند اظهار داشت: چنین مسئله ای وجود ندارد بلکه استعداد دانش آموزان برای هر رشته تحصیلی مدنظر قرار گرفته و دروس در رشته های مختلف ضریب های مشخصی دارند و دانش آموزان حداقل تمام رشته ها را کسب می کنند.اما باید بدانیم که همه دانش آموزان کشور نباید وارد یک رشته بشوند.بلکه باید به صورت متوازن در رشته های مختلف توزیع شوند و استعدادهای مختلف متناسب با رشته ها تقسیم شود.


وی در خصوص اقدامات معاونت پرورشی به منظور تحقق شعار سال 95 که توسط مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نامگذاری شده است اضافه کرد: معاونت پرورشی و فرهنگی با توجه به احساس مسئولیتی که در این زمینه کرده است برای تحقق شعار سال و نقش خود میثاق نامه ای را تنظیم کرده است تا دانش آموزان و همکاران بتوانند در زمینه تحقق شعار سال گام بردارند که در این زمینه تشکلهای دانش آموزی مانند سازمان دانش آموزی، سازمان بسیج دانش آموزی ، سازمان جوانان هلال احمر و اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان می توانند نقش بسزایی داشته باشند.


شکوهی ادامه داد: با توجه به اینکه سالهاست کشور طعم تلخ تحریم ها را چشیده است لازم است تا اقتصاد مقاومتی را اجرا کند و ما با کمک مشاورین دانش آموزان را در این زمینه توجیه خواهیم کرد تا از غفلت سرمایه ها و هزینه ها جلوگیری کنند و با انتخاب رشته غلط هزینه ای را به نظام تعلیم و تربیت متحمل نکنیم البته اعتقاد داریم اقتصاد مقاومتی این است نیست که ما هزینه ها را کم کنیم بلکه لازم است تا در جای مناسب هزینه کنیم.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا هدایت تحصیلی به همین روند ادامه پیدا می کند یا خیر افزود: بر اساس سند تحول بنیادین و درسنامه ملی باید نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی تدوین شود ما به دلیل فرصت محدودی که داشتیم آئین نامه هدایت تحصیلی را تصویب کردیم و امیدواریم در آینده بتوانیم پیش نویس سند نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی را تنظیم کنیم تا کار هدایت تحصیلی از آغاز دوره ابتدایی انجام شود.بنابراین آئین نامه هدایت تحصیلی به صورت موقت و به دلیل فرصت زمانی محدود به تصویب رسیده است.


وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر توجه ویژه به رشته های هنری مانند موسیقی و کارگردانی گفت: رشته هنر در شاخه کار و دانش و فنی و حرفه ای مدنظر قرار گرفته است و رشته های هنری بر اساس نظرات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی در هنرستان ها درنظر گرفته شده است که دانش آموزان علاقه مند با توجه به استعداد خود می توانند این رشته ها را انتخاب کنند.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار