در گفت‌وگو با پانا

حیدری، کارشناس محیط زیست خبر داد: شیوع آفت جوانه‌خوار در جنگل‌های زاگرس

۱۵۰هزار هکتار از جنگل‌های کهگلویه و بویراحمد مورد هجوم آفت «پروانه جوانه خوار»قرار گرفته است

تهران (پانا) - کارشناس و فعال محیط زیست از شیوع آفت «پروانه جوانه‌خوار» در جنگل‎های زاگرس خبر داد و گفت اکنون بیشترین استانی که تحت تأثیر این آفت قرار گرفته استان کهگیلویه و بویراحمد است به طوری که 150 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی این استان مورد هجوم پروانه جوانه خوار بلوط قرار گرفته است.

کد مطلب: ۸۱۰۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد
حیدری، کارشناس محیط زیست خبر داد: شیوع آفت جوانه‌خوار در جنگل‌های زاگرس

محمد حیدری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به وضعیت جنگل‌های بلوط در رویشگاه‌های زاگرس گفت: جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس گستره‌ای از مناطق شمال غربی، غرب و جنوب غرب کشور شامل استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس است که بیش از 6 میلیون هکتار وسعت دارد.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: بر اساس آخرین آمار، در استان‌های زاگرس ‌نشین بالغ بر یک میلیون و 400 هزار هکتار از سطح جنگل‌های زاگرس به دلیل عواملی همچون آفات و بیماری زوال بلوط، خشکسالی، هجوم گردوغبار، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی و چرای بی‌رویه دام دچار نابودی و خشکیدگی شده است.

وی با بیان اینکه سطح خشکیدگی جنگل‌های زاگرس عمدتا در استان‌های ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، فارس، چهارمحال و بختیاری و خوزستان مشاهده می‌شود، گفت: نخستین بار بیماری سوسک چوب‌خوار و آفت ذغالی در جنگل‌های بلوط زاگرس در سال 88 در استان‌های فارس و ایلام مشاهده شد و تا سال 92 به طغیان رسید. در زمان طغیان آفت سوسک چوب‌خوار و بیماری قارچی ذغالی پدیده خشکیدگی جنگل‌های بلوط زاگرسی و آلودگی مناطق به وسعت 1.4 میلیون هکتار رسید که به دلیل فقدان برنامه جامع این موضوع فراگیر شد.

حیدری در ادامه با اشاره به شیوع آفت «پروانه جوانه‌خوار» در جنگل‌های زاگرس توضیح داد: شیوع این نوع از آفت حدود 8 سال است که در جنگل‌های بلوط زاگرس آغاز شده و تاکنون در جنگل‌های بلوط زاگرس در استان‌های کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، چهارمحال و بختیاری مشاهده شده است.

وی افزود: لاروهای پروانه خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه‌های تازه باز شده بلوط می‌شود و تغذیه خود را شروع می‌کنند که ادامه این روند درختان را در اواخر بهار عاری از برگ می‌کند و تداوم این وضعیت جنگل را به سمت نابودی می‌کشاند.

حیدری خاطرنشان کرد: هم اکنون استانی که تحت بیشترین تأثیر این آفت قرار گرفته استان کهگیلویه و بویراحمد است به طوری که 150 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی این استان مورد هجوم «پروانه جوانه خوار» بلوط قرار گرفته و وضعیتی بحرانی دارد.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه وضعیت اقلیمی در رویشگاه‌های زاگرس و کمبود نزولات جوی موجب تشدید شیوع آفت جوانه خوار شده است، گفت: اصولا فعالیت آفت جوانه خوار بلوط از اواخر اسفند تا اواخر خرداد ادامه دارد و مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای اجرای عملیات مبارزه با این آفت در استان‌های زاگرس نشین به 500 میلیون ریال اعتبار نیاز است که باید از محل اعتبارات ملی طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس هزینه شود.

این استاد دانشگاه درخصوص کنترل آفات جنگل‌های بلوط گفت: بهترین راه مبارزه با این آفات مبارزه بیولوژیکی و استفاده از سم «BT» است که به علت قیمت بالای این سم و کمبود در بازار داخلی دچار مشکل هستیم و باید این سم را از کشورهای دیگر وارد کرد. علاوه بر این روش استفاده از تله‌های فرمونی نیز باید انجام شود اما به دلیل وسعت و شدت آفت نتوانسته است آن را کنترل کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار