کمپین دانش‌آموزی برای احیای سنت‌های اصیل نوروز

تهران (پانا) - اسفند که شروع می‌شود تب خرید هم میان مردم بالا می‌گیرد، فرقی نمی‌کند که جیبتان پر از پول باشد یا خالی، اما خرید عید سنتی است که همه ما خود را ملزم به انجام آن می‌دانیم.

کد مطلب: ۹۰۰۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد
کمپین دانش‌آموزی برای احیای سنت‌های اصیل نوروز

در آستانه سال نو و روزهای آخر اسفند معمولا همراه می‌شود با ولعی سیری‌ناپذیر برای خرید، همین روزهاست که جیب‌ها خالی می‌شود و دست‌ها پر از بسته‌های خرید! تنوع طلبی یک واقعیت انکارناپذیر است که اشتیاق به داشته‌های بیشتر و متمایزتر را به همراه دارد تا جایی که گاهی از خریدهای ضروری فراتر رفته و در صورت عدم مهار آن به تجمل طلبی و خریدهای غیر ضروری می‌رسد.

این روزها ولع خرید شب عید آنچنان برخی از خانواده‌ها را دامن‌گیر خود کرده است که با صرف هزینه‌های میلیونی به استقبال سال98 می‌روند، بسیاری از خانواده‌ها نیز که توانایی مالی کافی ندارند در تب چشم و هم چشمی سوخته و مجبور می‌شوند برای خرید شب عید جیب‌هایشان را خالی کنند آخر از قدیم الایام رسم بوده که حتما باید از مهمانان نوروزی با آجیل پذیرایی کرد حتی اگر قیمت آن سربه فلک بکشد.

البته این روزها حال و هوای شهر اردبیل رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است امسال قبل از شروع سال نو و در آخرین روز های اسفند ماه، امام جمعه اردبیل از کمپین نوروز ساده در اردبیل خبر داد و به ضرورت فرهنگ‌سازی در خصوص آن تاکید کرد.

آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل با بیان اینکه نمونه چنین ضدفرهنگی در مراسماتی از جمله جشن‌ها و حتی احسان و خیرات دیده می‌شود، افزود: مشکلاتی مانند تشریفات که جمع به میل و نه نیاز دارد نباید مورد غفلت جامعه قرار گیرد.

او به شرایط فعلی اقتصادی جامعه اشاره و تصریح کرد: هرچند تحریم‌ها مشکلات متعددی به دنبال داشته اما باید بی‌توجه به وجود یا عدم تحریم، آداب شایسته و بی‌تکلف ترویج شود.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان اردبیل نیز در لبیک به سخنان نماینده رهبری در استان اردبیل کمپین دانش آموزی نوروز ساده را در اردبیل راه اندازی کردند.

محسن امینی مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان اردبیل در این زمینه به خبرنگار ما گفت: وقت آن فرارسیده تا سنت‌های اصیل نوروز به صورت گسترده در جامعه احیا و معرفی شود و عقب گرد از این ضرورت، لطمه مستقیم به نسل جوان خواهد داشت.به ویژه در استان اردبیل با غنای فرهنگی، باورهای اصیل نیازمند تقویت و معرفی مجدد است؛ باورهایی که نشاط عمیق و آرامش دیرینه همراه با اعتقاد قلبی در افراد جامعه برجای می‌گذارد.

او با بیان اینکه در گذشته سفره هفت‌سین با میوه و شیرینی ساده و حتی سبزیجات در دسترس تکمیل می‌شد، اظهار کرد: متاسفانه سفره‌های هفت سین به نمایش و پز شخصیت فردی و در صفحات فضای مجازی به بهانه رقابت مخرب تبدیل شده است.

امینی خاطرنشان کرد: کمپین نوروز ساده می تواند آغازی باشد برای اصلاحات فرهنگی و مشارکت های مردمی برای تغییرات در سبک زندگی و سنت ها و مراسمات، که دانش آموزان استان اردبیل از اولین گروه هایی بودند که در این کمپین شرکت کردند و هم سالان خود را به این پویش دعوت می کنند .

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان اردبیل گفت: دانش آموزان همچنین می توانند با گرفتن عکس ها ی سفره ساده و بی تکلف نوروزی و اشتراک آن در کانال اتحادیه اردبیل ، در این کمپین شرکت نمایند و این سنت خوب و نیکو را به دوستان خود معرفی نماییند

لازم به ذکر است پس از پایان تعطیلات نوروزی به زیباترین و ساده ترین عکس سفره نوروز هدیه ویژه از سوی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان اهدا خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار