در گفت‌وگو با پانا

مسجدجامعی: اگر شورا ملوک‌الطوایفی شود در کارهای اجرایی اخلال ایجاد می‌کند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران معتقد است که اگر این شورا ملوک‌الطوایفی شود و هر یک از اعضای شورا بخواهند سهم‌خواهی کنند و در مسائل اجرایی دخالت کنند، در کار شورا اختلال ایجاد می‌شود.

کد مطلب: ۹۱۶۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد
مسجدجامعی: اگر شورا ملوک‌الطوایفی شود در کارهای  اجرایی اخلال ایجاد می‌کند

احمد مسجد جامعی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این پرسش که چرا چارچوب مشخصی برای رابطه شورا و شهرداری وجود ندارد و به اینکه نظر می‌رسد قوانین در این باره شفاف نیست، گفت: اختیار شوراها در قانون بیشتر از اختیاراتشان در عمل و اجراست. وقتی قانون را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که در قانون بسیاری از موارد دیده شده است. اگر شوراها بخواهند وارد حوزه اجرا شوند از نظارتشان باز می‌مانند. به عنوان مثال عضو شورا در قبال کسی که به پشتوانه‌اش در یک جایی قرار گرفته است، تعهد دارد.

اگر شورا ملوک‌الطوایفی شود و هر یک از اعضای شورا بخواهند سهم‌خواهی کنند و در اجرا دخالت کنند، این موارد باعث اختلال در کار شورا می‌شود و در نهایت در کار اجرا نیز اخلال ایجاد می‌شود

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: مقداری از این روابط هم سلیقه‌ای است و به دلیل نبود شفافیت و چارچوب‌ها ایجاد شده است. اگر اینها را کنار هم بگذاریم حرف آقای آخوندی درست است که گفته ملاک مناسبات ما با شورا مثل ملاک مناسبات ما با مجلس است. اما مناسبات دولت و مجلس سابقه 110 ساله دارد و در آیین‌نامه‌ها تعریف شده است در صورتی که درباره شورا چنین چیزی وجود ندارد، بنابراین طبعا این گلایه‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر شورا ملوک‌الطوایفی شود و هر یک از اعضای شورا بخواهند سهم‌خواهی کنند و در اجرا دخالت کنند، این موارد باعث اختلال در کار شورا می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران درباره جبران خلأهای قانونی تعامل شورا و شهرداری گفت: در شورای پیشین کمیسیون مشترک دولت و شوراها تشکیل شد و قدم بزرگی بود. این پیشنهاد از طرف شورای شهر تهران مطرح شد و بخشی از آن به فعالیت کمیسیون ویژه کلانشهرها برمی‌گردد، هر چند که شوراها نقش چندانی ندارند چون همه اعضا دولتی هستند به جز یکی دو نفر که از شوراها هستند.

وی در ادامه با اشاره به چارچوب‌های رابطه شورا و شهرداری افزود: بخشی از آن هم به شورای عالی استان‌ها بر می‌گردد که باید بتواند موضوع را در سطح کلان تبیین کند که در این بخش کم کار شده است. بخش دیگری هم به مناسبات داخلی مربوط است که باید تنظیم شود چون خیلی از موارد هم بین ما و شهرداری بر اساس آیین نامه‌ها نیست. به هر حال به نفع شورا و شهرداری و در نگاه کلان به نفع شهروندان است که این اتفاق بیفتد.

چندی پیش رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران از بی‌توجهی مدیران شهری به تذکرات اعضای شورای شهر تهران انتقاده کرده بود و شهردار تهران نیز در سخنانی در جمع مدیرانش اعلام کرده بود که باید به دنبال تعریفی میان رابطه شورای شهر و شهرداری باشیم و بد نیست پیشنهاد بدهیم که دولت برای این باره چارچوبی تعیین کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار