انتقاد رئیس محیط زیست شهر تهران از نبود طرح جامع مدیریت پسماند در پایتخت

بازگیر: تصفیه‌خانه شیرابه آرادکوه نواقص فنی دارد

تهران (پانا) - رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با انتقاد از تأخیر شهرداری در تدوین طرح جامع مدیریت پسماند گفت: بزرگترین مشکل موجود در زمینه مدیریت پسماند در تهران نبود طرح جامع مدیریت پسماند است و شهرداری تهران از قانون مدیریت پسماند عقب است.

کد مطلب: ۸۸۶۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد رئیس محیط زیست شهر تهران از نبود طرح جامع مدیریت پسماند در پایتخت

محمدحسین بازگیر در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه قانون مدیریت پسماند تکلیف دستگاه‌ها را مشخص کرده است، اظهار کرد: بر اساس این قانون، از صفر تا صد اقداماتی که در زمینه مدیریت پسماندهای عادی شهر باید صورت بگیرد بر عهده شهرداری‌ها است و این وظیفه در روستاها بر عهده دهیاری‌هاست.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران افزود: طبق قانون مدیریت پسماند، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عنوان مدیران اجرایی پسماند علاوه بر مسئولیت آموزش و فرهنگسازی مردم است، مسئولیت تفکیک از مبدا و جمع‌آوری صحیح، اصولی و بازیافت در مقصد و استحصال انرژی و تبدیل به کمپوست تا دفع نهایی را نیز بر عهده دارند.

وی درباره نظارت محیط زیست بر عملکرد مدیریت اجرایی پسماندها گفت: نظارت عالی بر فرایند اجرای مدیریت پسماند بر عهده سازمان محیط زیست است. دستگاه‌های دیگر نیز نقش‌آفرینی می‌کنند و قانون کارگروه مشخصی را برای این موضوع در نظر گرفته است که تحت عنوان کارگروه مدیریت پسماند در دو سطح ملی و استانی فعالیت می‌کند.

جمع‌آوری روزانه 9 هزار تُن زباله در یک روز کاری سخت و پر هزینه است اما نمی‌توانیم به این کار پر زحمت نمره بدهیم چون طرحی برای آن وجود ندارد

بازگیر در ادامه تصریح کرد: دستگاه‌های مختلفی از جمله فرمانداری، استانداری، وزارت کشور، شهرداری‌ها، مراکز بهداشتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی و نمایندگان صنایع عضو کارگروه مدیریت پسماند هستند و همه مسایل مربوط به پسماند در این کارگروه دنبال می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه بزرگترین مشکل موجود در زمینه مدیریت پسماند در تهران نبود طرح جامع مدیریت پسماند است، گفت: متاسفانه تهران از این طرح عقب است و باید زودتر از اینها تهیه می‌شد اما شهرداری تهران از قانون مدیریت پسماند عقب است. باید طرح جامع مدیریت پسماند که در واقع یک دستور کار است تهیه شود و در صورت تهیه این طرح، مدیریت پسماند از سلیقه‌ای بودن در می‌آید و تبدیل به برنامه می‌شود.

جمع‌آوری روزانه 9 هزار تُن زباله در تهران

وی با بیان اینکه شهرداری تهران اقدامات زیادی را در حوزه پسماند انجام می‌دهد، گفت: جمع‌آوری روزانه 9 هزار تُن زباله در یک روز کاری سخت و پرهزینه است اما نمی‌توانیم به این کار پر زحمت نمره بدهیم چون طرحی برای آن وجود ندارد. این موضوع از سوی محیط زیست بارها پیگیری شده است که به دلایل مختلف شهرداری تهران نتوانسته تاکنون این وظیفه قانونی را انجام دهد و به تعویق انداخته است.

بازگیر اضافه کرد: مسئولان شهرداری تهران در آخرین اظهار نظرهای خود اعلام کردند که کار تدوین طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران آغاز شده است و باید تا یک سال آینده منتظر این طرح بود. البته قبلا هم این موضوع از سوی شهرداری در سال 94 و 95 اعلام شده بود اما نتوانستند اجرا کنند و امیدواریم که اکنون به طور جدی دنبال کنند تا بتوانیم شاهد مدیریت اصولی، جامع و کامل پسماندهای عادی شهر تهران باشیم.

نواقص فنی در تصفیه‌خانه شیرابه آرادکوه

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران درباره مشکلات ناشی از شیرابه‌های آرادکوه در جنوب تهران نیز گفت: محیط زیست این موضوع را پیگیری می‌کند. مسئولان شهری ملزم هستند که تصفیه خانه شیرابه ایجاد کنند. اکنون این تصفیه‌خانه ایجاد شده است اما نواقص فنی دارد که باید برطرف شود و آلودگی‌ها را برطرف کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار