در گفت‌وگو با پانا

بازگیر، کارشناس محیط زیست: خرید و فروش موجودات زنده به زیستگاه آنها صدمه می‌زند

تهران (پانا) - یک کارشناس محیط زیست با درخواست از مردم برای حمایت از موجودات زنده‌ و نخریدن آنها گفت خرید و فروش حیوانات موجب وارد شدن صدمه به زیستگاه این موجودات می‌شود و احتمال گسترش بیماری‌های مشترک بین حیوانات و انسان را افزایش می‌دهد.

کد مطلب: ۹۰۲۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
بازگیر، کارشناس محیط زیست: خرید و فروش موجودات زنده به زیستگاه آنها صدمه می‌زند

محمدحسین بازگیر در گفت‌وگو با پانا با اشاره آسیب‌پذیری طبیعت در ایام نوروز اظهار کرد: خانه‌تکانی، سفرهای نوروزی و مراسم ۱۳ به‌در مناسبت‌هایی است که به طور مستقیم با طبیعت مرتبط هستند و به شدت بر آن تأثیر می‌گذارند که اگر ملاحظاتی رعایت نشود این مناسبت‌ها به طبیعت آسیب می‌زند.

رئیس سابق محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه خانه‌تکانی غلط به محیط زیست صدمه می‌زند، گفت: در ایام خانه تکانی بیش از حد پسماند تولید می‌شود و بسیاری از وسایلی که همچنان قابل استفاده هستند تعویض یا دور انداخته می‌شوند که این امر آسیب زیادی به محیط زیست وارد می‌کند از طرفی استفاده بی‌رویه از آب و منابع آبی و استفاده از مواد شویده شیمیایی نیز به دلیل ورود به فاضلاب‌ها و سپس ماندگار شدن در آب‌های زیرزمینی به شدت به طبیعت آسیب می‌زند.

وی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها می‌توانند با مدیریت پسماند آلودگی‌ها را کاهش‌داد، گفت: می‌توان با تدابیر لازم در ایام خانه‌تکانی، تولید پسماند را مدیریت کرد و به حداقل ممکن رساند.

بازگیر درباره خرید و فروش حیوانات در ایام سال نو گفت: مار آبی، لاک‌پشت و سمندر لرستان و سایر حیوانات در این ایام از زیستگاه‌های مختلف زنده‌گیری می‌شوند و در بازار شهرها به فروش می‌رسد. این کار موجب وارد شدن صدمه به زیستگاه این موجودات می‌شود و احتمال گسترش بیماری‌های مشترک بین حیوانات و انسان را افزایش می‌دهد. وقتی یک موجود را از زیستگاه اصلی خارج می‌کنیم آن زیستگاه آسیب می‌بیند.

این فعال حوزه محیط زیست تصریح کرد: پس از عید و وقتی اعضای خانواده قصد نداشته باشند که این موجودات را نگهداری کنند، این حیوانات را معمولا در اطراف محل زندگی خود رها می‌کنند و به زیستگاه اصلی خود باز می‌گردانند.

وی درباره فروش ماهیان قرمز گفت: ماهیان قرمز بومی ایران نیستند به همین دلیل اگر بعد از نوروز در طبیعت رها‌سازی شوند مشکلات زیادی را برای محیط زیست ایجاد می‌کنند.

بازگیر به مردم توصیه کرد که اگر شاهد شکار و فروش موجودات زنده در شهر خود هستند حتما موضوع را به مأموران محیط زیست خبر دهند تا با متخلفان برخورد قانونی انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار