در پنجمین همایش ملی روان‌شناسی مدرسه؛

وزیر آموزش و پرورش خبرداد: ابلاغ اولین بخشنامه عملیاتی تفویض اختیار به مدارس از دیروز

بطحایی: نظام آموزشی یک عصا زیر بغل مدرسه گذاشته است که نمی‌گذارد روی پایش بایستد

تهران (پانا) ـ پنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه با حضور وزیر آموزش و پرورش، مسعود پزشکیان، نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد مهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، استادان و صاحب‌نظران حوزه روانشناسی و علوم تربیتی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

کد مطلب: ۸۹۴۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش خبرداد: ابلاغ اولین بخشنامه عملیاتی تفویض اختیار به مدارس از دیروز

سیدمحمد بطحایی در ابتدای سخنان خود در این همایش شهادت جمعی از هموطنان را در حادثه تروریستی اخیر در زاهدان تسلیت گفت. او ادامه داد: «سال گذشته در همین همایش اعلام کردم که نشاط در یادگیری و شادی در مدارس رو به کاهش است، بچه‌های ما از مدرسه می‌ترسند، اضطراب از مدرسه لذت یادگیری را از بین برده است وعواملی که به دست خود ما سیاست‌گذاران ایجاد شده و بچه‌ها در مدرسه احساس لذت نمی‌کنند.»

وزیر آموزش و پرورش صبح به سختی آمدن بچه‌ها به مدرسه و ظهر با شادی و نشاط خارج شدن از آن را مشخصه ضعف آموزش و پرورش دانست و گفت: «رقابت‌های فردی به شدت جای کار گروهی را گرفته است. بچه‌ها را وادار کرده‌ایم چیزهایی یاد بگیرند که به کارشان نمی‌آید. نظام آموزشی ما آنانی را که یاد می‌گیرند چگونه صبور باشند، چگونه زندگی کنند، چگونه نشست و برخاست کنند، پس می‌زند و مدال گردنشان نمی‌اندازد بلکه مدال را بر گردن کسی می‌اندازد که رتبه برتر شده و نمراتش 20 شده است.»

بطحایی دست‌یابی آموزش و پرورش به موفقیت را منوط به کنارزدن این عوامل دانست و گفت: «مقاومت در برابر تغییر در آموزش و پرورش بسیار زیاد است و شکستن این مقاومت از عهده یک وزیر و معاون و یک وزارتخانه برنمی‌آید؛ من دستم را به سمت استادان و پژوهشگران و صاحب‌نظران دراز کردم و گفتم اگر تصمیم‌های ما با حمایت شما همراه نباشد به جایی نمی‌رسد، متأسفانه مدرسه ما امروز طوری شده است که اگر صبح بچه می‌شنود که مدرسه به دلیل آلودگی هوا تعطیل است از خوشحالی جیغ می‌کشد.»

وزیر آموزش و پرورش اجرای رسمی طرح راه‌اندازی اتاق بازی و یادگیری در در پایه‌های اول تا سوم ابتدایی را که روز گذشته در مدرسه بهشت در تهران آغاز شد، یادآوری کرد و گفت: «بچه‌ای که در منزل خودش شاد است ما او را سر کلاس می‌آوریم و می‌گوییم که باید دست به سینه بایستی و اجازه بگیری؛ خوشبختانه در هزار مدرسه کشور از روز گذشته این مهم را آغاز کرده‌ایم.»

او به دیگر برنامه‌های این وزارتخانه در مدارس اشاره کرد و گفت: «ما دو ساعت از زمان درس را در پایه‌های چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم و نهم قیچی کردیم و آن را در اختیار مدیر و معلم مدرسه گذاشتیم تا خودشان برنامه را تعیین کنند. همچنین حذف آزمون‌های زائد در مدارس از دیگر برنامه‌های ما بود که برای حذف آن‌ها در دوره ابتدایی علی‌رغم همه فشارها همچنان پای آن ایستاده‌ایم. اصلاً معنا ندارد ما در دوره ابتدایی تست‌های مکرر داشته باشیم. این‌‌ها در دوره ابتدایی متوقف شده است و دوره‌های دیگر هم با جدیت پای آن ایستاده‌ایم تا این موانع نشاط مدارس را برطرف کنیم امام مهم‌تر این است که تا زمانی که مدرسه مهم‌ترین رکن تصمیم‌گیری ما نباشد، همه این‌ها اتفاق نمی‌افتد. نظام آموزشی ما یک عصا زیر بغل مدرسه گذاشته است که نمی‌گذارد روی پایش بایستد.»

بطحایی اما در ادامه از شروع چهار برنامه مهم این وزارتخانه برای استقرار مدرسه‌محوری خبر داد و گفت: «اولین برنامه ما که از سال گذشته آغاز شد نظام انتخاب و انتصاب مدیران مدارس بود؛ این انتصاب‌ها باید از سلیقه من و مدیر منطقه خارج شود. سال گذشته این نظام را برای 3200 مدرسه کشور اجرا کردیم و ادامه خواهیم داد. دومین برنامه سنجش شایستگی صلاحیت حرفه‌ای مدیران مدارس است. در گام اول تمرکز ما بر روی مدیر مدرسه است، مدیر مدرسه اگر شایسته باشد باعث می‌شود مدرسه روی پای خود بایستد، متأسفانه در بعضی از استان‌های کشور در یک سال هزار بخشنامه به مدرسه ابلاغ شده است، یعنی ما به مدرسه گفته‌ایم تو آدم کور و کری هستی که باید ما برای تو نسخه بپیچیم. با اجرای این نظام مدیران گواهینامه شایستگی دریافت می‌کنند.»

وزیر آموزش و پرورش از استقرار نظام سنجش کیفیت در امسال به عنوان سومین برنامه مدرسه‌محوری خبر داد و گفت: «هر مدرسه‌ای با موقعیت خود مشخص می‌شود که در یک مدت زمانی چقدر پیشرفت یا پسرفت داشته است.»

عضو کابینه دولت تدبیر و امید تفویض اختیار به مدارس را چهارمین برنامه مدرسه‌محوری اعلام کرد و از ابلاغ اولین بخشنامه عملیاتی در این زمینه در روز گذشته به مدارس خبر داد و گفت: «در این بخشنامه گفته‌ام که فقط وزیر آموزش و پرورش و مدیر کل آموزش و پرورش استان‌ها می‌توانند بخشنامه تکلیفی به مدارس بفرستند. اما چالش اصلی ما در مدرسه‌محوری این است که اعطای اختیارات 50 درصد کار است و 50 درصد دیگر پذیرش اختیارات است، نهادهای مدیریت مدرسه باید به سطحی برسند که این اختیارات را بپذیرند و به آن عمل کنند.»

او در پایان از برگزارکنندگان این همایش تشکر کرد و گفت: «امیدوارم استمرار این همایش ارتباط بیشتری بین حوزه‌های اجرا و نهاد دانشگاه ایجاد کند و ما با سرعت بیشتری کارها را به جلو ببریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار