در گفت‌وگو با پانا

تخریب جنگل‌های ایران طی 3 دهه گذشته افزایش یافته است

مهدوی، کارشناس محیط زیست: بیش از از ۴۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور دچار آفت و شپ‌پره شمشاد هستند

تهران (پانا) - یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه طی سه دهه گذشته روند تخریب جنگل‌های در ایران شدت گرفته است، گفت اگر روند کنترل و نظارت نداشتن بر جنگل‌ها به همین شکل ادامه داشته باشد، نمی‌توان آینده مناسبی را برای جنگل‌ها پیش‌بینی کرد.

کد مطلب: ۸۹۹۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد
تخریب جنگل‌های ایران طی 3 دهه گذشته افزایش یافته است

احمد مهدوی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به روز درختکاری و سنت درختکاری در کشور اظهار کرد: روز درختکاری به صورت نمادین هرساله در روز پانزدهم اسفندماه و در اولین روز از هفته منابع طبیعی برگزار می‌شود. حفظ درختان فقط با برگزاری یک روز به صورت نمادین کافی نیست و این مشارکت باید در طول سال انجام شود.

وی افزود: در این مسیر باید به فرهنگ‌سازی پرداخت تا مشارکت همگانی در کاشت درخت و حفاظت از آنها صورت بگیرد و روز درختکاری می‌تواند به عنوان یک نماد نقش مهمی در فرهنگ‌سازی برای کاشت و نگهداری از درختان داشته باشد.

این کارشناس حوزه محیط زیست با بیان اینکه هم‌اکنون در کشور با تخریب محیط زیست و جنگل زدایی روبرو هستیم، گفت: روند تخریب محیط زیست نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورها طی ده‎های اخیر روندی صعودی داشته و تخریب جنگل‌ها تهدیدی برای زیستگاه انواع گونه‌ها محسوب می‌شود.

عضو هیات علمی گروه جنگلداری دانشگاه آزاد با بیان اینکه بیش از از 40 هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور دچار آفت و شب پره شمشاد هستند، گفت: حیات بسیاری از حشرات و میکرو ارگانیسم‌ها به وجود گونه‌های متعدد شمشاد وابسته است و زیستگاه بسیاری از حیوانات این عرصه‌های جنگلی است اما متاسفانه در طول دهه‌های گذشته آزمون و خطا در جنگل‌های ایران به ویژه جنگل‌های شمال کشور بسیار زیاد بوده است و بهره‌برداری از جنگل‌ها روند افزایشی داشته است.

مهدوی درباره تغییرات آب و هوایی و تأثیر آن بر حیات جنگل‌های کشور گفت: موضوع گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی نیز بر حیات جنگل‌ها تأثیرگذار است اما نباید فراموش کرد که پدیده گرمایش جهانی به تنهایی عامل تخریب جنگل‌ها است بلکه بهره‌برداری بی‌رویه از ظرفیت اکولوژیک جنگل‌ها عاملی برای تخریب جنگل‌ها است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به طرح تنفس جنگل‌ها و تاثیر آن بر روی حفظ جنگل‌های کشور گفت: در طرح تنفس که طی دو سه سال اخیر مطرح شده است، باید در موضوع حفاظت و توسعه از درختان برنامه‌ریزی درستی صورت بگیرد و در غیراینصورت طرح تنفس جنگل‌ها نیز مانند بسیاری از پروژه‌ها ناکام می‌ماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار