بانوی حافظ قرآن کریم از شهر قدس؛

ابتدا باید خودمان را تزکیه کنیم و سپس به تزکیه دیگران بپردازیم

شهر قدس (پانا) -بانوی حافظ قذآن کریم در شهر قدس گفت: توصیه ای که به علاقه مندان حفظ قرآن کریم دارم اینست که تا جایی که می توانیم قرآن را جدی بگیریم ،چراکه وقتی بیشتر با قرآن آشنا می شویم، می توانیم تصمیمات درستی در زندگی داشته باشیم.

کد مطلب: ۸۲۷۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد
ابتدا باید خودمان را تزکیه کنیم و سپس به تزکیه دیگران بپردازیم

زهرا هرمزی بانوی حافظ قرآن کریم از شهر قدس در گفتگو با خبرنگار پانا شهرستانهای استان تهران اظهار داشت : ۳۲ سال سن دارم، دانشجوی در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهرری تحصیل می کنم و از سن ۲۵ سالگی حفظ قرآن را شروع کردم.
وی در ادامه افزود:قبل از شروع حفظ قرآن، در کلاس های روانخوانی فرهنگسرای علامه طباطبائی شرکت می کردم و پس از حضور در کلاس های مترجمی استاد یزدی با مترجمی قرآن آشنا شدم و پس از گذراندن آموزش های لازم، توانستم تا سوره مبارکه اسرا ترجمه قرآن را انجام دهم.

وی خاطر نشان کرد:در زمان ترجمه قرآن، دوره های آزمایشی ۳ و ۴ ساله برای آموزش حفظ برگزار می شدو برای ورود به این دوره توانستیم سوره مبارکه نحل را طی ۳ ماه حفظ کنیم و موفق به حضور در دوره ۳ ساله جهت حفظ قرآن کریم شدم و در نهایت در سن ۲۹ سالگی و در زمان تعطیلات نوروزی توانستم جزء ۳۰ را حفظ کنم و حافظ کل قرآن شوم.

هرمزی ناکید کرد:زمانی که در دوره های آزمایشی حفظ شرکت می کردم، صرفا جهت آشنایی بود و در نهایت موجب علاقه مندی بنده به این دوره شدودر برخی جزء ها در حفظ قرآن که کمی مشکل داشتیم، استاد بیات کمک های بسیاری به ما داشتندوخانواده خودم و همسرم نیز مشوق هایی تأثیر گذار در این راه بودندو همچنین حمایت های همسرم موجب شد تا بتوانم حافظ کل قرآن کریم بشوم و البته از ابتدای شروع حفظ، استاد بیات در کنار ما بودند و در ادامه از جزء ۱۰ تا پایان قرآن مرحوم استاد محمدزاده زحمات بسیاری در این راه برای ما کشیدند.
وی تصریح نمود:قبل از شروع به حفظ، بنده روخوانی قرآن را مرتب انجام می دادم ،اما زمانی که با تدبر به سمت قرآن رفتم و حفظ را شروع کردم متوجه شدم که چه فرمایشات و آگاهی هایی در قرآن آمده که می توانیم بندگی خدا را آنگونه که باید داشته باشیم. امام خمینی (ره) نیز به این موضوع اشاره داشته اند که همه علوم در قرآن است و از زمان پیش از تولد انسان تا روز قیامت که ما باید از آن استفاده کنیم.

هرمزی گفت :همه آیات قرآن زیباست و به نظر بنده آیاتی که امیدواری می دهند زیباتر هستند و می توانم به آیه ۱۱۶ سوره نساء اشاره کنم. در این آیه خداوند می فرماید،« إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ وَ مَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا بَعِیداً» و به این موضوع اشاره شده که خداوند همه گناهان انسان را می بخشد به جز شرک واین آیه دوبار با پایانی متفاوت در آیات ۱۱۶ و ۴۸ سوره نساء آمده است.
بانوی حافظ قرآن شهر قدس افزود:زمانی که جزء ۱۶ و آیات ۴۵ به بعد سوره کهف را حفظ می کردم، سفری زیارتی به کربلا فرآهم شد، بعد از انجام زیارت دوره در اتاق هتل خوابی مرا گرفت و خانواده وقتی از اتاق بیرون رفتند، من نیز پشت درهای قفل شده اتاق ماندم و از این زمان برای حفظ دو صفحه از این جزء استفاده کردم و از این به بعد هر زمان که به این آیات میرسم، خاطرات آن روزها برای زنده می شود.
وی در ادامه بیان کرد: در مسابقات اوقاف رتبه اول در ۲۰ جزء، کل و رشته ترتیل کسب کردم ودر مسابقات قرآن اداره تعاون استان تهران طی دو سال در حفظ کل و در مسابقات دانشجویی نیز نفر اول شدم و در مسابقات سپاه و بسیج نیز نیز رتبه دوم را در رشته حفظ کل به دست آوردم وشرکت کردن در مسابقات موجب داشتن انگیزه بیشتر و آشنایی بیشتر با دوستان قرآنی شده و در نتیجه از معلومات و نکات بیشتری بهره مند می شوم.
وی اضافه نمود:به شکر خدا اکنون به علاقه مندان حفظ قرآن کمک می کنم و تا جزء ۱۶ توانستیم پیشرفت داشته باشیم و همچنین در زمینه تجوید نیز فعالیت هایی انجام می دهم وشرکت حضوری در کلاس ها همراه با توسل به ائمه در جهت رفع سختی هایی که ممکن است مواجه بشوند بهترین کار برای طی کردن مسیر حفظ قرآن است، چرا که با حفظ قرآن مقدمه ای برای عمل به قرآن فراهم می شودو سختی این راه هم در همین مرحله است، زمانی حفظ کردن آسان است ولی عمل بدان دشوار می شود که با توسل به ائمه معصوم می توان این مسیر را پشت سر گذاشت.
وی تاکید کرد :توصیه ای که به علاقه مندان حفظ قرآن کریم دارم اینست که تا جایی که می توانیم قرآن را جدی بگیریم چراکه وقتی بیشتر با قرآن آشنا می شویم می توانیم تصمیمات درستی در زندگی داشته باشیم. تأثیر این تصمیمات از نحوه رفتار با والدین و اطرافیان گرفته تا مسائل فرهنگی که امروزه بسیار مورد توجه است بسیار کارساز بوده و راهکاری نشان می دهد تا سختی های کمتری در زندگی و جامعه داشته باشیم،همانطور که در قرآن آمده است،« قَد اَفلَحَ مَن زَکّاها»؛ اول باید خودمان را تزکیه کنیم و سپس به تزکیه دیگران بپردازیم.

/خبرنگار :حدیث سهیلی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار