در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه تهران

احمد مسجدجامعی: شهر فقط مجموعه چند پلاک در کنارهم نیست، شهر روح دارد

تهران (پانا) - پنجمین دوره جایزه تهران با تقدیر از تهران‌پژوهان برتر به کار خود پایان داد.

کد مطلب: ۸۸۱۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد
احمد مسجدجامعی: شهر فقط مجموعه چند پلاک در کنارهم نیست،  شهر روح دارد

کاخ گلستان تهران عصر امروز دوشنبه ۳ دی ماه ۹۷ میزبان مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقه پژوهشی جایزه تهران بود. نویسندگان، پژوهشگران و مدیران شهرداری و شورای شهر تهران در این مراسم حضور داشتند. این جایزه به تقدیر از پژوهشگران رشته های مختلف با موضوع شهر تهران اختصاص دارد. در این مراسم به پژوهشهای برتر انجام شده در موضوعات فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی، میراث فرهنگی، شهر و شهرسازی، محیط زیست در طول سالهای 96 و 97 ، نشان تهران اهدا می‌شود.

این جشنواره در 18 موضوع شامل کتاب، فیلم، عکس، رسانه، تئاتر، پیشکسوتان، ناشر فعال، خبرنگار فعال، فعال میراث، فعال محیط زیست، پایان نامه های دانشگاهی، گردشگری برگزار می‌شود.

هدف ما ایجاد انسجام و تقویت برنامه ریزی های مربوط به تهران است

در آغاز مراسم مهرشاد کاظمی دبیر جشنواره جایزه تهران درباره اهمیت پژوهش در مدیریت کلان جامعه گفت: هر اقدام و طرح فرهنگی اگر پشتوانه پژوهشی نداشته باشد بدون شک با خطر انحراف ، شکست و چه بسا نتایج ناخواسته منجر خواهد شد.

وی افزود: امسال همچون ۴ سال گذشته سعادت داشتیم این جشنواره را برگزار کنیم. این جشنواره با ایجاد بانک اطلاعاتی توانست به جایگاهی ویژه در جمع مراکز فرهنگی پژوهشی دست یابد. لذا همزمانی این مراسم با هفته پژوهش فرصتی برای تاکید بر اهمیت پژوهش در امور فرهنگی است.

کاظمی هدف از این جشنواره را ترسیم نقشه راه مشترک برای فعالیت های آینده با توجه به تجربه های گذشته و پرهیز از موازی کاری و تلاش برای یافتن موضوعات نو و بکر برای پژوهش درباره تهران اعلام کرد و گفت: هدف ما ایجاد انسجام و تقویت برنامه ریزی های مربوط به تهران با توجه به نیاز جامعه و دستگاههای اجرایی است.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و بنیانگذار جایزه تهران در ادامه به موضوع کشف پیکر بانوی چندهزار ساله تهران اشاره کرد و گفت: نمی دانستیم سرانجام باید این بانو را در همان گورستان به خاک بسپاریم یا او را در اتاقکی جای دهیم. موضوعی که میتوانست محرک توسعه در همه زمینه ها باشد خود تبدیل به مسئله شد. هرجای دنیا چنین میراثی اگر داشت باعث رشد و توسعه جامعه میشد و مجموعه فعال گردشگری ایجاد میکرد اما در جامعه ما به این ظرفیت کمتر توجه میشود.

خیابان مولوی وجب به وجبش تاریخ است

وی به مجموعه سر قبر آقا در خیابان مولوی نیز اشاره کرد و گفت: مجموعه ای از هنرهایی که اینجا در کاخ گلستان داریم و همگی ثبت شده هستند در آن مجموعه هم وجود دارد اما هیچ استفاده ای از آن نمیشود. در کنار آن کاروانسرای خانات را داریم که تنها کاروانسرای باقی مانده از دوره صفویه است. ما میتوانیم از این مکانها در گسترش شهر استفاده کنیم.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: جایزه تهران قصد دارد بگوید شهر فقط مجموعه چند پلاک در کنارهم نیست، بلکه شهر روح دارد، خاطره دارد. شهر گفت وگو دارد. بنابراین تصمیم گرفتیم عکاسی، تئاتر، روزنامه نگاری و فیلمسازی را وارد این جایزه کنیم. تا روح شهر را به مردم بشناسانیم. این اتفاقی بود که ما با مدد اندیشمندان و پژوهشگران پیگیری میکردیم. اینها میتواند زمینه ساز توسعه اقتصادی باشد. امروزبخش خصوصی متوجه این نکته شده است. این نکته که در این بخش فرصت هایی وجود دارد که در سایر بخش ها نیست.

مسجدجامعی به خیابان مولوی به عنوان یکی از محلات تاریخی تهران پرداخت و گفت: خیابان مولوی وجب به وجبش تاریخ است، خاطره است، فرهنگ است. امروز بعضی جوامع شروع کردند خاطره و فرهنگ مجازی میسازند. در حالی که ما از اینهمه تاریخ حقیقی هیچ بهره ای نمیبریم.

برگزیدگان جایزه تهران

در بخش پیشکسوتان از کامران صفامنش به عنوان پیشکسوت فعال در حوزه شهر و شهرسازی و دکتر اسکندر مختاری پیشکسوت فعال در معماری و مرمت گر ابنیه ، در بخش فرهنگی از رضا انوشیروان مولف کتاب طهران در مطبوعات دوران قاجار، حمید رضا نوروزی طلب مولف کتاب از تهران تا شمیران، علیرضا قاسم خان مولف کتاب تکیه دولت ، داریوش شهبازی مولف چندین کتاب در حوزه تهران، جواد ایمانی شاملو نگارنده رساله دکترا با موضوع تبیین تحولات فضایی کلانشهر تهران از منظر اقتصاد سیاسی نفت، تقدیر شد .
همچنین در بخش ناشر فعال از ناصر میر باقری مدیر مسئول انتشارات گویا بمنظور انتشار کتب نفیس تهران تجلیل شد.
در بخش فیلم و عکس از رخشان بنی اعتماد و شهرام میرآب اقدم در حوزه کارگردانی فیلم تجلیل شد.
همچنین ناصر قاسمی در عرصه عکاسی با محوریت تهران، فرخ فخرالدینی در عرصه عکاسی با محوریت مشاهیر و مفاخر تهران با اهدای لوح تقدیر و جوایزی تقدیر شد .
در بخش فعال حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، لوح تقدیر و جایزه تهران به جبرئیل نوکنده به منظور معرفی جاذبه های میراث تهران و رونق گردشگری موزه ملی ایران اهدا شد.
همچنین از غلامرضا منوچهری پیشکسوت و فعال محیط زیست برای راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب شهر ری و از زهرا بهروز آذر مدیر مرکز رصد خانه شهری تهران به پاس فعالیت در امر پژوهش تقدیر شد.
در بخش خبرنگار و عکاس فعال در حوزه تهران نیز افشین امیرشاهی بعنوان خبرنگار فعال و حمید فروتن عکاس در حوزه تهران مورد تقدیر قرار گرفتند.
رخشان بنی اعتماد کارگردان و یکی از برندگان جایزه تهران در این آیین گفت: نمی دانم چقدر شایستگی حضور در این صحنه را داشته باشم .
وی گفت: خودم را مستند سازی می دانم که گاهی هم فیلم سینمایی می سازم .
بنی اعتماد گفت: یاد می کنم از گروه «ما درد مشترکیم» که در نجات جان محکومین نوجوان و راضی کردن خانواده ها و تامین دیه آنها تلاش می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار