توجه به آموزش و سواد آموزی از مهمترین اولویت های بعد از انقلاب است

اردبیل (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل با اشاره به برکات انقلاب اسلامی در مقایسه با سال های قبل از آن گفت: توجه به آموزش و سواد آموزی از مهمترین اولویت های بعد از انقلاب است.

کد مطلب: ۸۸۵۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
توجه به آموزش و سواد آموزی از مهمترین اولویت های بعد از انقلاب است

احمد ناصری در برنامه رادیویی " انقلاب ثمره سی" که با موضوع دست آوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش پخش شد،با بیان اینکه پایه نظام تعلیم و تربیت سواد و دانش است، اظهار داشت: یکی از ارکان توسعه جوامع در تمامی حوزه ها سواد است.

او در ادامه با اشاره به فرمان تاریخی امام خمینی ره در سال 58 مبنی بر تاسیس نهضت سواد آموزی خاطر نشان ساخت: این اتفاق تاریخی نشان از توجه جمهوری اسلامی ایران به مقوله سواد آموزی و ارتقا میانگین علمی جامعه ایرانی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنانش با مقایسه آماری باسوادی استان در قبل و بعد از انقلاب تصریح کرد: بر اساس سرشماری سال 95 نرخ با سوادی جمعیت 6 سال به بالاتر استان ، 83.01 درصد می باشد و این در حالی است که در سال های منتهی به سال 57، 30.7 درصد از این گروه سنی با سواد بودند که 52.04 درصد رشد را نشان می دهد.

ناصری با تاکید بر اهمیت باسوادی قشر بانوان در کشور گفت: 14.6 درصد از بانوان کشور در سال های منتهی به 57 دارای سواد بودند که این مقدار در سرشماری سال 95 به 77.01 درصد ارتقا پیدا کرده است که اگر این دو آمار را مقایسه کنیم رشد 60 درصدی را نشان می دهد.

او همچنین ادامه داد: 26 درصد از جمعیت روستایی استان نیز در سال 57 با سواد بودند که با این میزان بر اساس سرشماری سال 95 با 48 درصد افزایش به 74 درصد ارتقا پیدا کرده است.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان جمعیت 49-10 نیز که هدف حوزه سواد آموزی است 93.01 درصد با سواد هستند که تنها یک درصد با میانگین کشوری (94.07) فاصله دارد که با برنامه ریزی های انجام شده سعی در کاهش آن داریم.

ناصری با عنوان اینکه آموزش و پرورش استان 1.7 درصد از آموزش و پرورش کشور را شامل می شود، گفت: توجه به پوشش تحصیلی در مقاطع مختلف یکی از اولویت های استان است بطوریکه با شعار "یک دانش آموز و یک مدرسه" هم اکنون 16 مدرسه تک دانش آموزی در مناطق استان مشغول به فعالیت می باشند تا هیچ دانش آموزی از چرخه تعلیم و تربیت بدور نباشد.

او با اشاره به اینکه هر چند دوره پیش دبستانی جزو دوره های رسمی در آموزش و پرورش نیست ولی توجه به آن از شاخص های توسعه یافتگی در دنیا می باشد، اظهار داشت: 10 درصد از دانش آموزان قبل از انقلاب و سال های منتهی به 57 در مدارس پیش دبستانی حضور داشتند در حالیکه در سال تحصیلی 98-97 بالای 18 هزار نو آموز (73 درصد) در مراکز پیش دبستانی مشغول هستند که این میزان 63 درصد رشد را نشان می دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه به طرح سنجش آمادگی نوآموزان با همکاری بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی قبل از ورود به مدرسه اشاره کرد و گفت: در این طرح 100 درصد کودکان بدو ورود به مدرسه با معاینات مختلف از نظر جسمانی غربالگری می شوند.

به گفته ناصری بالای 500 نفر از دانش آموزان که نیاز به توجه ویژه دارند با عنوان آموزش تلفیقی در مدارس عادی تحصیل می کنند.

او همچنین با عنوان اینکه در 7 منطقه از استان دانش آموزان عشایری تحصیل می کنند، تصریح کرد: در سال های منتهی به 57 ، 30 درصد از دانش آموزان عشایری امکان تحصیل داشتند که این تعداد در سال تحصیلی 98-97 به 98 درصد رسیده است که در مقایسه 68 درصد رشد را نشان می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار