مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:

مربیان پرورشی و مشاوران نقش مهمی در آینده متربیان دارند

همدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان در جلسه مربیان پرورشی و مشاوران استان با اشاره به تأکید قرآن کریم بر تزکیه و تعلیم، در سه مورد از آیات قرآن تربیت و تزکیه نفس را مقدم بر تعلیم بیان کرد.

کد مطلب: ۸۹۵۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد
مربیان پرورشی و مشاوران نقش مهمی در آینده متربیان دارند

محمد پورداود گفت: با بررسی نظرات مفسران در مورد تقدم و تأخر تزکیه و تعلیم چنین به دست می آید که طبعاً تربیت و تزکیه نفس بر تعلیم مقدم است.

او تصریح کرد: تقدم تزکیه بر تعلیم از دیدگاه مکتب اسلام که در صدر مکاتب فلسفی و آرا تربیتی قرار دارد، نوعی تقدم زمانی نیست بلکه تقدم رتبتی است.

پورداود با بیان این که تزکیه و تعلیم هم پای هم پیش می روند و تزکیه پایان پذیر نیست که پس از طی مراحل آن بتوان تعلیم را آغاز نمود، افزود: آنچه در تهذیب و تزکیه مهم است، سه مورد تخلیه، تحلیه و تجلیه است که شامل تهذیب و پاکسازی باطن و خالی کردن آن از صفات زشت، طهارت معنوی و تهذیب ظاهر و جلا دادن آن از طریق عمل به دستورات می شوند.

او با اشاره به تفاوت مفهوم تعلیم و تربیت، خاطرنشان کرد: در تربیت هدف رشد دادن و شکوفایی همه قابلیت ها و توانایی های بالقوه انسان است، ولی در آموزش هدف اصلی در آن انتقال معلومات است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: در آموزش بیشتر با یک بعد از ابعاد وجودی انسان یعنی بعد شناختی و عقلانی او سر کار داریم، اما تربیت فراگیر و همه جانبه است.

پورداود افزود: تعلیم معمولاً بیشتر به وسیله معلم و در جای معینی همچون کلاس در مدرسه یا دانشگاه صورت می گیرد، ولی در تربیت همه عوامل موجود در محیط به نحوی بر فرد تأثیر می گذارند.

او با بیان این که آموزش به معنای انتقال دانش است و پرورش به معنای انتقال ارزش هاست، تصریح کرد: آموزش جنبه رسمی، عمدی، برنامه ریزی شده، قصد شده و آشکار دارد، اما تربیت فرایندی غیر رسمی، غیر عمدی و درونی است.

پورداود رابطه تعلیم و تربیت را تعاملی و در هم تنیده خواند و تصریح کرد: آموزش مقدمه تربیت اما تربیت مقدم بر آموزش است.

او با بیان این که مربیان و مشاوران با کسانی سر و کار دارید که دارای ظرافت ها و پیچیدگی های خاص خود هستند، خاطرنشان کرد: دقت نظر مربیان می تواند تعیین کننده مسیر آینده متربیان باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به مفاهیم هویت، حیات طیبه و مدرسه صالح که در سند تحول بنیادین مورد تأکید قرار گرفته است، تصریح کرد: این مفاهیم دارای عمقی بسیار ژرف هستند که در تعلیم و تربیت نمود پیدا می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار