معاون پرورشی و فرهنگی وزیر:

اجرای الگوی توسعه متوازن رشته ها به عزم ملی نیازمند است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: فضای تبلیغاتی باعث گرایش دانش آموزان به برخی رشته ها می‌شود اما الگوی متوازن توسعه رشته ها نیازمند عزم ملی است.

کد مطلب: ۶۴۲۵۰۶
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار آموزش‌ و پرورش پانا، مهدی فیض در برنامه پرسشگر در مورد روند هدایت تحصیلی دانش آموزان اظهار کرد: از نظر زمانی این فرآیند برای دانش‌آموز پایه نهم در نظر گرفته شده، درواقع حدود به یک میلیون دانش آموز در اوج فرآیند انتخاب رشته و شاخه تحصیلی مورد نظر خود هستند.
وی ادامه داد: روند تحصیلی تا پایه نهم مشترک است بعد از آن دانش آموزان در سه شاخه فنی و حرفه‌ای( 153 رشته) ، کاردانش(41 رشته) و نظری (4 رشته) مشغول به تحصیل می شوند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش به تشریح هر کدام از شاخه های تحصیلی پرداخت و گفت: شاخه نظری مقدمات ورود به دانشگاه را برای دانش‌آموزان فراهم کرده، شاخه کاردانش به گونه‌ای طراحی شده که طی سه سال دانش آموز با بخش عملی آشنا شود و با توجه به تنوع فارغ التحصیلان وارد بازار کار می‌شوند و شاخه فنی‌ و حرفه ای ترکیبی از رشته های نظری و کاردانش است البته شرایط کنونی هنرجویان کاردانش مشابه هنرجویان فنی و حرفه ای است.
مشارکت دانش آموزان متناسب با توسعه متوازن
فیض درخصوص درصد مشارکت دانش آموزان متناسب با توسعه متوازن افزود: آنچه در این الگو مورد توجه بوده این است که باید درصد حضور دانش آموزان از ۳۷ درصد کنونی به ۴۸درصد برسد و این روند باید تدریجی و سالانه تغییر کند.
وی افزود: علاقه دانش‌آموزان تحت تاثیر مسائل اجتماعی نوسان می کند و در مناطق کمتر توسعه یافته این مسائل پررنگ است و حتی شاهد بودیم در برخی استان ها تا ۷۰درصد علاقه به رشته تجربی وجود داشته است.
فضای تبلیغاتی به سود رشته تجربی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش عنوان کرد: عمدتا به نظر می‌آِید ورود به رشته تجربی درنهایت باعث ورود به رشته پزشکی شده و آینده شغلی فرد تضمین است که فضای تبلیغاتی نیز در این مورد تاثیرگذار بوده است در حالی که از یک کلاس ۳۰نفره فقط یک دانش آموز امکان قبولی در رشته پزشکی دانشگاه های دولتی و آزاد را دارد.
مسائل آموزش و پرورش نباید به بحران سیاسی تبدیل شود
فیض تصریح کرد: مجلس باید بحث های کلان را مورد توجه داشته باشد و مساله هدایت تحصیلی در پایه نهم در حدی نبوده که مجلس درگیر آن شود مشکل سال پیش در خصوص هدایت تحصیلی نیز به دلیل بازی های سیاسی ایجاد شد که صدا و سیما نیز به این مساله دامن زد در واقع آموزش و پرورش سیاست زده است و مسائل آن نباید به بحران سیاسی تبدیل شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: اگر مجلس به اجرای الگوی توسعه متوازن اشاره دارد باید این نیاز ملی با عزم ملی پیش رود که الگوی آن مهندسی معکوس از نیاز آینده را می طلبد و آموزش عالی و آموزش و پرورش هر 2 باید برای پاسخگویی به این نیازها مورد توجه باشند.
وی گفت: سال گذشته در مساله هدایت تحصیلی از طرفی درگیر علاقه دانش آموزان و از طرفی الزام برای اجرای توسعه متوازن را داشتیم و در این میان تحت فشار بودیم.
اجرای هدایت تحصیلی امسال
فیض بیان کرد: امسال دو فرم هدایت تحصیلی صادر می شود که فرم اول توصیه نامه است و 12گزینه‌ مختلف به دانش آموز توصیه می‌شود علاوه بر این فرم دیگری مبتنی بر انتخاب رشته با اولویت علمی مطرح بوده که اولویت بندی برای ثبت نام در مدارس دولتی نیز بر این است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌ و پرورش یادآور شد: همه مدارس متوسطه اول مشاور دارند که در برخی مدارس مشاوران به طور تمام وقت و در برخی به شکل پاره وقت فعالیت می‌کنند.
استاندارد میزان مراجعه دانش آموزان به مشاور
وی درمورد استاندارد میزان مراجعه دانش آموزان به مشاور مدرسه گفت: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به ازای هر 12 دانش‌آموز یک ساعت وقت مشاوره درهفته تعیین کرده در حالی سازمان برنامه به ازای هر 15 دانش‌آموز یک ساعت وقت مشاوره درنظر گرفته و این مساله یکی از اختلافات با سازمان برنامه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار