در گفت‌وگو با پانا

رئیس انجمن جنگلبانی ایران: اکوسیستم‌های جنگلی در ایران رو به زوال است

طی ۵ سال گذشته ۴۰ هزار هکتار از شمشادهای شمال کشور خشک شده است

تهران (پانا) - رئیس انجمن جنگلبانی ایران می‌گوید اکوسیستم‌های جنگلی در ایران رو به زوال است و اگر مدیریت محیط زیست و منابع طبیعی کشور به شیوه فعلی پیش برود، قطعا وضعیت جنگل‌های ایران در سال‌های آینده وخیم ترخواهد شد.

کد مطلب: ۸۰۴۴۲۱
لینک کوتاه کپی شد
رئیس انجمن جنگلبانی ایران: اکوسیستم‌های جنگلی در ایران رو به زوال است

هادی کیادلیری همزمان با روز درختکاری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به وضع عرصه‌های جنگلی در ایران گفت: وضعیت جنگل‌های ایران هر ساله بدتر می‌شود. جنگل‌ها تحت تأثیر تغییر اقلیم و خشکسالی هستند. در سال‌های گذشته به حدی در این اکوسیستم دخالت‌های شدید شده که آسیب‌پذیری اکوسیستم‌ها را بالا برده است.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران افزود: محصول همه اتفاقاتی که برای جنگل‌های کشور رخ داده منجر به تخریب شدید و چالش‌های بسیار بزرگ شده است که حل آن به آسانی امکان‌پذیر نیست. اکوسیستم‌ها توانایی درمان خود را از دست داده‌اند در صورتی که به طور طبیعی اکوسیستم‌ها توان درمان خود را دارند.

کیادلیری همچنین درخصوص روند قطع درختان در جنگل‌های کشور گفت: قطع درختان در جنگل‌های شمال کشور که هم‌اکنون متوقف شده، به دلیل تجارت و صنعت است اما قطع درختان در جنگل‌های زاگرس تجاری و صنعتی نیست بلکه معیشتی است و زندگی مردم این مناطق به طور مستقیم به درختان وابسته است.

مدیر گروه جنگلداری دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از درختان در جنگل‌های کشور فشار مضاعفی را به اکوسیستم وارد کرده است. به ویژه در جنگل‌های زاگرس اکوسیستم آسیب‌پذیر شده است و اکوسیستم زاگرس فروپاشیده و به اضمحلال رسیده است که احیای آن به راحتی امکان پذیر نیست.

وی در ادامه با انتقاد از شیوه مدیریت محیط زیست و منابع طبیعی در کشور گفت: اگر به همین روال مدیریتی پیش برویم قطعا وضعیت جنگل‌های ما در سال‌های آینده بدتر می‌شود. اکنون نگاه مدیریتی در حوزه‌های محیط زیست و منابع طبیعی تخصصی نیست و تا مدیریت به این شکل باشد و افراد غیرمتخصص در این مجموعه ها قرار بگیرند وضع بهتر نمی‌شود.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران همچنین با اشاره به فقر فضای سبز در برخی از مناطق کشور تأکید کرد: به طور طبیعی فلات مرکزی ایران از نظر فضای سبز، ضعیف است و این موضوعی طبیعی است. البته این وضع در شهرها متفاوت است اما همه شهرهای کشور از نظر فضای سبز پایین‌تر از حد استاندارد است.

کیادلیری به سرانه جنگل در ایران اشاره کرد و گفت: اگر کل جنگل‌ها را در نظر بگیریم، در ایران سرانه جنگل دو دهم هکتار است در صورتی که سرانه استاندارد آن 7 دهم هکتار است.

وی یادآور شد: در جنگل‌های زاگرس اکثر گونه‌های درختی به ویژه بلوط تهدید شده است اما در کنار آن چون اکوسیستم در حال نابودی است سایر گونه‌های درختی نیز در معرض تهدید است. در شمال کشور نیز گونه‌هایی همچون شمشماد رو به نابودی است به طوری که در پنج سال گذشته 40 هزار هکتار آن خشک شده است. البته اکثر گونه‌های درخت در جنگل‌های شمال کشور مبتلا به آفات اولیه هستند که زمینه را برای مرگ گونه‌ها فراهم می‌کند.

به گفته رئیس انجمن جنگلبانی ایران، از سال 75 تاکنون گونه‌های آفات در جنگل‌های شمال کشور طغیان کرده و 300 هزار هکتار از این عرصه منابع طبیعی را درگیر کرده است که روز به روز هم به دلیل دخالت‌های انسانی، گرمای هوا و عدم نظارت بر وضعیت جنگل بیشتر می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار