مسعود شکوهی: اجرای طرح نماد آسیب‌های اجتماعی را کاهش می دهد

تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که اجرای طرح نماد بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

کد مطلب: ۸۹۸۵۷۷
لینک کوتاه کپی شد
مسعود شکوهی: اجرای طرح نماد آسیب‌های اجتماعی را کاهش می دهد

مسعود شکوهی در همایش انجمن مشاوره ایران که صبح امروز در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: «مشاوره دغدغه همه بخش‌های آموزش و پرورش است و حتی خانواده‌ها هم به این موضوع توجه دارند.»

او ادامه داد: «حوزه سلامت پیچیدگی و ظرافت‌های خاص خودش را دارد و متولیان بیش از این باید به این حوزه ورود کنند. البته سابقه مشاوره در کشور هم با آموزش و پرورش آغاز شد.»

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: «برای موضوع راهنمایی و مشاوره فعالیت‌های ارزشمندی از دهه۵۰ صورت گرفته است، حوزه مشاوره فراز و فرودهای بسیاری داشته است اما تلاش داریم مشاوره که نیاز جدی تعلیم و تربیت ماست را توسعه دهیم و برای رسیدن به این نقطه مطلوب به همکاری همه دغدغه‌مندان این بخش نیاز داریم.»

شکوهی اشاره کرد: «بیش از ۷۰ درصد همکاران حوزه راهنمایی و مشاوره تحصیلات مرتبط و سطوح عالی تحصیلی دارند و این جز فرصت‌های ارزشمند است.»

او به کمبود نیروی مشاور اشاره کرد و گفت: به ازای هر ۱۵ نفر دانش‌آموز یک مشاور داریم و همکاران را به مشاوره گروهی سوق می‌دهیم.»

مدیرکل امور تربیت و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: «در حوزه بهداشت روان دانش‌آموزان گام‌های ارزشمندی داشتیم، یکی از این طرح‌ها، طرح نماد است و دستگاه‌های مختلفی در این بخش با آموزش و پرورش همکاری دارند. بنا داریم در ۲ حوزه شناسایی و غربالگری و مداخلات درمانی کار را پیگیری کنیم.»

شکوهی ادامه داد: «این طرح تاکنون به طور پایلوت در برخی مناطق کشور اجرا شده است. این طرح تجربه خوبی بود و ایرادات و مشکلات آن را رفع کردیم، امیدواریم با تمهیدات صورت گرفته این طرح را بیشتر پیش ببریم که در این مسیر همکاری سایر نهادها ضرورت دارد.»

او به آماده شدن نقشه‌های خطرپذیری اشاره کرد و گفت: «علاوه بر این نقشه در حوزه استعدادی اقدامات خوبی داشتیم و در انتخاب رشته به دانش‌آموزان پایه نهم با آزمون رغبت و استعداد کمک می‌کنیم.»

مدیرکل دفتر مشاوره آموزش و پرورش افزود: «اگر طرح نماد به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد اما اکنون مشکل نیروی انسانی داریم البته اقداماتی مانند خرید خدمات، حق‌التدریس و راه‌اندازی مجدد رشته مشاوره در دانشگاه فرهنگیان را در دستور کار داریم.»

شکوهی گفت: «زیرساخت‌های ما همچون نظام استعدادیابی مناسب نیست، اکنون حدود ۴۶ هزار دانش‌آموز به اسم تیزهوش در مدارس تحصیل می‌کنند و باید ببینیم آیا نُرم تیزهوشی رعایت می‌شود یا نه.»

او از تشکیل کارگروه استعدادیابی خبر داد و گفت: «در حوزه نظام استعدادیابی از مسیر نماد اقداماتی را در حوزه استعدادیابی در دستور کار داریم.»

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: «در حوزه استعدادیابی مشکل محتوا داریم و اکنون اغلب آزمون‌های استعدادی از خارج می‌آیند و بومی‌سازی نشده‌اند که نیاز به متخصصان داخلی برای آزمون‌سازی داریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار