اجرای طرح آموزش و پرورش شناختی با نرم‌افزار تعاملی هوشمند

تهران (پانا) - عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از اجرای طرح آموزش و پرورش شناختی با کمک نرم‌افزار تعاملی هوشمند خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۳۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح آموزش و پرورش شناختی با نرم‌افزار تعاملی هوشمند

به گزارش ایسنا، احسان پازوکی، مجری طرح با بیان این‌که با هدف پرورش و شکوفایی استعداد و توانایی‌های افراد و نیز ترویج و ارتقای دانش علم شناختی، طرح پژوهشی "تاثیر نرم‌افزار تعاملی هوشمند مبتنی بر جریان یادگیری بر زبان‌آموزی" در حال اجرا است، اظهار کرد: در این طرح پژوهشی تلاش است با طراحی نرم‌افزار تعاملی هوشمند، آموزش زبان بر اساس توانمندی‌های شناختی، ارزیابی تأثیر نرم‌افزار بر یادگیری زبان با در نظر گرفتن تفاوت‌های شناختی کاربران، سبک و جریان یادگیری زبان آموز و ارتباط بین سبک‌های یادگیری با محتوای آموزشی مورد مطالعه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این طرح پژوهشی تأثیر و کاهش بارشناختی یادگیری، ارتباط بین سبک‌های شناختی افراد و چگونگی بکارگیری تجهیزات فناورانه نوین، ابزارهای هوشمند، مدل‌ها و سبک‌های شناختی و یادگیری نیز بررسی می‌شود.

وی درباره اهداف انجام این طرح تحقیقاتی گفت: هدف اصلی در آموزش و پرورش شناختی با استفاده از نرم‌افزار تعاملی هوشمند این است که با شناخت توانایی‌های درونی فرد، زیرساختی جهت کسب دانشی عمیق و آموزشی لذت بخش فراهم شود.

مجری طرح در حوزه علوم شناختی همچنین ابراز کرد: آموزش و پرورش شناختی و ترسیم مدل یادگیری شناختی بر اساس تفاوت‌های فردی و جریان یادگیری تعاملی هدف اصلی این طرح است که یکی از تاثیرگذارترین حیطه‌های پژوهش در علوم زبان شناختی است.

پازوکی تصریح کرد: آموزش و پرورش شناختی و ترسیم مدل یادگیری شناختی تاثیر مستقیمی در شناخت و پیش بینی رفتارهای زبان آموز، مدیریت رفتاری مدرس زبان و زبان‌آموز، شخصی سازی آموزش و پرورش و استانداردسازی محتوای آموزشی و نحوه ارائه محتوی به زبان آموز دارد.

به گفته وی، از طریق این پژوهش، بومی‌سازی این حوزه علمی در کشور و همچنین ارتقای سطح دانش محض در دو رشته آموزش زبان و مهندسی از طریق تلفیق ابزارها و کاربردی کردن نظریه‌ها و رویکردهای هر دو رشته فراهم می‌شود.

این محقق همچنین توضیح داد: مدل‌های ارائه شده در این طرح منجر به کاهش هزینه‌های مرتبط با راستی‌آزمایی مدل‌ها و فرضیه‌ها در این زمینه پژوهشی در آینده می‌شود و ترسیم مدل زبان آموز ایرانی بر اساس ویژگی‌های شناختی می‌تواند منجر به استخراج عوامل تعیین کننده موفقیت علمی و تجاری نرم‌افزارهای تعاملی هوشمند در حوزه آموزش زبان در کشور شود.

دکتر پازوکی خاطر نشان کرد: یافته‌های علمی در جریان این طرح پژوهشی می‌تواند حرکت در مسیر مرزهای آموزش و پرورش شناختی را فراهم کند و منجر به تولید دانش در قالب نشر مقالات در مجلات معتبر بین‌المللی شود.

وی همچنین گفت: بهره‌گیری از روش‌های آموزش و پرورش شناختی در آموزش موثرتر و مطلوب‌تر، تولید مواد آموزشی و کمک آموزشی مبتنی بر تفاوت‌های فردی و نیز ارتقای استفاده از یادگیری سیار زبان در آموزش از طریق نرم‌افزار هوشمند تعاملی از کاربردهای این طرح تحقیقاتی در مراکز علمی و تحقیقاتی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار